Gå till innehåll

Kopparbandad pincettfisk är sjuk ?


Tobbz

Rekommenderade inlägg

Har fått en svullnad på ena ögat och har alltid ätit trots ögat.

Nu efter helgens krasch med nopox så har inte ögat blivit sämre, bara det att den ser inte maten och simmar in i nästan allt.

Finns det något jag kan göra eller är det färdigt för pärleporten ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl inte helt utklarat varför de dör, de är väldigt känsliga för parasiter, hade en teori om inälvsmask ett tag då jag hade en som åt bra men magrade ändå ner och dog efter några månader. Testade då en till, som jag körde maskmedel på, den hade delvis ett annat problem, den ville inte äta tillräckligt och dog efter några veckor.. Sen efter det har det inte blivit nån mer då jag inte vill fortsätta döda dom, det är väldigt stresskänsliga fiskar, så de blir antagligen så stressade under hanteringen från hav till butik att de immunförsvaret blir dåligt med mera... Det är en underbar fisk, men överlevnadsgraden är så hemsk så det är inte riktigt försvarbart enligt mig att fånga in och transportera dem som det är nu, säkerligen mer än 90% har dött inom ett halvår ifrån infångandet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag sett med mina är att när de blir dåliga på riktigt så verkar det som hjärnan är kraftigt påverkad på nåt sätt, dom blir helt tomma i bollen, fattar inte vad som är mat, sen börjar dem bete sig ännu konstigare och till slut slutar simma, vet inte om det är allmänpåverkan eller att parasiter tar sig till hjärnan och gör dem koko... Tror inte ögat har så mycket med det att göra, blivit likadant för mina utan ögonskada... Som sagt tror att de till slut blir så allmänpåverkade att de tappar överlevnadsinstinkterna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...