Gå till innehåll

500 liter djupvatten


Slanten

Rekommenderade inlägg

en fasbrytare AKa jordfelsbrytare kan ju vara fint o ha:) ang skrubbern är det ingen fara att den är lite veckad o så kommer re sig när alger växer vatten hittar alltid lättaste vägen då kommer till slut hela täckas med alger, Det finns svart plexi men svart silicon o spackelspade gör underverk:)sitter ju inte as bra på plexi men duger till avskärmning. Ser fram emot fortsättning

Jag har jordfelsbrytare på nu, men lysrampen är ju ett hemmabygge som jag köpt. Alla ingående komponenter är kopplade på europaplugg, så inget är jordat. Av nån anledning blir det spänning i aluminiumchassit. Kan det vara induktion kanske?

Ok, då väntar jag på de första algerna och ser var vattnet tar vägen. Ska även testa med lite svart silikon på en plexiskiva.

En sak till ang den belysning du har. köpte en liknande o då va drivaren bara infirad i lite plasttejp som lossnade med tiden o du kan ju räkna ut vad som kunde hänt. Se bara till o få packningarna i skårorna när du sedan skruvar ihopa det hela.

Usch då. Får se till att öppna dem och kontrollera.

Jordfelsbrytare är ju vädligt käckt när vatten är inblandat. Att du själv kommer dö e nog inte så troligt om du inte badar i karet själv :P

Är tyvärr så att man titt som tätt står med armarna ner i karet, så man vill ju inte ha mer spänning i livet än nödvändigt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för typ av belysning? Lysrör kolla över drosslar så dom är jordade i chassit ordentligt ev mellan prickor är som det skall. Samma sak med mh. Äe balaster lite små rostiga kan nylonbrickor mellan chassi o balasten avhjälpa sedan kika av jordpunkter osv kika krypström. Otäcka saker det där. Men en fasfelbrytar räddar dig om farlig ström finns i vattnet. Bra du skaffat en 2-300 billig livförsäkring. Tycker dom alla vi akvarister bör ha sådana. Men vet aldrig när salt kyper dit det ej bör

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jordfelsbrytare är billig livsförsäkring. Särskilt om man känt att det killar i fingrarna. Kolla bara så det inte är en sån där som inte återstartar efter strömavbrott, det kan bli tråkigt om allt stannar bara för att inkommande dippat. Kollas enkelt med att dra ur jfb och plugga in den igen.

Om man är tillräckligt händig för att se skillnad på jord och annat och har nån slags insikt händer ju inget farligt om man jordar ett chassi. Det som skulle kunna hända är att jfb löser och då vet man att man har nåt slags fel som släpper nog ström ut i chassit för att det ska vara farligt. I så fall är det läge att se över prytteln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min nuvarande jordfelsbrytare är en sån som i startar igen. Får se till att hitta en bättre.

Ok, jag ska kolla över hela lysrampen i helgen och se om det går att göra nått åt det. Hade varit synd om det inte går att åtgärda då det är gediget och passar bra på akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska vi se. Du sa att du hade den inkopplad via en euplug. alltså nolla fas- ingen jord. JFB mäter ju skillnaden imellan jord och nolla. så har du då felet i att fasen ligger på något sätt i chassit så kommer inte din jordfelsbrytare att lösa ut för den kommer inte känna av nått.. Byt eu pluggen mot en jordad stickkontakt och löda fast jorden i chassit

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ska vi se. Du sa att du hade den inkopplad via en euplug. alltså nolla fas- ingen jord. JFB mäter ju skillnaden imellan jord och nolla. så har du då felet i att fasen ligger på något sätt i chassit så kommer inte din jordfelsbrytare att lösa ut för den kommer inte känna av nått.. Byt eu pluggen mot en jordad stickkontakt och löda fast jorden i chassit

Nix, du är totalt ute och cyklar. Notera vad grunkan heter, jord - fels - brytare. Nåt som kan bryta om det är fel på jorden alltså. Vilket alltså innebär att den inte är beroende av jord, man kan sätta en jfb i ett ojordat uttag och få skydd ändå, det finns jordfelsbrytare som inte har jord inkopplad och oavsett sort så mäter de inte alls vad som händer i jordledning.

Vad en jfb gör är att den mäter strömmen i fas och jämför den med strömmen i nollan. Skiljer den sig åt mer än obetydligt så har det hänt nåt olämpligt på vägen. T ex att det är isolationsfel så det går ström från fas ut i ramen från belysningen och sen vidare via en akvarist som pillar till golvet. Jfb bryter då innan akvaristen har dött. Däremot bryter inte jfb för isolationsfelet i sig, det är först när strömmen hittat en väg som jfb känner av att nåt är fel.

