Gå till innehåll

Tillväxtbilder på koraller


LN21

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag tänkte här posta lite tillväxtbilder så att Ni och ja kan se och följa hur det var och hur det ser ut just nu.

Lite fakta först:)

Karet är på 1800 liter 2500*900*800 (L*B*H). Jag kör med täckglas 3mm grönglas.

Ljuset är LED egenihopknåpad. Består av Blå 455 (samt några 420) nm, vita 7000-9000 Kelvin, Chip 50W 20 000 Kelvin, samt 12 Watt röda LEDar.

Jag startade med att ta ut ca:1100 Watt fram till mitten av maj, därefter ca:950 Watt (ville det för sommarvärmens skull). Det ger ett behagligt ljus som ja gillar och korallerna också för att Ballingen ökar ständigt (minskningen från 1100 till 950 hade ingen negativ effekt alls). De 950 Watten till 1800 liter ger ett ljuse på strax under 0,6 liter/Watt.

Det verkar räcka i mitt kar trots att karet är 80 cm djupt och ingen Ozon eller UV är inkopplad.

Hoppas att vi mycket diskussioner i denna tråd:):):):)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tack för en jättespännande tråd! Och jä...lar vilken tillväxt! Roligt när man har sitt första kar med lite tillväxt, att här få perspektiv på hur snabbt det k a n växa. Du verkar vara undantagen regeln att man måste ha tålamod i den här hobbyn ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Strikt,, tålamod har aldrig varit min starka sida:)

@ Tack DSB, bara att lägga in Era bilder här också :)

@ Hans,,, riktigt fräck ide,,, har grunnat på det men vilket himla jobb. Såg ett Australiensiskt program för några år sedan där dom gjorde just det. Megafräckt var det.

@ Andreas,, riktigt fräck med samma korall i ung samma storlek med tillväxtbilder från dels LED och dels T5. Bra initiativ helt klart:)

@Alexander,,,du får hänga på i tråden med dina mästerfotografbilder. Vi andra ligger i lä, så att det hade varit kul att se dina även här:)

Jo visst har jag Acropora som inte växer alls, har två flakväxande sorter som inte har fått en enda polyp under denna tiden.

De stora staghornen är de som växt absolut mest från uppstarten av detta kar. Man ser de två Acropora som inte växt alls på första bilder. Jag flyttade dom för en vecka sedan därför syns dom inte på bild två. Flyttade upp dom i mycke mera ljuse så ska vi se om dom får fart. Men ja har inte mycke hopp om dom:)

2014015-20140802

post-5316-14468933872324_thumb.jpg

post-5316-14468933872075_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20140115-20140802 Seriatopora, alla tre är fraggade på under sommaren.

.

Jaha nu klöktes bilderna igen

[ATTACH=CONFIG]117131[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]117132[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]117133[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]117134[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]117135[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]117136[/ATTACH]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20140115-20140802 Seriatopora, alla tre är fraggade på under sommaren.

.

Jaha nu klöktes bilderna igen

[ATTACH=CONFIG]117131[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]117132[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]117133[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]117134[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]117135[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]117136[/ATTACH]

Du har inte funderat på att ladda upp bilder via tex flickr. Det gör jag, funkar mycket smidigare speciellt när det är fler bilder. Sen kan du skälv välja kvalitet på bilderna:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart ju en fin bild Larry kom åt den via länken :smiley20:inget illa ment men datateknik verkar inget för dig och mig när du ev har korallträff nästa gång får kanske du och jag vara på datakurs stället jag brukar också råka ut för en massa sådant här;) snygga bilder/koraller Med vänlig hälsning Ola..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...