Gå till innehåll

Funderar på skaffa ett saltvatten akvarium. Behöver hjälp.


Edinge

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har läst och läst nu i några år. Dock har jag en del frågor jag skulle behöva ha svar på då jag vill verkligen skaffa ett saltvatten akvarium. Samt att jag känner mig fortfarande väldigt osäker fast jag har läst, ibland tycker jag att jag får olika svar beroende var jag läser.

Skummare, finns det skummare som man kan ha helt under vattnet?

Detta är för vårt akvarium kommer stå i vårt sovrum och min fru är ljud känslig idag har vi ett sötvatten akvarium och det klarar hon.

Allternativ att man kör utan och vad behövs då? Eller om det finns någon som är "helt" tyst i "koppen"

Tyvärr kommer jag köra utan sump då jag har en hyreslägenhet samt att jag inte nu vill börja prova med borrning osv. Kanske om några år kan jag börja fundera på att tillägga en sump.

Är det för korallerna man använder skummare och isåfall behöver man den om man bara har fiskar och några enkla koraller? Jag är mer för fiskar och någon korall.

Hur hade ni gjort om ni skulle haft ett akvarium med fisk och någon korall?

Vilken teknik hade ni införskaffat till detta?

Jag tittar på ett akvarium som har följande mått D37cm H56cm B78cm 128L

Tacksam för alla svar och tänk nu att jag är på 0!

Mvh

Christoffer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

känner igen mig i vad du skriver..har missat åratal av denna del av hobbyn för att man läst för mycket o blivit rådvill..alla skummare har en topdel över ytan så de låter mer eller mindre..jag är inte man på att svara vem som låter minst..men troligtvis är ljudnivån ej acceptabel i ett sovrum..såvida man inte har den i sump som står i ett skåp som är ljudisolerad..jag började utan skummare har man låg belastning kan/bör det funka..med facit i hand hade jag nog aldrig börjat annars..kör på..det bästa är väl att hitta någon annan plats!får du snurr på det så kanske du inte vill ha folk springades i ditt sovrum för att titta på härligheten ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Kul att du är på gång!

Det går ju att köra sådant som låter för mycket på timer så kan det vara avslaget när man sover.

Sump behövs inte, men underlättar. Man kan t.ex. dela av ett hörn i akvariet och ha som sump för att ställa skummare, phosfatremover, kolfilter osv.

Skummare gör kortfattat att du får bort näring ut akvariet. Kör du utan får du byta mer vatten helt enkelt. Har du bara koraller och enstaka fiskar så klarar du dig förmodligen utan.

Att du får/hittar olika svar är av anledningen att de finns många sätt att göra det på.

Mitt tips är att kör igång bara, det mesta löser sig på vägen!

Mvh

Eric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm knepig sits. Jag hade inte startat ett saltvattenakvarium i sovrummet om inte frugan inte var med på det. Och vill man ändå göra det så är Hagbards råd bra. Kör skummarlöst i början. Jag tror att det är omöjligt att få en skummare helt knäpptyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Tack för alla svar, gärna fler! och mer tips och tricks.

Jag kan flytta det från sovrummet men jag ville att ni skulle förstår min fru:) Tyvärr går inte hon att byta ut ;) Då hon inte vill ha ljudet från det, vi har varit i butiker och kollat men tyvärr gick ej ljudet att sälja in.

Hagbard Hur länge och vad hade du i ditt akvarium när du körde utan skummare? Du får gärna skriva ner hur du gjorde och lite till :)

Alivedreamer Har du provat utan skummare eller om du har någon erfarenhet om det.

Keller Samma här ;) Har du någon erfarenhet om det.

Ni får gärna kommer med mer hjälp, typ av elektronik jag kan/ska använda då akvariumet finns redan så jag saknar all teknik. Samma gäller om ni har tips på koraller som är lätta att sköta samt ej överdrivet giftiga.

Tack igen för alla svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har testat att köra ett litet fluval edge ca 20 liter utan skummare. Det gick fint, hade dock bara koraller och en eremit. Hade ricordea multi color, röd discosoma och gröna stjärnpolyper. Hade två små led på 2-3w st om jag minns rätt. La ned när belysningen gav upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste inte ha skummaren på hela tiden för det första. Om ni kör en timer som stänger av den på natten så är det helt ok. Vill du bara ha fiskar och enklare koraller så tycker jag inte skummare behövs men du kan behöva göra lite större vattenbyten.

Finns ju även möjligheten att hålla skummaren i ett annat rum ifall din fru är villig att du borrar i golv eller vägg :). Däremot är ju inte skummaren det enda som låter i ett akvarium.

