Gå till innehåll

500 liter djupvatten


Slanten

Rekommenderade inlägg

Den 2:e augusti i år var det äntligen dags. Stefan B hade ringt nån månad tidigare och undrat om jag ville ta över hans stora kalla 500-liters akvarium med invånare och allt. Det tog en halvsekund att bestämma sig i mitt huvud, men regionsparlamentet måste ju tillfrågas.

Jag fick hela gillestugan att tillgå och planerna inför flytten kunde starta.

Kvällen innan blandade jag en 200-liters regnvattentunna med saltvatten och kopplade in min gamla kylare. Under natten sjönk det till runt 13 grader.

Nere i Göteborg började vi tömma akvariet på djur, stenar ochvatten. Som tur var hade Stefan fått med sig ett par kompisar som hjälpte till att fylla spann efter spann. Det tog ett bra tag, men efter flera varv i den lilla hissen var vi klara för det stora lyftet. Det är inte helt enkelt att lyfta ett akvarium som har extra 4mm glasskivor limmade på alla fyra sidor. Några svettiga timmar senare var släpvagnen helt fylld med akvarium, spänner och annan utrustning.

Efter ett pittstop på Max för välförtjänta hamburgare vände vi näsan mot Munkedal. Där väntade samma visa igen fast tvärt om med bärande och trixande av akvariet genom en trång groventré. Akvariet ställdes upp och det stod vågrät på alla håll! Puh…

I med vatten och sten. Tyvärr blev sikten inte mer än 5centimeter på grund av lera i sanden. Så det var bara att sänka ner stenarna och känna efter att man inte krossade nån anemon eller liknande. Grabbarna som hjälpt till passade på att smita, men ett stort tack till Stefan, Torbjörn och Jonas för den ovärderliga bärhjälpen.

När allt var på plats fattades det ca 75 liter vatten innan vattenytan skulle nå ytavrinningen. Mitt salt var slut, så det var bara att slänga sig i bilen och åka till Lysekil och hämta havsvatten.

post-2834-1446893424108_thumb.jpg

post-2834-14468934241294_thumb.jpg

post-2834-14468934241528_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag äntligen möblerat om stenarna så att det inte ser utsom en stenöken. Djuren har inte fått så mycket mat de senaste månaderna pga tidigare ägares många arbetsresor. Så jag har en del jobb med att mata upp dem igen.

PH-värdet är inte heller på topp. Det ligger på ca 7,5. Det beror antagligen på en del syror i vattnet, samt att skummaren står instängd under akvariet. Jag ska testa att dra ett par luftslangar med utomhusluft och se om det hjälper lite.

Jag har lyckats att gömma mina övriga vattentester i flytten,men hoppas kunna kolla KH och näringsvärdena när jag väl hittar dem eller beställt nya.

En ATS algskrubber och en ozongenerator är beställd från Fish-street och ska hjälpa till att få ordning på vattenkvaliten.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tekniken är som följer:

Karet är på 500 liter och sumpen ca 200 liter.

När man byter vatten ställer jag om en trevägsventil som stänger av returvattnet till karet och recirkulerar vattnet genom sumpen istället. Sen tömmer jag sumpen och fyller på med nytt, varmt vatten. Kylaren sänker temperaturen på sumpvattnet och när det är klart vänder jag trevägsventilen igen och vattnet blandas in i karet.

Det är verkligen ett stort framsteg att ha en sump jämfört med att ha all teknik i akvariet, som jag hade i mitt lilla akvarium.

Skummaren är en Bubble Magus NAC66

Kylaren är en Aquamedic med, än så länge, okänd effekt. Just nu ligger temperaturen på 9,5 grader.

I karet sitter tre Hydor Koralia 2.

Som ni ser är det imma mellan dubbelglaset, men det ska jag försöka åtgärda genom att pumpa in torkad luft mellan glasen.

Djuren har jag helt glömt att beskriva, men det kommer lite senare när det går att fotografera bättre.

Hoppas att jag ska kunna dokumentera mina framsteg här.

post-2834-14468934241761_thumb.jpg

post-2834-14468934241985_thumb.jpg

post-2834-14468934242158_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få bort imman mellan dubbelglasen torkar jag luft med silica-gel som sedan trycks in mellan glasen. Det verkar fungera ganska bra.

Nu kunde jag ta ett par hyfsade bilder på den fräcka tångsnärtan. Arten har en märklig utväxt på huvudet, så den är inte sjuk...

Testade att suga in uteluft i skummaren. Men det hjälpte knappt alls på pH. Får vänta på Algskrubbern och ozongeneratorn och se om det hjälper.

post-2834-14468934267909_thumb.jpg

post-2834-14468934268172_thumb.jpg

post-2834-14468934268361_thumb.jpg

post-2834-14468934268524_thumb.jpg

post-2834-14468934268766_thumb.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det finns verkligen potential att få ett blomstrande kar! Det lilla charmtrollet eller snärtan följde med akvariet, så Stefan har nog fångat den med bara händerna. (I dykarhandskar...)

Blandningen med karbonater står bara och väntar, men jag vill mäta KH först och det testet är på väg från Triton. Jag tror egentligen att det står ett test på en speciellt bra plats, men platsen är bara för bra att komma ihåg. Den dyker väl upp när det nya testet har kommit fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte en dålig uppsättning djur! Även om jag nog sett de i forna ägarens tråd. Jag kan tänka mig att det blir en hel del pill med att hålla upp kvaliteten på vattnet samtidigt som man matar de.

Väldigt lyxigt med ett kar också där man har insyn från tre sidor, det är skoj. Det är ganska häftigt att köra så låg temperatur, har du en reservkylare ifall det otänkbara händer och den här ger upp? Din gamla var väl en ganska klen modell, eller pallar den med det här karet också?