Jordningen funkar på ett annat sätt, om det är isolationsfel så går strömmen via jordledningen och blir det nog mycket går proppen. Den strömmen som får proppen att gå är dock nog för att döda ett helt koppel av akvarister eller ställa till brand och elände så jordningen är inte alltid nog skydd. Plus att det kan vara avbrott i jorden, det är då man har nytta av just jord-fels-brytare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eller notera en igentliga faktiska benämningen är fasfel brytare dvs när det går ström mellan faserna "kortis" då bryter den på stubben jordat eller ojordat spelar ingen roll i detta fall. Där jag jag skrev fasbrytare så det ej skulle misstolkas Jordfels brytare fasfelbrytare samma sak. Så kommer nog få årdning på rampen. bara se över komponenterna mäta felsöka om det kommer krypström. Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fasfelsbrytare används i trefassystem, alltså där man har tre faser och nolla och ibland också jord. Fyra eller fem tåtar in alltså. Vad fasfelsbrytaren gör är att den känner av att faserna ligger i rätt ordning. Gör de inte det kan det bli elände om t ex motorn till en pump går baklänges. Känner också av om en fas är borta vilket också kan ställa till det. Dock är det en bit kvar innan Jonas och jag kommit upp i såna volymer att det blir aktuellt att köra det elektriska på trefas. Alltså kan vi med fördel nöja oss med att prata om jordfelsbrytare och kalla dem för det också.

http://www.comlink.se/index.php?route=product/product&product_id=58

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se där ja :) Alltid lär man sig något. det jag vet med säkerhet är att jordfelsbrytare fungerar utan jord annars hade jag ej kunna skriva här med all säkerhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Lite uppdatering är på sin plats.

Akvariet har stått lite på undantag, men efter en fångsttur med Bygert för några veckor sen kom lusten tillbaka igen. Så nu börjar resan uppåt igen.

Lysrampen är numera jordad så man kan röra den utan att håret reser sig.

Har precis kopplat in en ORP/pH controller med en ozongenerator inkopplad. Startvärdet var ett ORP på 250 och pH 7,9. Andra vattenvärden ska kollas snarast. Jag siktar på ett ORP mellan 350 och 400.

 

Min fräcka fisk Tångsnärta har aldrig ätit en bit sen han kom ner i akvariet, men den är tjock och fin ändå. Undrar vad den äter...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjocka fiskar som matvägrar hör till våra kar tycker jag! Har haft några stycken sådana med. Helt obegripliga. Många av våra djur tycker jag är åpna som sjutton i naturen men när de kommer i akvariet vägrar de äta något alls...

 

Hur går det med din ATS då? Blev den någon succé?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ATS:en gör inte helt skäl för namnet "Turf" då det bara växer fulalger av trådformat. Men jag tror att belysningen inte är helt OK. Jag kanske letar reda på någon bättre.

 

För att förenkla matningen med pulvermat har jag sågat till en rörbit som ligger i vattenytan och gör att maten inte flyter ner i överrinningskammaren. Funkar riktigt bra.

 

På min gamla skummarpump Eheim 1262 har impellern rostat inifrån. Så nu funkar den inte alls av förklarliga skäl. Söker ny...

 

Skickar med några bilder också.

 

 

post-877-0-97503900-1447271897_thumb.jpg

post-877-0-52382400-1447271935_thumb.jpg

post-877-0-22988900-1447272009_thumb.jpg

post-877-0-15090000-1447272031_thumb.jpg

post-877-0-12492600-1447272168_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man pratar om trollen.. Tänkte precis kolla in och se om det hänt något och så är det första inlägget på ett år :)

Lysrampen har jag aldrig upplevt några problem med, men skadar definitivt inte att ha den jordad, anbefalles snarare. Troligen som du säger inducerade spänningar. Möjligt att plastbrickor mellan drivarna och chassit skulle kunnat ta bort det?

Nåväl, kul att se att favoritfisken fortfarande lever! Vore skoj med fler bilder även om det inte är sånt du vill skylta med :)

För min del har jag en ny hobby sen 1/11 nu, samma typ som du skaffat sist vi sågs.

Hade varit kul att ses, misstänker att jag är skyldig dig lite djur :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stefan,

Grattis till det lilla livet! Hoppas du får sova sporadiskt i alla fall. Ja, det blir verkligen en ny hobby på alla sätt med en extra liten familjemedlem.

 

Nu när jordningen funkar utan problem så rör jag inget mer, hehe.

 

Fler bilder kommer efter att jag rensat lite bland trådalgerna. Men det är ganska tomt just nu. Anemonerna har surat länge och jag misstänker att det är ett eller flera vattenvärden som stör dem. Men det ska jag försöka få ordning på.

