Gå till innehåll

500 liter djupvatten


Slanten

Rekommenderade inlägg

Nej, man kan inte lägga tillbaka djur till havet från ett akvarium på grund av smittrisk. Jag har djur från många ställen på kusten, till och med från Norge och då vill man inte riskera att föra vidare parasiter eller annan ohyra. Så det är hammaren som gäller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Fiskar och andra djur huserar i ett 100-liters i väntan på att det stora karet blir klart. Flytten skedde för några dagar sedan och det triggade nog den vanliga sjöstjärnan att släppa mjölke. Fiskarna är väldigt nyfikna och försöker äta upp det och skummaren jobbar på övertid...

 

WP_20170501_19_36_24_Pro.thumb.jpg.d77db1dfbcdde052494f98ee86e6c845.jpg

WP_20170501_19_36_28_Pro.thumb.jpg.9d2864cad143f9be9a4374d8229dc225.jpg

 

Sen såg jag även att det börjat växa hydrozoer (?) på glasrutan i ett av de små 20-literna. Det växer mer i akvariet än på mina stenar i experimentbackarna. :)

 

WP_20170501_19_37_44_Pro.jpg.89bb3aadc8e3094e9d700ec81654d06e.jpg

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul! Det är vissa djur som nästan alltid verkar trivas i våra akvarium medans det ändå känns som att man inte vet hur man tar hand om de. Spontana uppkomster. De är spännande! Men är det något man vill ha kvar blir det förstås lurigare. Det är som vanligt, bästa sättet att ha ihjäl något är att försöka odla på det...

 

Fin färg på den sjöstjärnan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 31 mars 2017 at 23:23, Slanten sa:

Nej, man kan inte lägga tillbaka djur till havet från ett akvarium på grund av smittrisk. Jag har djur från många ställen på kusten, till och med från Norge och då vill man inte riskera att föra vidare parasiter eller annan ohyra. Så det är hammaren som gäller.

Följdfråga med eventuellt givet svar.. 

Får man i en sjöbod (klassisk sådan på västkusten) ha ett akvarium med pump & retur genom golvet? alltså direkt från & till havet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var en intressant fråga. Jag hoppas att @Bygert kan komma med ett mer initierat svar, men jag kan försöka först.

Om man fångar djur och växter i vattnet runt omkring sjöboden borde man klara sig från smittspridning med god marginal. Men så fort du hämtar nått intressant kryp i ett annat vatten eller lite djupare börjar man få problem. Kommersiella fiskuppfödare får inte släppa ut vatten från sina kar i avloppet utan att ha desinficerat det först. Om jag minns rätt räcker det inte med UV eller ozon utan det måste vara kraftigare grejor.

 

Men hur berörda myndigheter ser på ett privat saltvattensakvarium i en sjöbod vet jag inte, men ett kraftigt UV-filter på vattnet ut i havet är nog att rekommendera. Vi ska vara varsamma med hur vi hanterar naturen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spontant känns det väl som att detta är ett betydligt mindre problem i havet ändå än vad det är och blir i insjöar där man har en betydligt mer avgränsad och isolerad vattenvolym. Om vi pratar om djur som fångats på vår kust så bor de ju alla i samma vattenmassa inom ganska omedelbar närhet så det finns ju knappt några fysiska barriärer som hindrar de från att sprida sig till varandra.

 

Därför borde det inte vara så stort bekymmer om vattnet släpps ut igen om det görs hela tiden. Det känns som att det är en helt annan femma om vi har isolerade system som de flesta av oss har där vi håller djuren i en miljö och vattenmassa som är helt isolerad från havet, de bör inte introduceras tillbaka. Givetvis även om det är importerade djur, de ska heller aldrig släppas ut.

 

Du nämner odlare men hur gör då tex laxodlare som har korgar direkt i havet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Slanten sa:

@Sjöfartsmuseet Akvariet

Vet ni hur Havets Hus i Lysekil gör med sin vattenretur? Jag vet att de har sandfilter på intaget, men kommer inte ihåg hur det är med "skräpvattnet"

Kan kolla innan jag gissar angående Havets hus.

 

Bergen Akvarium däremot vet jag att dom släpper ut vattnet direkt i havet utanför sin byggnad. Var där nyss och kollade. Fast det är ju Norge. 

 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mikoto sa:

 

Du nämner odlare men hur gör då tex laxodlare som har korgar direkt i havet?

 

Glömde nämna att de jag känner till odlar främmande sötvattensfisk och returvatten till avlopp är inte tillåtet.

