Gå till innehåll

Hur mycket kräver dom ?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Har 5 st clowner 1 palettkirurg och en pincettfirre.

Brukar ge dom 1 kub artemia, men frågan är om det är tillräckligt ?

Hur mycket brukar ni ge dom ?

Och det där med att man ska inte mata mer än dom äter upp, dom är ju olika hungriga så ibland blir det ju över i vilket fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Har för mig att fryst artemia är ok ur näringssynpunkt. Men jag matar mina fiskar, räkor och eremiter "varierat" t.ex. fryst artemia, formula one, formula two, algen wafers, crab cuisine, algen wafers och ultra wakame. Tycker att fiskarna (clownfiskar och blå/gul frökenfisk) verkar må bra, liksom räkorna och eremitkräftorna. Tycker också att de olika fodren uppför sig olika i vattnet (sjunker till botten, flyter i vattenkolumnen), vilket är en fördel. Frökenfisken tar hellre formula one fodret medan clownfiskarna helst tar artemian. Räkorna och eremiterna tar helst algen wafers, formula two, crab cousine och sist artemia.

Jag matar 2 gånger/dag och matar då med olika foder. Matar tills fiskarna verkar "mätta" eller inte visar något intresse för fodret. Räkorna och eremiterna får enbart algen wafers, formula two t.ex. varannan dag (tar rester från fiskarna och verkar hitta föda bland levande stenen).

Mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Om en fisk ser mager ut (för sin art) får den ju uppenbart för lite (om den inte är mager pga inälvsparasiter), men jag misstänker att även synbart välfödda fiskar kan må bra av lite extra. De flesta fiskar säljs ju dessutom som ungdjur, om de inte växer kanske de får för lite mat även om de ser välnärda ut (undantag är kanske icke dominanta clownfiskar eller anthias, som stannar i växten för att inte utmana den dominanta individen i gruppen). Kanske även immunförsvaret försämras av otillräckliga portioner.

Frågan är hur man kan veta om en fisk får tillräckligt utan att ge den alldeles för mycket? Man kan ju inte bedöma fiskens tillväxt från dag till dag.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...