Gå till innehåll

Returpumpar som går sönder


Johan2x

Rekommenderade inlägg

Hej

Nu har min 3.e returpump lagt av. Alla har hållt lite mer eller mindre än 2år.

1.a en Red Dragon 10kbm

2.a en Laguna powerjet 9000

3.e en Laguna powerjet 7500

Orsak? (De har aldrig körts torra)

Tips på en ny pump som håller. (De pumpar jag köpt skall ju vara bra kvallite, vad jag läst)

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter helt otroligt ju! Antingen har du haft extrem otur eller så är det något "fel" i din setup.

På vilket sätt har de gått sönder? Elfel? Eller kan det komma för stora partiklar in i pumpen? Typ grus eller sniglar?

- Kulventil - Till akvariet via T-kors (Allt 32mm)

Returpump - Y-kors -

- Kulventil - UVC - Tillbaka sump (Allt 32mm)

De två Lagunorna låg i sitt skydd/filter.

Lagunorna har bara börjat hoppa precis som en linding gått sönder. RD kommer jag inte ihåg men enligt Triton var det lindningen där osså.

Kan det vara något med läckström/galvaniska strömmar eller något annat svårtsökt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju sim ganska rimligt. Då jobbar se åtminstone normalt.

Jag skulle prova att sätta ett nätfilter före nästa pump för att ta bort eventuella tillfälliga spänningsspikar. Kanske orsakas av något annat som går av och på eller im du har utlös nån säkring i huset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att om det skulle vara strömspikar eller annat skit som kommer i nätet så borde andra mer känsliga elektronikprylar lämna in.

Har akvarie uppdelat i 3st grupper med egna JFB i egen central matad från min huvudcentral.

-Streamers, smått

-Retur, skummare, FF-filter

-Belysning, smått

Den sista gången löste JFB, samt säkringen i min huvudcentral.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stryper du poppen på något set

Poppen eller loppen?

Upp till akvariet är det fullt öppet, UVC´t justerar jag ner till mellan 1-2000L/h. Så det fläskar på rätt bra uppe i akvariet så jag tycker det borde inte vara så att de fått jobba med mottryck, mer än höjden isåfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter som du har satt en undercentral med jfb utgår jag från att du har kunskap inom el.

Några orsaker du kan kolla om det har med elen att göra.

Kolla så att nollan är spänd i utaget pumpen är inkopplad i så den inte har fått ojämn gång under lång tid.

Kolla inkommande/utgående i undercentralen så inget sitter löst.

Är det 3 ledar system till undercentralen så kolla överslag mellan faserna så du inte har mer än 225-235v till uttaget. (Kan vara Skadad isolering på nån rk)

Vet inte hur kännsliga våra akvarium pumpar är ifall dom klarar funka ett tag med över normala 230v.

kontrollmät spänningen över din jfb o och även dina säkringar och även uttaget pumpen sitter i.

Bara några tankar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter som du har satt en undercentral med jfb utgår jag från att du har god kunskap.

Några orsaker om det har med elen att göra.

Kolla så att nollan är spänd i utaget pumpen är inkopplad i så den inte har fått ojämn gång under lång tid.

Kolla inkommande/utgående i undercentralen så inget sitter löst.

Är det 3 ledar system till undercentralen så kolla att du har fått rätt med faserna så inte det har överslag mellan faserna så du har mer än 220-230v till uttaget.

Bara några tankar.

Goda tankar, men god kunskap om el har jag då jag jobbar med det dagligen. Skulle det vara en dåligt spänd nolla skulle mer än de pumparna gå sönder då det sitter mer på den gruppen.

Det som sätter griller i huvudet, att det är den kraftigaste pumparna i systemet som lagt av. Inte "klen" elektronik. Har en Aquabee UP2000 och en Maxijett 1000 i sumpen. I akvariet har jag 3st Tunze 6205.

Glömt o skriva är att pumparna varit matade från PAB-uttagslist från GHL och är satta att alltid ha spänning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

attachment.php?attachmentid=39189&d=1257195082&thumb=1

Närmsta böjen är returen från UVC, Y från returpumpen är längst bak till vänster.

attachment.php?attachmentid=35306&d=1248895922&thumb=1

Returen upp är den röda kranen till vänster. Det som går till höger är till UVC och sen tillbaka till sumpen enligt bild nr1

attachment.php?attachmentid=34546&d=1246789922&thumb=1

T-Korset är idag förlängt och går ner i ytterhörnorna men en stor böj och sen en 90graders. Returrören stämmer ej heller men de påverkar ju inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om jag inte missuppfattar dig så suger pumpen genom UVC:t ?

kan det vara så att de inte klarar det motståndet på sugsidan är trycker är lågt på trycksidan ? bara en tanke....

jag är inte kunnig gällande pumpar, men fläktar kan jag hyffsat och det är nästan samma princip.

en fläkt tas ut för ett optimalt driftfall och då ställs bladen in efter detta. detta kommer innebär att fläkten kommer att arbeta för att komma i det driftfallet, även om den inte uppnås. detta påverkar i sin tur ström-förbrukning och fläkten går ojämt (stall).

jag har erfarenhet från ett projekt med stora fläktar där fläktarna arbetar mot ett för högt tryck och det resultarerar i höga strömmar i sin tur.

antar att de har konfigurerat pumpen så att den ska ge ett högt tryck på trycksidan, men vara nästan frisugande. dessutom kan strömmen bli mycket mycket högre än vad motorn är stämplad för, innan en säkring går.

bara en tanke från en fläktnisse, till en pumpnisse ! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som nike83 skriver så är min känsla att pumpen är på fel sida och aldrig varit med om tidigare att man kopplar pump så utan man pumpar in i uvc i ditt fall. Är det motstånd kaviterar pumpen med sämre förmåga som resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...