Gå till innehåll

Bubbeltips


Tomtom

Rekommenderade inlägg

  • 2 månader senare...

Betvivlar inte att du har bra vattenkvalité i ditt kar, men i mitt kar så visade det sig rätt fort när vattnet inte var OK.

Hade först min BTA ett halvår i mitt inkörda Juwel 180. Den hade då fina uppblåsta bubblor och färg.

Satte sedan över den temporärt i ett 450 med all LS osv. Här tappade den snabbt sina bubblor och fick inte alls samma fina färg.

När mitt nya 490 var klart så flyttades den dit med samma sak där, inga bubblor osv.

Efter några månader när karet kändes rätt inkört och stabilt så såg man även att bubblorna kom tillbaka och färgen likaså. Nu är den fantastiskt fin!

Så hos mig var det väldigt tydligt att stabiliteten i karet och vattenkvalitén hade stor inverkan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt kar är stabilt och vattenkvalitén ok vad jag kan se på andra organismer. Mina BTA trivs - från en så har de blivit ca 17 - 18 under två år. de vandrar inte heller. Färgen är ok. Individer som förflyttas till andra kar blir små bubbelbollar (alltså det är inte genetiskt). De sitter inte som dina verkar i direkt ström men de har en kraftig vågrörelse kring sig. Jag fick tendens till bubblor ett tag men de försvann när jag bytte ut den trasiga streamern mot en ny. Att de förökar sig mycket och inte kryper omkring (samt att nya exemplaren stannar kvar efter avknoppning) tyder på att de trivs

Vad händer när en BTA får bubblor? Varför får den bubblor. Jag vet inte men jag kan konstatera att med bubblor så fås ett större interface mellan djuret och vattnet, Dvs ytan som har kontakt med vatten direkt ökas. Med ökad yta så erhålls två fördelar - större yta att fånga upp fotoner och större yta möjliggör snabbare uttransport av syre och aktiva syreradikaler. det vill säga - under kraftig belysning samt kraftig ström så behövs ingen bubbelbildning men om någon av dem inte räcker till så kan bubbelbildning gynna organismens livsförmåga. Jag ser att dina satt sig högt upp (bra ljus) och väldigt ström - sitter de kvar där? Eller vandrar de?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ju mer man läser om dom, ju mer förvirrad blir man.

Vissa har lite ljus och bubblor, vissa har mycket och bubblor. Vissa har mycket vattenrörelse, vissa lite osv osv osv.

Det finns ingen röd tråd alls när man läser runt. De verkar vara extremt olika som individer och reagera på olika saker. Just den jag har verkar blåsa upp sig som sagt så länge som karet är stabilt.

Doserade lite för mycket kolkälla en gång i första karet och då försvann även då bubblorna, fast över en väldigt kort period på en vecka eller två.

Några av de få saker folk är överrens om är att om de får nog med ljus och näring så kan de dela sig väldigt ofta (jag slutade mata min av den anledningen), de vill gärna sitta en bit upp och i en hålighet/skreva samt att de flyttar sig rätt mycket jämfört med många andra anemoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag flyttade över min i mitt nya och anemonen valde en plats som halva delen är i mer turbulent vatten och andra delen i ett lugnare vatten. Den utan strömmar har bubblor. Den delen med strömmar har långa armar. För min del tror jag på vatten rörelsen. I mitt gamla kar satt anemonen långt undan strömmarna och var riktigt fin i bubblorna över hela anemonen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att om en av de förutsättningarna som jag skrev om, mycket ljus eller mycket rörelse saknas så kommer bubblorna. Dvs har du mycket ljus men dålig rörelse där de sitter så får de troligtvis bubblor, Har de dåligt med ljus men bra rörelse så vandrar de till bra ljus och är rörelsen dålig där så blir det bubblor. Uppfylls bägge kriterierna - bra ljus - bra cirkulation - inga bubblor - i alla fall i mitt kar. Orsaken till att de vill vandra uppåt i karet är ju att de vill ha bra med ljus tror jag. vill du ha dem långt nere så sätt dit en ordentlig LED spot som trycker ner ljuset där du vill ha dem.

Individförklaringen tror jag inte på. Om en individ delar sig - klonar sig på finare språk - är bägge två genetiskt samma individ. Mina som inte visat något beteende med bubbelbildning där de sitter hos mig - visar det när de kommer i andra kar som inte har samma förutsättningar som jag har i mitt kar. Det är klart att det kan finnas genetiska skillnader men när det gäller min individ så finns det inte det och den visar olika beteende i olika miljöer.

I mitt kar och med min individ (och alla dess kloner) verkar mina iaktagelser stämma i alla fall.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle i så fall vara för lite flöde i mitt kar då, kör 2st Jebao RW-8 vilket jag iof tycker räcker långt.

Ljus tror jag inte det är en brist av med 2x145W LED-chippen (iof inte maxade) samt 2st ATI Coral+ och 2st ATI Blue+. Anemonen sitter ca: 25cm under lampan.

Teorierna är som sagt MÅNGA och det finns inte en röd tråd som håller ihop hos de flesta BTA-ägarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har samma streamerkapacitet som du (2 st Jebao WP-25) inställda på vågrörelse plus 2 * 2000 liter i timmen - typ closed lopp + 3000 liter i timmen som returpump. I det hörn som de sitter rör sig först en våg skapad av en Jebao samt att de två stycken som har closed loop passerar som retur där. Trots att jag har vattenrörelse som överstiger 23 000 liter i timmen på 430 liter har jag partier med bra ljus som har dåligt flöde. Jag tror att det är vid bra ljus och sämre flöde som bubblorna kommer pga att anemonen behöver öka sin yta för att få bort mer syre per tidsenhet.

Nedan visas en film på rörelsen över anemonväggen - kolla partiklarna rörelse

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Bubblar till sig ibland. Just när jag fick den va den jätte bubblig. Hos tidigare ägare aldrig bubblat. nu blir det allt färre bubblor. den lade sig på en acro för några dagar sedan annars har den ej vandrat. satte den på typ samma plats igen ej rört sig nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom BTA jag sett när jag dykt i rödahavet och Thailand har suttit inkrypta i skrevor medans "vanliga" A sitter i starka strömar som låter vattnet dra dom långa armarna fram och tillbaka i vattnet.

Min BTA sitter väl belyst med med måtlig vattenrörelse och har BT.

Ska tillåta att min sitter i ett skal från en mussla så den kan välja hur mycket den vill titta ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom BTA jag sett när jag dykt i rödahavet och Thailand har suttit inkrypta i skrevor medans "vanliga" A sitter i starka strömar som låter vattnet dra dom långa armarna fram och tillbaka i vattnet.

Min BTA sitter väl belyst med med måtlig vattenrörelse och har BT.

Ska tillåta att min sitter i ett skal från en mussla så den kan välja hur mycket den vill titta ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej! Jag köpte en jättefin bta för ca 8mån sedan som tappade både bubblor och färg ganska snart. Den flyttade sig lite i början men hittade sedan en plats den gillade och stannade där. Jag har gett den mer ljus och experimenterat med matning samt försökt hålla bra vattenvärden men inget har fått den bubblig. Men så häromdagen föll av en slump en sådan där liten sjöstjärna som sitter lite överallt ner i den och genast började den bubbla sig! Efter en dag började bubblorna försvinna igen så jag prövade att mata den med en ny stjärna och då blev den glad och bubblig igen. Upprepade detta en gång till två dgr senare med samma resultat dvs. mkt bubbligare. Någon som har ngn teori om varför? Har stödmatat den tidigare med mysis och dyl men aldrig med samma resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...