Gå till innehåll

50 liters nybörjare


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej allihopa!

Har under några år funderat på att skaffa saltvatten menbland annatTanganyika har kommit imellan. Har inga planer på att byta ut dem men funderade på om man inte kunde smaka lite salt genom att tex ha ett 50 liters med tex ett par räkor som "högsta" djur...

Tror ni att jag skulle klara av det? Vad behövs isådana fall, har kollat runt en del och kommit fram till att runt10 kilo LS skulle kunna vara lagom, den tekniska utrustnigen skall sadan vara värmare, pump (funkar innerfiltrer) på ca 500 l/h och ett lämpligt lysrör, proteinskummare (känns som att detta blir den dyra delen kann man på något sätt fuska här fick för mig att regelbunda vattenbyten ett par gånger i veckan skulle kunna vara ett alternativ)?

Om nämnda fungerar har ni några förslag på vilka lägre djur (koraller osv) man skulle kunna ha här, låter det som ett genomförbart projekt?smiley4.gif

Tacksam för svar, vet att detta kanske inte är den bästa nybörjar lösningen men det verkar ju ha funkat för många erfarna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst skulle det funka, men att byta vatten ist för att ha en skummare vet jag inte, saltet kostar ju det med.

Pumpen ska vara en ren cirkulationspump, inget filter på denna alltså.

Och att ha ett litet kar kräver lite mer koll på saker och ting, det är viktigt att veta vad man håller på med, annars så pajjar det utan att man fattar varför.

Du kan ha lite discosoma och sacrophyton utan så stora krav på belysningen, clavularia funkar det med, lite zoanthus.

Din setup som du tänkt är inte alls fel, förutom några detaljer.

Läs lite på forumet och rent allmänt på webben, skaffa information om hur man ska få saker och ting att funka, så blir det garanterat bäst resultat när du startar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten säck med salt som räcker till att blanda 90 liter saltvatten kostar ca 100-150kr beroende på märke och var man köper det.

I ett litet akvarium med låg belastning kan det räcka att använda vattenbyten för att hålla bra vattenkvalitet. Gör man regelbundna vattenbyten tillräckligt ofta så kan man ju även spara pengar på att man förutom skummare även slipper köpa andra påfyllnadsmedel. Nackdelen är att systemet blir mycket sårbart. Gör man uppehåll med vattenbyten en längre tid (t.ex. under semester), eller om något djur dör och man inte upptäcker det i tid så pajar balansen snabbt i akvariet, vilket risken är betydligt mindre för om man har skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Vad gäller belysningen så räcker ett par lysrör gott så länge du kör med sånt som zacke skrev.

Skummare är helt klart att rekommendera som Max skrev och som du själv också var inne på, det är enklare att lyckas då. Att köpa skummaren kan ju faktiskt bespara dig onödiga utgifter i och med att det blir enklare att hålla bra vattenvärden.

Skummare kan du ju

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man vara borta ofta så kan automatisk vattenpåfyllning vara ett kanonkomplement förutom skummaren. Det gäller att kolla på alla grunkor, ju mer man puttar in desto mer att sköta om! Ska du bara ha räkor (som knappt behöver mat) så skulle inte jag satsat på en skummare iaf. Har du firrar och måste mata ofta så ser det ju annorlunda ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror helt hur stor filter kapacitet du har i skummare och LS, men med 10 kg LS och en skummare som klarar 200 liter så bör du kunna ha ett par mindre fiskar.

Men det är ju som påpekat tidigare en större svårighet att hålla systemet shysst, satsa hellre på några fina mjukkoraller och en räka eller 2, kanske nån krabba, tror jag man får mer utav i längden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak att tänka på vid ett sådan litet akvarium

Ljuset. Se till att karet är minst 60cm brett så är det lättare att planera in lysrören!!

15watt é ju 55cm långa om jag inte minns fel

Svårt annars att hitta bra lysrör som passar in.

Själv kör jag med en "skrivbords" lampa á 9watt på mitt 12 liters akvarium.

Har förövrigt ingen skummare bara en cirkulations pump på ca 200L/h å ca 3kg Levandesten. Lite mjukkoraler och kollonianemoner och skivanemoner som djur... Funkar jätte bra gör ca 1 vatten byte per månad á 1,5 liter, detta vattnet tar jag från det stora akvariumet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par kommentarer: Wrang har rätt och fel med lysrörensmiley17.gif

Se till att skaffa ett kar som är 60cm brett,då kan du köra 18W lysrör,dessa armaturer är ganska vanligt förekommande i förhållande till 15W(45cm) som är attans jobbiga att få tag på.

Sen har jag ju själv länge förutspråkat att det funkar utan skummare...fick mig dock en trevlig överraskning när jag mätte nitrat för första gången i det nya karet igår...nog dax för lite större vattenbyte,vet inte om jag matar för mkt,ger räkan en liten räka typ var 3dje dag. Hum,just det ja,jag skulle ju haft igång en DSB,hade helt glömt bort detta!smiley9.gif

Hade jag fått göra om från början så hade jag nog väntat ännu längre med att lägga i något matkrävande i karet,det är ju korallerna och smådjuren som är det intressanta smiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...