 

Du är grymt välkommen om du har vägarna förbi. Hade varit jättekul att träffas! Kan inte sticka under stolen med att några djur hade gett flera plus i kanten också. :smile:

 

Skickar med några bilder på ATS:en också. Den är nyss skördad, så det är lite klent med alger. Men jag vet inte vad jag ska tro, algerna ser gröna och fina ut på bilderna, men i verkligheten är de mycket mörkare. Får kolla bättre igen. Fast man blir bra konstig i ögonen efter att tittat på det rosa ljuset i några minuter.

post-877-0-41995100-1447309654_thumb.jpg

post-877-0-89533900-1447309654_thumb.jpg

post-877-0-24802300-1447309655_thumb.jpg

post-877-0-56891000-1447309655_thumb.jpg

post-877-0-96270300-1447309655_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rensade bort det mesta av trådalgerna som växer i huvudkaret med en slangborste. Det känns kul att komma igång igen. Tog de flesta värden, som jag har tester till. Det är färgglatt i alla fall.

 

Temp: 12 grader

Salthalt: 34 promille

pH: 7,94

ORP: 345

KH: 7,7

Ca:485 mg/l

Mg: 1335 mg/l

NO3: Mellan 50 - 100 mg/l

PO4: 0,5 mg/l

 

Man kan ju dra slutsatsen att algfiltret är både underdimensionerat och ineffektivt i detta karet. Så jag sneglar på ett svavelfilter. Får återkomma med de planerna.

Imorgon ska jag bränna lite bikarbonat för att få till en dubbelbuffert. Se om det kan få upp pH-värdet. Ozonet har fått upp värdet från 7.80 på fem dagar.

 

post-877-0-01498100-1447706304_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas att ni inte tröttnar på mig, men här kommer lite uppdatering av återgången till ett balanserat akvarium.

 

pH har ökat till 8.12 trots att jag inte hällt i mer dubbelbuffert på två dagar. ORP ökar också utan att ozonet hjälper till. Det stängs av vid en ORP på 350 och nu ligger det runt 390. Grymt bra.

 

Tidigare har anemonerna inte öppnat sig även om det varit mat i vattnet, men nu börjar de faktiskt se mindre stressade ut och öppnar när pulvermaten släpps i. Lägger även i en kub krill varje kväll. Det kan vara tre orsaker i mina ögon:

  1. Ozonet har brutit ner organsikt material som stört anemonerna.
  2. På grund av ozonet har jag aktivt kol vid skummarutloppet. Detta kan ha absorberat gifter i vattnet förutom ozonet.
  3. Mer naturligt pH-värde.

Det kanske är en kombination av ovanstående och jag har ju gjort kardinalfelet att inte göra en sak i taget för att utesluta fel. Nåväl, det verkar som att det går åt rätt håll i alla fall.

 

Akvariet ser väldigt tråkigt ut men just nu, men här bifogas lite bilder ändå.

post-877-0-84245000-1447915029_thumb.jpg

post-877-0-30945200-1447915030_thumb.jpg

post-877-0-76414800-1447915030_thumb.jpg

post-877-0-33433800-1447915031_thumb.jpg

post-877-0-70553800-1447915031_thumb.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Peter66:

Tack! Sjöborrarna är läckra. Är väldigt glad för den "långtaggiga" saken.

 

@Nikke:

Skönt att höra! Får försöka hålla tempot uppe och dokumentera lite mer. Det är lättare nu för tiden när det bara är att hala fram telefonen och knäppa en bild.

 

@Bygert:

Jo du, det tog skruv med fångstturen i höstas. Håller med om att kallvattensdjuren är väldigt toleranta för höga näringsvärden, men algerna är det också. För tillfället har jag inget effektivt sätt att exportera näringen på och jag kommer dra upp matningen rätt rejält. Mitt höga nitratvärde på säkert 100 mg/l måste ner och jag kunde inte hålla fingrarna i styr och beställde en svavelreaktor. Så nu ska det hända grejor.

 

@Mikoto:

Njut av ögonblicket. Snart får du be om det igen :)

Jag har faktiskt en stensnultra i karet, men den stackarn saknar nog både vänner och tång. Men nu har även du inspirerat mig och jag ska förhoppningsvis ut i helgen och lägga några mjärdar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på att det går att släcka ner lysrören och få lite stämningsljus. Det kunde kanske vara lite blåare.

 

Idag gick jag upp en halvtimme tidigare och susade iväg till Norra hamnen i Lysekil innan jobbet och slängde i ett par kräftburar. Får se vad jag får upp i eftermiddag :distracted:

post-877-0-31789200-1448000430_thumb.jpg

post-877-0-69615200-1448000430_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant att se vad burarna ger. Kanske är man lite för inkörd i tänket att det är på sommarn man fiskar. På lite djup spelar det kanske inte så stor roll, temperatur och ljus ändras väl inte så mycket med årstid där. Jag är lite förvånad över vilken aktivitet det är i burken jag har som ligger på åtta grader nu. Fiskarna verkar ha kommit på att om jag är där så kan det eventuellt trilla ner nåt ätbart så de åker runt ordentligt om de ser mig. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...