Gå till innehåll

Kranvattenvärden


zacke

Rekommenderade inlägg

Har precis köpt hus tillsammans med tjejen, och då det är borrad brunn så tänkte jag kika på vad för åsikter det finns angående vattnets innehåll och kvalité.

Kommer troligen köra med Osmos nu dock iom att det är svårt att vara säker på att ha en stabil kvalité på vatten från egen borrad brunn.

Så, förhoppningsvis finns det någon här som kan avgöra hur mitt blivande vatten i kranen är.

värden direkt från testprotokoll.

Färg 25

pH 7,4

Totalhårdhet dh (kh?) 7

Järn mg/lit 0,12

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra idé med kolfilter.

Ingen aning vad kiselvärdet är.

Protokollet är från gamla ägaren som testade dricksvattnet.

Funderat på att göra en nogrannare vattentest efter inflyttningen för att få en mer komplett bild av vattenkvalitén.

Just ja, kan lägga till att säljaren påpekade att det troligen är rätt så kalkhaltigt vatten, de behövde rengöra kaffebryggaren ofta.

Frågan är vad detta kan ha för inverkan på livslängden på Osmosen, om man kanske behöver tänka på vad för grejer man köper så de klarar av detta?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Egen brunn innebär ofta kopparrör... och då är det ännu viktigare att man renar kranvattnet ordentligt!

Hmmm... Det är väl koppar i alla lite nyare Villor? Vet inte mtrlet på stamledningar i nya hyreshus. Men koppar är det väl i a f oftast inne i lägenheterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kopparrör är väl mer eller mindre standard, och sålänge det bara är sötvatten som går igenom dessa så ska det (väl?!) inte vara någon fara för det är saltvatten som gör att de oxiderar (eller vad det nu är sm händer).

Tar en Osmos järnet?

Den ska väl ta allt vad jag kan förstå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen expert på det här med rör och dylikt. Jag vet bara att blonda tjejer som bor på landet ofta får grönt hår => koppar i vattnet! :)

Misstänker väl att det lägre PH-värdet i en del brunnar gör att koppar fälls ut i högre omfattning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använd ett gott Osmos aggregat! <med 5mikron förfilter och kolfilter och sedan osmos filter. Apparaten bor ha en tryck mätrare och helst ett ingående tryck på 6 Bar. Annars behöver du en boosterpump. Vanligt vid egen brunn är bara 2-3 Bar≈ kg)

Det finns enligt mitt förmenande mkt få naturiga vatten som duger till korallrev.

Dricksvatten är en helt annan sak! (som får innehålla både nitrat, aluminium; nitrit (max 2mg/l) Fe och Ca, Mg m.m) Det får inte innehålla några termostabila coli.

Då jag som veterinär gör många dricksvattentester som är OK dock ej för korallrev!

Fe får man bort genom luftning i ett sandfilter. Faller ut som järnoxid= rost

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett högt pH (över 7 ) som du har är bra för det begränsar mängden lösta metaller. För mig verka järnhalten vara väldigt hög jämfört med pH så jag tycker du skall göra en ny test. Jag tror du får fram andra värden i en test efter dagens standard.

Att blondiner får grönt hår av kopparhaltigt vatten beror på att kopparn faller ut när man höjer pH med tvättmedel.(Förr i tiden tvättade man hår med tvål eller andra tvättmedel med högt pH). I ditt fall har du så högt pH på vattnet in att risken måste vara minimal.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, mycket bra input!

Jag får ta och ställa av prylarna på temporär plats innan jag kan testa vattnet ytterligare och se vad för utrustning jag behöver, om det alls är görbart.

Vore trist att behöva lägga ned, men de ska dra in kommunalt vatten i framtiden så man får väl starta upp senare i värsta fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar, mycket bra input!

Jag får ta och ställa av prylarna på temporär plats innan jag kan testa vattnet ytterligare och se vad för utrustning jag behöver, om det alls är görbart.

Vore trist att behöva lägga ned, men de ska dra in kommunalt vatten i framtiden så man får väl starta upp senare i värsta fall.

En osmos kostar ca 2000 kr. Bör du ha även om du får kommunalt... inte skall du lägga planerna på hyllan bara för det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägger enbart ned om det visar sig bli väldigt mycket jobb med filtrering av brunnsvattnet, men jag har redan plats att ställa undan allt under tiden det tar att få till nytt vattentest. Så jag lägger all obeväxt LS i tunnor med cirkulationspump och kör ett mindre akvarium för koraller och fisk under övergångsperioden.

Har inte använt osmos sedan jag startade för 5 år sedan pga att killen jag köpte prylarna av inte använt det och det fungerat fint, vilket det även gjort för mig.

Osmos har jag tänkt absolut skaffa nu när det är egen brunn som gäller, dock så hänger det ju på att det räcker och att det inte springer iväg med allt för avancerade finltreringsanläggningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mängden kopparrör är mycket mindre om man har ett hus med egen brunn. Men det vattnet innehåller mera syre och annat som gör att kopparen korroderar kraftigare.

Till komunalt vatten tillsätter man även kemikalier för att rören ska hålla längre.

Ett mordent hyreshus har kopparrör, dom äldre har vanligtvis galvaniserade stålrör.

Rör som ligger i marken är vanligtvis av plast men det förekommer även koppar och galvrör. Riktigt gamla ledningar i marken kan även vara stålrör med asvalt på insidan.

/Rörmokar´n

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kummunalt vatten är många gånger inte ett dugg bättre. (som jag tidigare påpekat). Ofta avhärdar man detta med aluminiuimhydroxid och filterar bort (ger räster). Ofta är även Si m.fl. högt. Det billigaste och bästa lösningen är ett osmosaggregat som nästa alltid kommer i 3 delar 1) förfilter 5 mikron 2) kolfilter 3) osmosismembran. Osmos är idag mkt billigt jämfört med för 20 år sedan då jag började men de gör underverk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får enligt vad jag kan utläsa av kommentarerna helt enkelt göra som jag tänkt från början, köpa en Osmos och se vad resultatet blir (bör väl inte bli sämre än nu utan Osmos) =)

Kostnaden för en Osmos anläggning är negligerbar i sammanhanget, lägger jag nära 3 mille på ett hus bör jag kunna lägga några tusen där =P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...