Gå till innehåll

Harliquin räkor + sandvändande sjöstjärna


MarinaS

Rekommenderade inlägg

Under mina 2½ år som saltvattensakvarium ägare har jag själv aldrig varit med om att mina asterina sjöstjärnor äter upp mina koraller men nu är stunden inne och jag måste köpa Harlequin räkor (en eller två är tanken på ett 850l kar). Mitt akvarium kryllar av sjöstjärnor så de har gott om mat och jag tvivlar på att de kommer hinna äta upp alla utan tror det kommer finnas en ganska bra balans.. Men frågan är.. Jag har en stor sandvändande stjärna också så tror ni räkorna skulle ge sig på den när det finns så mycket asterina sjärtnor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min kollega har ett något mindre akvarium än mig med två räkor och hos honom funkar det strålande med endast asterina.. Det bokstavligen kryllar med asterina hos mig, de verkar föröka sig hela tiden.

Vet folk som behöver köpa sjöstjärnor för att mata dom men det kanske har lite med akvariets storlek att göra eller att de inte hade så mycket sjöstjärnor från början?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar du då, att de valt de stora räkorna då eller de små? x)

Ja, jag kände för en uppgradering :P Detta har varit igång sen december, men har bara inte tagit tummen ur å gjort nån tråd än x) ..har dock velat göra det länge men glömmer alltid bort och sen är jag ju så dålig på att uppdatera mina trådar så det brukar rinna ut i sanden tillslut haha:p

Men ska nog ta och göra en tråd nån dag! Men kan ladda upp en kass bild från långt håll tills vidare, ignorera den snea listen till höger bara :Ppost-6937-14468934027111_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur menar du då, att de valt de stora räkorna då eller de små? x)

Ja, jag kände för en uppgradering :P Detta har varit igång sen december, men har bara inte tagit tummen ur å gjort nån tråd än x) ..har dock velat göra det länge men glömmer alltid bort och sen är jag ju så dålig på att uppdatera mina trådar så det brukar rinna ut i sanden tillslut haha:p

Men ska nog ta och göra en tråd nån dag! Men kan ladda upp en kass bild från långt håll tills vidare, ignorera den snea listen till höger bara :P [ATTACH=CONFIG]117886[/ATTACH]

Vad jag läst så väljer de oxfilen typ..de man vill ha kvar..tjusigt kar förövrigt..inbyggt i väggen minsann med romersk båge över..jo jag tackar jag! snyggt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag läst så väljer de oxfilen typ..de man vill ha kvar..tjusigt kar förövrigt..inbyggt i väggen minsann med romersk båge över..jo jag tackar jag! snyggt!

Fasen då, nu har jag fått det bekräftat från fler, att sandvändaren isåfall inte lär överleva, får hitta en snabb backup plan! :)

Tack så mycket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, kan bekräfta att harlequinräkor äter de sandvändande först.

De enda sjöstjärnor som går säkra för dem är ormsjöstjärnor av större modell.

Okej! Så du menar att de mindre ormsjöstjärnorna också kan gå åt då? Jag har nämligen tusentals utav dom..

Får bli att jag odlar asterina i sumpen då ifall de skulle ta slut, i allra "värsta" fall får jag köpa ett blennykar snabbare än tänkt och ha min sandvändande där samt odla ännu mer asterina ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Update: snart ett år senare och två harlequinräkor som fortfarande mumsar i sig sjöstjärnor från akvariet. Tänk hur många jag då hade? Dom kommer strax dock få börja leta litelite mer nogrannt för att hitta mumsbitarna. Jag måste börja tänka ut en lösning. Den ända kan kan tänka mig är att köpa frysta stjärnor om man lyckas hitta nån försäljare utav det, plocka från Grekland i sommar och frysa för att ta hit eller skaffa ett till mindre akvarium som odling och hållande av en eller två större stjärnor och stödmata dom hela tiden.. men det känns lite som djurplågeri men man får väl lösa det på något sett så att det blir bra :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...