Min fru skulle aldrig klara att ha ett akvarium i sovrummet och det är nog inget jag skulle rekommendera heller. Jag skulle inte ha några problem att sova till ljudet men det är heller inte helt tyst. Jag har förutom saltvattensakvarium även två katter. Dessa katter har en "kattfontän" som cirkulerar vatten så man slipper byta det hela tiden. Denna lilla fontän gör minst dubbla ljudet av vad mitt akvarium gör. Detta är ju dock för att jag har ett skåp med sump och skåpet är isolerat.

Utan sump tror jag inte du kan få ner ljudet till acceptabla nivåer i ett sovrum

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört skummar löst i mitt 50 liters och det har fungerat bra.

Karet har varit igång drygt ett år.

Jag har mest lättare koraller några eremiter och bara ett par fiskar.

Byter 5-10 liter vatten ungefär varannan vecka.

Jag tar bort "filmen" som bildas på ytan ca 1 gång i veckan mha tidningspaper(ett tips från nån här på svg).

Bra att tänka på om du skall ha karet i sovrummet är att även pumparna(ATO, streamers mm) låter.

Du kommer förmodligen att skaffa en ATO som kommer att låta när den fyller på vatten för att kompensera avdunstning.

Håller med Andreas att du troligen inte kommer att få ner ljudnivån tillräckligt.

Men man kan ju alltid skaffa grejor och dra igång för då måste ni ju hitta en lämplig plats för akvariet även om det inte fungerar med sovrummet ;)

Nån gång måste man ju börja

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

förs och främst välkommen mitt råd är fråga nån här på forumet om du kan få besöka nån kol hur deras kar ser ut

det är alltid nån som ställer upp sen en tom regel skynda långsamt när det geler salt

så ska du se att alt löser sig det är inte så svårt :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni har kanske lite tips på vad jag ska starta med i mitt akvarium? Måtten är följande D37cm H56cm B78cm 128L.

Då tänker jag tekniken samt vilka koraller då jag kommer prova utan skummare i början tror jag.

Läst mycket om levande eller död sten, nu kanske jag får 10 olika svar men vad är bäst att börja med?

Samma gäller vilka koraller man ska satsa på som är "lätta" att börja med samt ej för giftiga.

Ni får gärna skriva ner mer tips och tricks, men jag har med mig bättre är det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså korall frågan är svår. Det beror helt enkelt vad du har för utrustning. Jag skulle ställa mig frågan:

Vilka koraller vill jag ha?

Kolla om budgeten klarar av det du önskar.

om du börjar med det enklaste tex mjukisar så gillar dem att ha lite högre näringsvärden än spser. Lpser funkar i regel bättre ihop med mjukisar än spser.

Men om det är spser du vill ha så är det dumt att skaffa en massa enkla mjukisar istället. Oftast vill spser ha lägre näringsämnen. Och eftersom alla köper leds nu så kan du fynda tex mh belysningar och hålla tex acroporor om det är det du önskar.

Blir mycket i allt här men börja iallafall med vad är det du önskar ha och jobba utifrån de.

Annars blir det dyrt och onödigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni har kanske lite tips på vad jag ska starta med i mitt akvarium? Måtten är följande D37cm H56cm B78cm 128L.

Då tänker jag tekniken samt vilka koraller då jag kommer prova utan skummare i början tror jag.

Läst mycket om levande eller död sten, nu kanske jag får 10 olika svar men vad är bäst att börja med?

Samma gäller vilka koraller man ska satsa på som är "lätta" att börja med samt ej för giftiga.

Ni får gärna skriva ner mer tips och tricks, men jag har med mig bättre är det.

Som Michael säger så är mjuka koraller betydlig lättare än stenkoraller och framförallt SPS:er. Så börja med det ifall du vill ha det lite enklare och mindre krav.

Angående levande och död sten så förstår du säkert också att sten inte kan leva. Begreppet innebär egentligen bara att stenen man pratar om legat i vatten länge och berikad med bakterier, alger samt olika nyttodjur. Risken med levande sten är dock också att förutom nyttodjur så får man med riktiga skitstövlar till djur. I stort sätt alla får med sig något dåligt i sin levande sten men det betyder inte att det är fel att använda det. De flesta kör nog på levande sten då de flesta vill ha nyttodjuren samt att det går snabbare att få igång karet än med död sten.

Död sten har fördelen som jag nämnt att vara helt fri från dåliga djur och bakterierna kommer för eller senare populera den döda stenen precis som med levande sten. Det tar dock längre tid.

En stor nackdel med död sten är dock att den läcker fosfat väldigt länge när den är "ny". Av denna anledning så tar det ofta lång tid innan det är rimligt att sätta i svåra koraller i vattnet men fiskar är det ingen fara med. Troligtvis klarar nog mjukisar de höga nivåerna man brukar få med död sten.

