Gå till innehåll

Vodka?


Ingvar Hellmalm

Rekommenderade inlägg

Jag har inte provat vodka-metoden,

men vill lära mig mera om detta och folk som har provat !

Tror att detta skulle kunna vara någor vettigt.

Idag har jag ett nitratfilter med svavel-kulor i och är klart skeptisk till detta filter.

Stoppar man fingrarna i filtret, så luktar det ju svavel i flera timmar om tassarna.

Att låta fiskar leva med detta hela tiden verkar ju inte vara speciellt vettigt.

Vet inget om detta, men jag går bara på maggrops-känsla ......

Sprit är ju bara onyttigt om man dricker för mycket ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag förstog så fick man mycket försiktigt tillsätta votka men nogrant mäta nitratvärdena som skulle ligga på2-3mg. man fick inte gå under detta värde för då svalt korallerna ihjäl. Normaldoserna hamnade någon stans runt 2 ml/100l vatten/dag. Men jag vet ej har inte själv prövat. Men det lät bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ingvar! Välkommen in på forumet! Såg på någon annan tråd att du hade ne hel del kunskap att dela med dig! Kul! Jag har prövat med vodka som jag skrev i den andra tråden. Det som man behöver ha koll på är nitratvärdet och fosfatvärdet. Fosfat tror jag inte bör understiga 0.03 mg/l och nitratet bör ligga någonstanns vid 2-3mg/liter. Men då pratar vi SPS-koraller! Men sedan går det att labba med olika sorters korallfoder för att komma ner på nivåer som liknar naturen.

Zeovith användarna har börjat med ett korallfoder som verkar vara spännande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...