Gå till innehåll

Giftiga arter…


Rekommenderade inlägg

Jag tror det är lätt att lura sig med preparat rent allmänt.

Antibakteriella preparat skyddar inte mot virus eller gifter. Och dessutom följer risken att man odlar fram resistenta bakteriestammar som kan vara svåra att bekämpa när man verkligen behöver det.

Hygien är i normallfallet den säkraste vägen.

Jo att det inte skyddar mot virus och gifter har tänkt på men resistenta bakteriestammar är en aspekt som jag inte tänkt på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gäller P.volitans

Någon som vet ifall små draker är mer/mindre giftiga än vuxna?

Min mor som har hand om mitt kar sedan jag flyttade för en vecka sedan stack sig på min lilla drake idag då hon skulle flytta upp en fragg som ramlat ned pga en sjöborre som lekt ångvält.. Sa åt henne att direkt sätta fingret under skållhett vatten i 30minuter vilket hon gjorde och sa att smärtan försvann, men som jag uppfattat det när jag suttit o läst runt så kan det ta lång tid innan man känner av riktiga smärtor vad gäller drakstick. hon liknade det med ett getingstick vilket jag tycker låter lite larvigt efter allt man läst men det var som sagt en liten stund efter själva sticket.

Självklart var hon väl medveten om att draken fanns i karet och att den är giftig men av någon korkad anledning så håller hon alltid mest koll efter sjöborrarna då hon trampat på en sån i sharm él sheik och fått för j*vla ont så när hon flyttade upp fraggen såg hon ej draken som satt under en sten.

Har suttit o läst runt endel men kan ej se någon info på nätet ifall små draker är mer eller mindre giftiga än vuxna individer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är de trettio minutrarna i skållhett vatten som gjort effekt. I och med att hon vad jag förstod gjorde det direkt. Då brukar det inte bli värre. Men min åsikt är att hon behöver besöka läkare för kontroll så snabbt som möjligt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Små individer har givetvis samma gift som större, men mindre av det. Snacket om att huggormsungar är giftigare än vuxna är bara nys.

När det gäller drakfiskar siter blåsan vid taggens rot och det är trycket på taggen som sprutar ut giftet - ju hårdare taggen körs in desto mer gift får du i dig. Om tagen bara stack löst blir giftmängden liten (säkert inte skönt för det). Men som sagt - upphettning ger stor effektminskning eftersom giftet förstörs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Giftiga djur kan ju vara intressant att diskutera men fråan är ju vad man egentligen menar med det. Man kan ju jämföra med reptiler, där kom det för ett tag sen fram att listen på giftiga djur gick att utöka ordentligt, bland annat med de här:

Skäggagamer

Varaner

Leguaner

Kopparödla

Svensk snok

Majsorm

Jodå, de har äkta giftkörtlar med samma giftkomponenter som skallerormar. Trots det är de i princip ofarliga, mängden gift och mekanismerna för att föra in det gör att de sällan orsakar nämnvärd skada.

Säkert finns det många djur som vi håller i akvarium som skulle kunna vara ohyggligt giftiga om man åt dem, krossade dem i ett sår eller hittade på nåt annat originellt med dem. Så frågan är ju, hur relevant är det egentligen att diskutera giftiga djur? Borde det inte snarare pratas i termer av farliga djur om det skall vara intressant?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Små individer har givetvis samma gift som större, men mindre av det. Snacket om att huggormsungar är giftigare än vuxna är bara nys.

I något ormprogram jag sett pratade dom om att giftet hos ynglingarna från någon skallerorm kan ha lite annat innehåll/sammansättning än de vuxnas, så giftet kan ha annan verkan. Har för mig det var i sammanhang med motgift och behandling. Men om det var farligare att bli biten av en yngling minns jag inte att dom nämnde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I något ormprogram jag sett pratade dom om att giftet hos ynglingarna från någon skallerorm kan ha lite annat innehåll/sammansättning än de vuxnas, så giftet kan ha annan verkan. Har för mig det var i sammanhang med motgift och behandling. Men om det var farligare att bli biten av en yngling minns jag inte att dom nämnde.
Säger du? Det var intressant! :)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag inte minns helt fel är dom "giftigare" som unga p.g.a. dom inte kan dosera giftet, utan dom skickar alltid i allt gift dom har.

Nej, det är felaktigt. De har mindre mängd gift, jag har aldrig sett en riktig källa med uppgift om motsatsen. Att slösa med gift är evolutionärt att skjuta sig i foten.

Bites from baby snakes are generally less destructive than bites from adults due to the smaller quantity of venom - however - a bite from any venomous snake is a serious medical emergency and you should get medical treatment from a qualified and experienced physician. Baby venomous snakes can be quite capable of killing you.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

(are generally less destructive). betyder att det inte gäller alla sorter så det finns såna som är giftigare. annars ljuger dom på dokumentärerna på animal planet :)

kan ju berätta att jag satt klistrad framför tvn när jag hade animalplanet ;) dessvärre så har vi inte den kanalen längre :(

o angående att det är som o skjuta sig i foten. så skulle faktiskt även en människo bebis som fått tag på ett vapen kunna göra det. alla varelser lär sig med åldern så jag tror faktiskt att det kan va så att de unga skjuter ut allt gift istället för o dosera (tror faktsikt jag hört det på tv) fullvuxna dödliga ormar brukar ju faktiskt inte ens skjuta in gift om de inte är väldigt uppjagade (dom vet att dom e farliga ;)) obs gäller naturligtvis inte alla sorter.

hittade en tråd om det.

Det...

har ju alltid funnits en myt om att huggormsungar skulle vara giftigare än vuxna ormar och den myten har nog kommit till av den anledningen att unga ormar har en tendens att överdosera sitt gift eftersom de inte har full koll på hur mycket gift situationen kräver.

En vuxen orm kan reglera giftmängden efter behovet, dvs. ska de döda ett byte eller bara skrämmas, vissa ormar spara på giftet helt och hållet och biter utan gift för att skrämmas. En orm är ju igentligen inte intresserad av att bita i onödan, de vill ju spara sitt gift till ett byte som de vill äta upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man borde nämna Actinodendron sp. också. Det är det jag är mest nervös för att få in som liftare i karet - fast det ska vara extremt ovanligt. Men ändå... dessa anemoner imiterar andra ofarliga koraller men bränner så mycket att jag tror att det var under ww2 eller koreakriget som amerikanska soldater förbjöds att bada för det var så många som låg på sjukan efter att ha trampat i anemoner. Här står om lite akvarister som gjort sig illa:

http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1268045&highlight=ate+fish

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...