Gå till innehåll

Jannes Rev 4.1


Janne

Rekommenderade inlägg

Nu har jag klämt fram två bilder på fragkaret, den första från kortsidan och den andra från långsidan. Kan tyckas lite tråkigt utan dynamik, men det finns en tanke bakom den att korallerna ska få max cikulation och ljus, inget som står i vägen. det är korallerna som ska skapa revet och inte stenen.

[ATTACH=CONFIG]118850[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]118849[/ATTACH]

/Janne

Kommer bli grymt snyggt har jag en känsla av,gillar också din idé mvh Ola.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tänkt Janne, ser det framför mig, högra sidan lite högre växande acroporor och vänstra med lite mer flakväxande?

Du är inne på rätt spår fast staghorn skogen blir i bakkant och de flakväxande i framkant. Vattenströmen blåser över de högre i bakkant slår i framrutan och ner mot botten och igenom det luftiga revet och upp i bakkant. Vattenströmmen snurrar runt revet, ingen stenvägg som är ivägen utan det mesta som bromsar cirkulationen är korallerna.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Janne, när jag hade pumparna mot fram rutan i det akvariet så blev strömmen mot bakrutan så stark att alla sps:er böjde sig bakåt istället för att bilda en snygg table mot framrutan/sidorna !!! Kanske något att se upp med...

Hej Micke, om det blir så, så får jag dra ner lite. Men då är det första gången jag har för mycket cirkulation.

Det jag inte nämnde i det tidigare inlägget är att LS ligger inte dikt mot botten, utan jag har borrat in små ben som den står på. Så det är någon cm till botten så vattnet kan även cirkulera där.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Ja mitt problem är att en sandvändare har fått spatt, så ja måste vifta bort all sand för att fotografera och då drar de in polyperna. Den ska ut till helgen!

Korallerna slemmar också för att få bort sanden, vissa klara faktiskt att lyfta bort kz argonit sand som är väldigt grov med hjälp av vattenströmmen och slem.

/Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gott om utrymme för dina acroporor att växa :) Härligt!

/Björn

Ja det är de som är meningen att korallerna ska bilda revet isf. en massa sten som tar plats och sen får korallerna slåss om utrymmet. Det tar bara lite längre tid, speciellt om man inte väljer de mest snabbväxande acropora. Men jag har några, hoppas på att spathulata är en snabbväxare.

/ Janne

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...