Gå till innehåll

Nanokar?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Det är egentligen ingen skillnad på så sätt, den stora skillnaden är Storleken, ett Nano kar kanske är mellan 12-70 liter. Sedan finns det också Pico kar med storlekar mellan typ, 1-10L. Zacke på detta forum har ett relativt litet kar, jag tror att det var på 3 liter och det får man nog beteckna som Pico.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nano kar behöver inte innehålla enbart koraller. I mitt (70liter) har jag putsarräkor och ocelaris clowner. Men man är ju väldigt begränsad i fiskval.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har även läst att vissa inte har ytavrinning eller skummare, är inte dessa lika viktiga i nanokar? Skummare kanske inte finns i så små storlekar om man inte har sump och sånt. Är själv inne på att skaffa ett 25l akvarium och lite koraller till det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har startat ett kar där jag inte har ytavrinning (skummare kör jag dock) men jag tar bort ca 0,5 liter vatten från ytan varje dag (i snitt då jag hoppar över det vissa dagar)i stället, låter kanske jobbigt men det är det inte. Jag har även ordentlig rörelse på ytvattnet så att det inte kan bildas någon hinna eller annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar var på 3,15 liter med ytavrinning och klarvattenskammare inbyggt.

Detta är dock nerlagt iom att det var omöjligt att sköta det under semestern.

Nu inriktar jag mig på mitt 70 liters.

Ytavrinningen har man för att i saltvatten flyter den mesta skiten på ytan, och genom ytavrinning så får du bort dessa, kör det genom skummare, UV och annat lattjo du kan tänkas ha. Om man inte har ytavrinning så går det att ha en kraftig pump som man kör 1-2 ggr per dag som "slår sönder" ytan och för ner näringsämnen/skräp i akvariet så organismerna kan bryta ner detta.

Syreupptagningen minskar drastiskt när man har en hinna på ytan + att det är fult.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt 12 liters kör jag bara med LS å en pump som pumpar ca 200L/h

wrang_nanokaret.JPG

Sköter la detta inte riktigt som man skall fyller bara på med Kalkvatten och Kh buffert allt verkar trivas trotts allt...

Ingen skummare + hinna på ytan ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...