Gå till innehåll

Nikkes 420L 'In-Wall'


Nikke

Rekommenderade inlägg

Tänkte kasta upp några bilder på mitt kar, 120x60x60, dela med mig lite. karet är ungt, knappt 2 månader, 1 vecka med levande i. Men bygget har gått

fram och tillbaka sen nyåret, försökt hålla priset nere med så mycket begagnat som möjligt, plånboken hade inte gillat läget annars, måste ju

finnas något över till fisk/koraller också!

Inget optiwhite, 1 j*vligt stor repa finnes på frontglaset, störande syn varje gång, hade det som insjöakvarie tidigare.

Körde ett percula 90 kar i 10 månader som ett startkar för mig, visste redan innan jag hade det att det här var något för mig och bygget med detta börja inte långt efter.

Att flytta allt gick väldigt smidigt faktiskt, även om några acroporor tycks tappat lite färg, hoppas de återhämtar sig snart.

Allt satt under 160w razor, idag är det 8x54w T5 ATI, en ballast är väck så 6x54w just nu, ballast på gång.

Sumpen var något jag ville försöka göra lite snyggt att titta på, finns fortfarande lite att göra, reaktorer, kabelrör, hyllor för all mat/kemi/salter. samt dra rör för vatten till osmos

Det är 2 st 64L kar brevid varandra där, en osmostank med ATO. Den andra är ett blivande refugium, vad som blir där i får vi se, cheato kanske, sitter 160w razor ovan där.

Tavlan sitter på dörren in till rummet, en present av sambon ;)

Mindre snack, mer bilder tack.

post-7655-14468933850802_thumb.jpg

post-7655-14468933851017_thumb.jpg

post-7655-14468933851216_thumb.jpg

post-7655-14468933851426_thumb.jpg

post-7655-14468933851618_thumb.jpg

post-7655-14468933851829_thumb.jpg

post-7655-14468933852044_thumb.jpg

post-7655-14468933852318_thumb.jpg

post-7655-14468933852593_thumb.jpg

post-7655-14468933852836_thumb.jpg

post-7655-14468933853036_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BTAn har förlorat sitt bubbel, vet ej vad detta beror på, var riktigt bubblig om armarna innan flytten, avlånga nu, trist :/

En vad jag misstänker caliendrum ligger i gruset, ett moment som är pest och pina för mig är limmandet av koraller, de vill inte sitta kvar när pumparna går igång.

Måste finnas något bättre än biltemas gel lim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack!

Jo ett problem vart ju just fukten med nya bygget. Förra året hade jag percula90 och mitt 1000L söt igång utan problem. I maj fanns inga problem heller med denna burk men i slutet av juni så märkte jag att fukten låg över 70%. Handdukar torka väldigt sakta. Så åtgärda direkt! så kör luftavfuktare under juni/juli/aug. Ligger runt 60% och allt tolkar som det borde nu. Känns behagligt i luften också.

Läst att avfuktare ska 'dra ur vatten' ur akvarier men inte märkt mycket på dunstningen faktiskt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer hem. Vatten på golvet, ser att skummaren fått spel. Locket har tom åkt av. Strömavbrott under dagen så hoppas det har med detta att göra. Allt ser annars ok ut. Skönt att se att allt ser schysst ut och startat upp som det ska. Har ju vart några riktigt oväder nu på sista tiden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Skönt att ha ett sumprum.

Håller på att skissa på ett jag med. fast mycket mindre.

jag skulle ha skissat lite mera jag innan man börja bygga. Speciellt pvc biten. Finns alltid ställen att fila lite på. Men nu får man ligga på latsidan och njuta av karet innan man tar tag i dom saker man stör sig lite på i efterhand som man tycker vore vart självklart att man skulle ha gjort innan man fyllde upp karet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
  • 3 veckor senare...
  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Den om Ninjan!

post-7655-14468935361433_thumb.jpg

Ninjan = Pepparmintsräka

Det är tredje gången jag hittar min ninja warrior i sumpen på mindre än 2 veckor.

Som ni ser på min överrinningskam är den ganska tajt, dock saknas 3-4 tänder men utrymmet är fortfarande minimalt, kanske

lyckas ninjan trycka sin fullvuxna kropp igenom detta, killen är ju rätt mjuk i lederna så det kanske går, vem vet.

Eller så har han lärt sig hoppa som om gravitationen inte gäller honom?.

Kanske har ninjan utvecklat vingar? kanske lärt sig balansera på de hala PVC rören?

Det vet vi inte, men en sak är säker, det är garanterat inte sista gången jag ser ninjan i sumpen

för innan jag la tillbaka honom i DT så kunde jag se hans blick säga "I'll be back, punk".

post-7655-1446893536083_thumb.jpg

post-7655-14468935361022_thumb.jpg

post-7655-14468935361209_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

hänt lite i sumpen, inte mycket alls i karet dock, men några bilder.

Ett tips till er som kör med filtersockor och är trött på att tvätta dessa för dom är ju inget man slänger för de priset man köper dom för.

jag har provat dessa färgfilter som min farsa som lackerar bilar använder, 190 micron, jag kommer över dessa med långt under 1kr styck, ligger runt kronan på ebay verkar det som, kört i en

månad nu, kastar 2 i veckan. Grymt nöjd.

Upphängningen består av en öronpropps båge, smidigt att haka i/ur.

Tillkommit 2 reaktorer för kol och fosfat absorber.

post-7655-14468935680577_thumb.jpg

post-7655-14468935679939_thumb.jpg

post-7655-14468935680169_thumb.jpg

post-7655-14468935680374_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hänt lite i sumpen, inte mycket alls i karet dock, men några bilder.

Ett tips till er som kör med filtersockor och är trött på att tvätta dessa för dom är ju inget man slänger för de priset man köper dom för.

jag har provat dessa färgfilter som min farsa som lackerar bilar använder, 190 micron, jag kommer över dessa med långt under 1kr styck, ligger runt kronan på ebay verkar det som, kört i en

månad nu, kastar 2 i veckan. Grymt nöjd.

Upphängningen består av en öronpropps båge, smidigt att haka i/ur.

Tillkommit 2 reaktorer för kol och fosfat absorber.

[ATTACH=CONFIG]125931[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]125932[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]125933[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]125934[/ATTACH]

Smart! Tack för tipset

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sökt men inte hittat om det skulle vara så att det 'färgade' nätet skulle släppa ifrån sig något man kanske inte vill ha i karet. Jag har bara kört en månad men färgen sitter kvar på nätet och mina acro har bra pe och fin färg. Lps mår bra så inget negativt alls än :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Puh vad jobbigt att montera ner ett akvarie. Spenderat 6 timmar över 2 dagar för ned mont. Teknik och rengöring/skrapning! Bara display karet kvar för rengöring nu. Så 3 timmar till minst!

Konverterar detta kar till söt igen. Malawi/troffar. Vet ej. Men sött blir det!

Underhållet av ett in wall med för låg höjd mellan tak och akvarie var för drygt. Sög allt det roliga ur det. Kommer behålla teknik och de flesta koraller för ett nytt kar med möbel som hamnar i vardagsrummet mest troligt.

Tror även jag kommer gå ifrån en höjd på 60cm på karet. Blir troligen 50 eller mera mot ett shallow :)

Men men det lär dröja ett gäng månader.

Detta var ju första seriösa försöket för mig med salt. Har mer erfarenhet med mig till nästa.

Hobbyn är för skön för att gå ifrån helt :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...