Jag är just nu i skedet med att byta från levande sten till död sten. Detta gjorde jag för att med död sten så kan jag enklare göra de revformationer jag vill eftersom den är torr och enklare att limma, såga osv. För att påskynda urlakningen av fosfat så lät jag även stenen ta två olika syrabad. Först fick det ligga i ättika och sen väteperoxid. Detta gjorde att mkt av de döda materia som sedan blir fosfat gick att skölja bort enklare.

Det jag sen gjort är att låta stenen ligga i en plastbalja och laka ur sig under en lång tid. I början låg fosfatnivåerna på 0,8 vilket är väldigt högt. Normalt sett siktar vi på att ha fosfat mellan 0 och 0,05 men nu efter ett par månader så är fosfaten nere i 0,2. Vill du läsa mer om hur jag gav stenen syrabad så klicka länken i min forumsignatur.

I baljorna där stenen lakas ur har jag även slängt ner en levande sten så att nyttodjuren ska kunna populera den nya stenen.

Så egentligen finns det inget val som är bättre eller sämre. Vill du ha mer koll på vad du får i karet så ta död sten men räkna då med att du får vänta innan du kan ha i koraller och det finns även risk att du får fosfatproblem i framtiden. Annars ta levande sten så kommer du igång snabbt.

Bör nämnas att levande sten kostar 120-150 kr/kg medan död kostar kanske 30 kr/kg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni har kanske lite tips på vad jag ska starta med i mitt akvarium? Måtten är följande D37cm H56cm B78cm 128L.

Då tänker jag tekniken samt vilka koraller då jag kommer prova utan skummare i början tror jag.

Läst mycket om levande eller död sten, nu kanske jag får 10 olika svar men vad är bäst att börja med?

Samma gäller vilka koraller man ska satsa på som är "lätta" att börja med samt ej för giftiga.

Ni får gärna skriva ner mer tips och tricks, men jag har med mig bättre är det.

Som flera nämnt är det lättare att köra skummarlöst med mjukisar och få fiskar. Men då blir rejäla vattenbyten och borttagning av ytfilm desto viktigare.

När det gäller teknik kan tex ett par billiga tunzestreamers utan ställbart flöde vara riktigt tysta och bra att börja med. Många streamers som kan skapa vågor bidrar till ett roligare akvarium men de kan låta en del när de accelererar.

Det är svårt att ta till sig all information innan man startat så mitt råd är att köra igång enkelt med streamers, belysning och ev doppvärmare / skummare. Sen kommer all teori bli lättare att relatera till när du har ditt eget akvarium att utgå ifrån.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör själv ett Juwel vision 450 liter med Juwels egna skummare. Det blir i det närmaste helt tyst om man kör deras nya pumpar Ecoflow 1500 l/h i skummaren (original) och filterboxen. Ha kvar filterboxen men ta ur alla filter och stoppa i en påse aktivt kol och en påse fosfatremover istället. Toppa detta med en skumfiltermedia som håller påsarna på plats och en filtervadd allra överst. Byt sedan filtervadden 1-2 ggr/vecka beroende på hur skitigt det blir. Har du sedan bara fisk och levande sten och enkla koraller räcker det med fet belysning (jag kör endast led, Pacific sun, som är helt knäpptyst i fläktarna). Gör man så här får man ett mycket tyst akvarium som fungerar helt kanon. Vill du sedan har lite mer drag i vattnet är TUNZE-streamers mycket tysta. Dock kör jag även med vortech mp40w som ger ljud ifrån sig och bryter den annars mycket sköna tystnaden som var innan när jag bara körde tunze, men det är värt det ljudet som kommer när man ser hur anemonen, euphylliorna och andra mjukisar rör sig som om de levde i en oändlig våg och svajar fram och tillbaka :) Avslutningsvis stämmer jag in i kören och skulle heller aldrig ha ett saltkar i sovrummet.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

till mitt förra akvarium ett 200 liters så körde jag aquamedic torboflotor blue 500, skummare, den var knäpptyst! på riktigt. dock så är den ju kanske inte jättesnygg att ha i akvariet men kanske går att dölja lite på bra sätt, liten och smidig är den ju. köpte min från bioted.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla, har varit på semester nu nästan 2 veckor. Tackar för alla svar hittills!

Jag kan inte bestämma mig hur jag ska göra än, jag har lyckats övertala min fru att ståta det i vardagsrummet så vi slipper det i sovrummet. Fortfarande är hon orolig om skummaren, då tänker hon på koppen som är över ytan för samla proteinet. Jag har fått några bra tips här hur jag ska göra.

Vidofner: Jag har kollat ditt inlägg men stenen och ditt vackra akvarium, detta kommer jag nog läsa mer om hur du har gjort med din sten.

Msen: Detta ska jag kolla på då tystnad är viktigt i mitt hem :)

Patchi: Jag ska läsa mer om skummaren du rekommenderade.

Åter tack för svaren och no får gärna fortsätta ge mig råd då jag vill detta ska bi 110% bra!

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...