Du kanske har rätt att det är ett icke-problem i öppna system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan nog skilja på vad man kan göra och vad man bör göra. Och vad som är bra tumregler. Aldrig nåt tillbaka till naturen som varit i ett akvarium, det är enkelt och begripligt som tumregel och då hanterar man diverse möjliga risker, inte minst risken för tråkiga krångliga regler som vi riskerar om sånt som inte här hemma här sprider sig. Fast ingen följer väl det hundraprocentigt eller är det nån som kör vattenbytesvattnet till Sakab för destruktion? Troligen inte. Finns naturligtvis nån slags risk att nån parasit passerar reningsverket men man lär ju hantera det lite praktiskt också.

 

Vad vill man komma åt? Risken för att sjukdomar sprids. Och risken för att arter som inte hör hemma här sprids. Om man då ser på det där med ett akvarium som är kopplat till havet med kontinuerligt flöde (nej jag är inte ett dugg avundsjuk på de som har den möjligheten...) så om man håller sig till närområdet så är ju artspridningsrisken hanterad. Med närområde menar jag då typ samma havsområde, Skagerrak, Östersjön osv. Släpar man djur längre än så blir det lite tveksamt även om de iofs har möjligheten att simma. Smittspridningsrisken blir lite mer att fundera över, om man bara har ny utrustning och enbart håller djur från trakten är ju det inget problem. Blandar man och har t ex samma håv i varmt tropiskt som i karet som är kopplat till havet blir det ju lite annat. Då finns en reell risk att sprida smitta.

 

Om man pratar om vad man får göra, tja, som privatperson, skulle man ta in uppvärmt havsvatten i ett korallkar och sen köra ut det rätt i havet igen har jag lite svårt att se nån konkret regel man bryter mot. Däremot skulle jag se det som klart olämpligt. Har man ett kallt akvarium med djur från trakten och undviker att blanda med utrustning för tropiska djur så kan inte jag se att det är ens olämpligt att kopplat det till vatten från havet.

 

Det är svårt att se några konkreta regler för vad man får göra med returvatten från ett akvarium när det är i privat mindre skala. Eftersom vi inte vill att det ska krånglas till med en massa tjafs så är det bra att tänka sig för lite. Inget ut i naturen som varit i akvarium är en bra grundregel. Kör man lokalt och tänker sig för kan man nog tumma på det när det gäller cirkulation från akvariet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On ‎2017‎-‎03‎-‎13 at 13:04, Slanten sa:

Det lilla 25-litersakvariet tuffar på. Jag byter 20 liter nästan varje vecka för jag matar rätt kraftigt, trots det surar sjönejlikan mest hela tiden. Gissar att den vill ha kontinuerlig matning. Ska testa med en frusen PET-flaska och se om det blir bättre.

 

Ett glädjeämne är att brödsvampen (den stora, gula klumpen) börjat växa. Den har växt fast i gruset under den. Detta trots en rätt omild behandling av min 3-åring som trodde att det var en tvättsvamp och lekte med den uppe i luften en bra stund! Jag hade egentligen redan dömt ut den, men den hade visst livsgnistan kvar. Flyttat den längst bak för att se om den växer fast på bakgrunden.

 

WP_20170303_18_22_23_Pro.jpg.d0cdc202f28653f7a28cf990ab5df317.jpg

 

Måste rapportera hur det gick med brödsvampen. När den flyttades längst bak i akvariet dröjde det två dagar, sen var den helt upplöst! Kanske hade den dött även vid framrutan eller så ville den ha det lilla extra vattenflödet som var där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft ett litet mysterium ett tag. Det började i höstas när det kom med ett par små kräftdjur från mina fångstbackar. De var inte större än 2 mm, men efter lite undersökning kunde det konstateras att det inte var vanliga tångräkor. Snarare hummer. Då blir man lite nervös i och med att humrar enkelt utryckt har ett minimimått på 8 cm över ryggskölden... Såg mig själv bakom galler...

 

Kräftdjuren ömsade skal några gånger och mysteriet tätnade.

De är helt bottenbundna och kryper omkring som tex hummer eller kräfta.

Simmar inte omkring i vattenmassan som räkor.

Nattaktiva och gömmer sig under stenarna på dagen. Mycket skygga.

Har en väldigt tydlig vit rand utefter hela kroppen.

Klorna är smala.

 

Mina kalla vänner @mikoto och @Bygert tillfrågades om vägledning, men de var inte eniga om vad det kunde vara. Jag tog mod till mig och skickade ett PM till @Sjöfartsmuseet Akvariet.

I väntan på svar från dem hittade jag att humrar är 7-8 mm långa när de kläcks och sedan pelagiska under tre ömsningar, så de är riktigt stora när de bottenfäller. Detta stämmer inte med mina små skyddslingar.

När David och Jens på Sjöfart svarade kunde jag pusta ut och lagens långa arm kunde dras in igen. Det är en hummerräka, Athanas nitescens

En snäll biolog på Krisitineberg, visste besked.

De skickade även med ett artblad: https://artfakta.artdatabanken.se/taxon/217792

En kul detalj är att de tillhör familjen pistolräkor och är enda arten i Sverige!