Spännande lysramp följde också med. Är komponenterna i den så exponerade som det ser ut? Fast den kanske klarar sig ganska bra ändå då avdunstningen lär vara obefintlig hos dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas att kunna hålla en god till acceptabel vattenkvalitet med hjälp av en "algea scrubber" i sumpen. Hoppas att den ska ge goda algskördar som kan hålla nere näringsvärdena och syrehalten uppe.

Det är lite onödigt att hålla så låg temperatur, så den ska nog gå upp några grader. Kanske 12 grader är mer lagom med tanke på djurens välbefinnande.

Om det blir en kylarkrash kan nog min gamla hålla nere temperaturen om jag stänger av skummaren. Min plan är att göra om rummet bakom akvariet till ett sumprum och ha dubbla kylare. Det blir även dubbla akvarier också naturligtvis, med gemensam sump. Fast det ligger en bit i framtiden...

Komponenterna är exponerade. Får komma ihåg att kolla över det när jag kommer hem. Tack för tipset. Å andra sidan är det ingen kondens att tala om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

FÖr tre veckor sen beställde jag lite grejor från olika håll i världen.

Tester, en liten pump och salt från Triton.

LED-belysning för skrubbern från Ebay, Kina.

Ozon, ORP-mätare och algskrubber från Fish-street.

Allt har kommit, förutom sakerna från Fish-Street. De skickade dem igår, så jag får nog vänta några veckor till... Trist när man trott att det snart är dags för leverans hemma.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mikoto:

Jodå, den ligger under "Special filters". En sån rubrik kunde jag inte låta bli att titta på och då hittade jag en ATS :)

http://www.fish-street.com/ats_algae_turf_scrubber_filter_system

Min tanke med ozonet är att få en bättre vattenkvalitet. Jag tror det finns en del syror (säkerligen organiska, gissningsvis) i vattnet som drar ner pH

post-2834-14468934474165_thumb.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Monterade ATS:n igår och fick till det ganska bra. Två problem återstår att lösa och det ena är ljudet när vattnet droppar ner i sumpen från filtret. Lösningen är att sätta dit en lutande plastskiva.

Andra problemet är att filtermattan inte ligger an mot underlaget och därigenom rinner inte vattnet över hela ytan. Vet ej hur jag ska lösa detta ännu.

Ljuset är rekommenderat från http://algaescrubber.net/forums/showthread.php?2884-red-blue-led-grow-bulb/page5

Beställt från ebay: http://www.ebay.co.uk/itm/12W-40W-60W-100W-LED-Grow-Light-Lamp-for-flower-plant-herbs-vegetable-/251320043955?pt=UK_Baby_Baby_Feeding_Bottle_Warmers_Coolers_LE&var=&hash=item3a83d789b3

Det är vansinnigt rött och nästan otrevligt att titta på, men algerna ska tydligen växa som ogräs. Jag beställde två stycken 40W, men har bara monterat en för att utvärdera om jag behöver bägge.

Är lite orolig för att det ska börja växa alger i sumpen och skummaren som står precis bredvid. I värsta fall får jag skärma av ljuset.

post-2834-14468934526692_thumb.jpg

post-2834-14468934526935_thumb.jpg

post-2834-14468934527242_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den lampan blir nog kanon, men att titta på den blir inte nådigt som sagt :-)

Kan du vinkla filtret kraftigare? Du lär få bättre tillväxt pga ökad turbulens desto brantare vattnet faller. Ingen bra idé på hur du ska få mediat att ligga bättre mot botten.

Du kommer nog få alger i skummaren dock helt klart. Det har jag fått här hemma i en liknande lösning. Avskärmning är det som gäller dessvärre. Eller göra rent skummaren oftare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får fixa avskärmning till skummaren, så jag slipper alger där åtminstone. Finns det mörkt plexiglas?

Försökte ställa upp filtret för att få lite mer fall, men det är nog fortfarande lite för flackt. Vi får se om det växer ändå.

Igår höll jag på att greja lite i karet och märkte helt plötsligt att det kittlade lite extra i fingrarna och det var inte bara kylan som gjorde sig påmind. Fram med voltmetern och mätte upp 160 V mellan akvarievattnet och ett element. Usch då. Jag bor i ett hus från sent 60-tal och alla uttag är ojordade. Drog en jordad förlängningssladd med jordbrytare till akvariet och kopplade in allt där. Då fick jag en vacker och fin syn på displayen på noll volt. Jag ska låta dra om hela elen i huset i år, men det är inte gjort ännu. (Ursäkta den dåliga ordvitsen.)

Så då grejade jag lite till och fick mig en surrning till i fingrarna. Den här gången från den hemmagjorda lysrampen. Fram med voltmetern igen och mätte upp 60 V mellan ramp och akvarievatten. Suck...

Kan jag jorda själva chassit på lysrampen eller är det farligt?

Bör jag leta reda på en ny fabriksgjord ljusramp för att undvika att det försvinner en kallvattensakvarist från denna jord? (Vi är ju inte så många, så jag vill undvika manfall...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en fasbrytare AKa jordfelsbrytare kan ju vara fint o ha:) ang skrubbern är det ingen fara att den är lite veckad o så kommer re sig när alger växer vatten hittar alltid lättaste vägen då kommer till slut hela täckas med alger, Det finns svart plexi men svart silicon o spackelspade gör underverk:)sitter ju inte as bra på plexi men duger till avskärmning. Ser fram emot fortsättning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak till ang den belysning du har. köpte en liknande o då va drivaren bara infirad i lite plasttejp som lossnade med tiden o du kan ju räkna ut vad som kunde hänt. Se bara till o få packningarna i skårorna när du sedan skruvar ihopa det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...