Stort tack för hjälpen till alla som hjälpt till med artbestämningen!

 

Så här ser en av mina skygga, vackra och svårfotade hummerräkor ut:

 

WP_20170524_10_32_59_Pro_jpg_b320937db3b6d8c4406b7cb476450172.thumb.jpg.66d7cb5fcf14df81a98dc5221ca6adf1.jpg

 

59256cbd564aa_WP_20170524_10_33_23_Pro(2)_jpg_bedafa0da41143b6329f8d4424842653.thumb.jpg.1c7c04a343c07f25136d6db17ac66a70.jpg

 

Ändrat av Slanten
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra djur! med 20 mm som max storlek blir dessa inte stora då :-) Du får säga till om de börjar smälla!

 

Undrar hur lätta dessa är att få tag på annars? Känns som ett mer svårfångat djur om du inte har sett de innan som tittat mycket i havet redan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var inte dåligt! Ingen aning om att det fanns såna i våra vatten. Måntro vad det finns mer som vi inte har en susning om att vi borde ha i akvarierna?

 

Till protokollet ska också noteras att jag faktiskt hade rätt så långt som att det var en räka. Visserligen av annan sort men åtminstone åt räkhållet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns nog mycket vi borde ha i akvarierna. Men inte känner till ännu. Det är detta som gör det så kul med kalla kar.

 

Jepp, du var den ende av oss som var inne på räka. Jag trodde benhårt på havskräfta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För en vecka sedan åkte det ner ett litet gäng med havstulpaner i ett av 25-liters karen. Tidigare har de slutat vifta efter ett par dygn, men nu kör de fortfarande på. Gissar att det finns tillräckligt med mat i vattnet. Jag ger lite pulvermat morgon och kväll.

 

Havstulpaner

 

(Fattar inte hur man bäddar in ett Youtube-klipp, men ovanstående är en länk till YT)

Ändrat av Slanten
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tufft! Jag har haft någon tidigare som viftat rätt länge här, men de har alltid gett sig någon gång. Oftast utan att jag vetat riktigt varför. Men matbrist och alger som kväver de är nog höga på listan...

 

Att lägga in youtube klipp har blivit enklare, du ska bara behöva skriva den hela adressen! Men det är lite svårt att redigera inlägg nu när den stora "editorn" verkar vara borta.

 

 

 

Ändrat av mikoto
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Bytte vatten i småakvarierna i helgen och hittade samtidigt en kul krabat. Har aldrig sett nått liknande. Tror den heter strandsnäcksostrontulpan.

 

WP_20170616_20_52_27_Pro.thumb.jpg.4015f4054b35336c3e7406f85ac99379.jpg

 

I samband med att jag flyttade akvarierna fick jag även syn på en rätt stor ormstjärna. De är rätt tuffa.

 

WP_20170616_21_32_46_Pro.thumb.jpg.43abfcc0f9afc5782b713b73e451a10f.jpg

 

Mina havsrosor har börjat visa sig mer och mer. De reagerar bättre på matningen i ett litet akvarium där de inte störs av en massa fiskar. Så jag ska nog placera alla anemoner i samma kar för att "mata upp" dem ordentligt.

 

WP_20170617_13_08_47_Pro.thumb.jpg.b4e8a842188c10d7ceca16b4f9e79dc2.jpg

 

WP_20170617_13_08_55_Pro.thumb.jpg.8ae46c24ff6c777823d8f3f864b19175.jpg

 

WP_20170617_13_09_08_Pro.thumb.jpg.0c7449b145c8bd80c9bf8d0becd6a86c.jpg

 

Även bägarkorallerna gillar en lite vattenvolym där matningen blir mer koncentrerad.

 

WP_20170617_13_19_18_Pro.thumb.jpg.975d4687493b3ab8b434a776eaaf7410.jpg

 

Äggen som jag hittade i höstas har gett resultat. Det kryper omkring flera små snäckor i karet. Är lite osöker på art än så länge.

 

WP_20170617_13_20_06_Pro.thumb.jpg.b217b40e26eda1079ffe482e1a30789f.jpg

 

En hårig eremit som mest sitter still och väntar på mat.

 

WP_20170617_15_47_59_Pro.thumb.jpg.10ee8eeb2e1b3c2685059f1e21b78f3e.jpg

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fina bilder! Anemonerna är trevliga, jag har ju några själv men de klarar sig sådär i mitt alg akvarium. Jag behöver fixa ett eget kar åt de. Men de verkar ändå väldigt lätta att ta hand om. De är inte alls kräsna med maten, de har även ätit pellets hos mig. De verkar kunna klara sig väldigt länge utan mat med, vilket jag inte testat själv. Men ett gammalt nummer av akvariet som har en artikel om västkust anemoner uppger att de klarar sig upp till ett år utan mat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...