Gå till innehåll

Skumma blött för nitratborttagning?


solwretep

Rekommenderade inlägg

Har brottats med höga nitrater. En tanke slog mig, min FM ultra skim 2 är jättebra, men sänker den gegga som bildas i stigröret skummarens verkningsgrad? Låter rimligt eftersom vattnet kan rinna tillbaka till karet. Någon som har erfarenheter? Jag ska prova köra blött nu... Hoppas på det bästa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Har brottats med höga nitrater. En tanke slog mig, min FM ultra skim 2 är jättebra, men sänker den gegga som bildas i stigröret skummarens verkningsgrad? Låter rimligt eftersom vattnet kan rinna tillbaka till karet.

Geggan i stigröret sänker absolut verkningsgraden. Och är i princip den enda anledningen till att regelbunden rengöring av skummare krävs. Reefbuilders presenterade sin långtidstest av stigrörsrengörare idag: http://reefbuilders.com/2014/09/24/protein-skimmer-neck-cleaners-work/

Nitrat är löst i vattnet det skummar man normalt inte ut.

Jag håller inte med. AA's analys av "skimmate" visade på att 34% av torrvikten kan tillskrivas vara organiskt material varav 39% av det organiska materialet visade sig vara ur kväve-ursprung.

http://www.advancedaquarist.com/2010/2/aafeature

Någon som har erfarenheter? Jag ska prova köra blött nu... Hoppas på det bästa

Skumma "blött" eller "torrt" kommer inte göra någon skillnad på No3-värdet för dig. För det första är skummare utformade för att använda stigröret effektivt & trycka upp en skumkrona. Skummar du "blött" kommer du kasta över en massa vatten i koppen som fylls fort men du får en mycket sämre funktion och koncentration.

Det som verkligen gör skillnad är kolkälla. Förutsatt att du har fosfat nog. Men brottas du med endast nitrater och saknar fosfat är det mycket lättare att bara denitrifiera bort nitratet till kvävgas. Siporax eller DSB är utmärkt för ändamålet.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Geggan i stigröret sänker absolut verkningsgraden. Och är i princip den enda anledningen till att regelbunden rengöring av skummare krävs. Reefbuilders presenterade sin långtidstest av stigrörsrengörare idag: http://reefbuilders.com/2014/09/24/protein-skimmer-neck-cleaners-work/

Det man verkligen skulle vilja veta och som Reefbuuilders test inte heller verkar ge svar på är var det som normalt fastnar i röret hamnar... I koppen eller i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blåbert har helt rätt vad gäller nitrat. Nitrat är en Oorganisk kväveförening som är resultat av nitrifikationen och som är löst i vattnet. Dock kan den slutliga nitratnivån påverkas om man skummar blött eller inte - förutsatt att man med blött menar att man kör med mer luft. En kraftigare luftning tar bort mer oorganiskt kväve som ammoniak än vad en mer "normal" luftning gör, det vill säga man sänker nivån på ingångsvärdet av kväve till nitrifikationen - och då bildas inte lika mycket nitrat - men ta bort nitrat som redan bildats - det gör inte skummaren.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska jag med skummaren till då?

Skumma ut skit - innan det blir näringsämnen av det, och allt annat äckel...

Eftersom all nitrat är löst i vattnet, så är det enklaste sättet att bli av med den byta vatten.

/Janne

Beror väl på hur stort kar man har. Det blir aldrig samma kontinuitet heller. Chaeto är det som funkat bäst för mig på att jålla nitrat nere, tillsammans med bra skumming och ett filtered järnremovet och kol så tror jag att jag har tätt bra ordning på vattnet. Tillsätter lite easy vital varje vecka också. Ny osmos på gång nu,

Så snart är alla pusselbitar på plats

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skumma ut skit - innan det blir näringsämnen av det, och allt annat äckel...

Beror väl på hur stort kar man har. Det blir aldrig samma kontinuitet heller. Chaeto är det som funkat bäst för mig på att jålla nitrat nere, tillsammans med bra skumming och ett filtered järnremovet och kol så tror jag att jag har tätt bra ordning på vattnet. Tillsätter lite easy vital varje vecka också. Ny osmos på gång nu,

Så snart är alla pusselbitar på plats

Är inte nitrat ett näringsämne?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså min poäng är att om jag skummar blötare, så tillåts inte bl.a. döda bakterier att ansamlas som slam längs stigröret. Om jag är en lat människa som bara rengör skummaren 2 ggr per månad, så innebär det att jag slipper skit som transporteras bakvägen, från skummare till kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad ska jag med skummaren till då?

Det heter inte äggvite/protein-skummare utan orsak.

Syresättning är de också bra på.

Tillsammans med kolkälla blir de väldigt effektiva på po4/no3, vilket nämnts tidigare.

Läs även AA-artikeln ovan.

Men förenklat tar en skummare bort organiska föroreningar. Och som Blåbert och Lasse påpekat är No3 inte organiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det heter inte äggvite/protein-skummare utan orsak.

Syresättning är de också bra på.

Tillsammans med kolkälla blir de väldigt effektiva på po4/no3, vilket nämnts tidigare.

Läs även AA-artikeln ovan.

Men förenklat tar en skummare bort organiska föroreningar. Och som Blåbert och Lasse påpekat är No3 inte organiskt.

Jo jag är med på att den inte tar NO3 direkt utan indirekt, men det är irrelevant ur frågeställningen, eller? :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså: geggan innehåller döda bakterier som käkat no3 (direkt eller indirekt), om skummaren går tort samlad geggan längs stigröret. Om jag kör blöt samlas det enbart i koppen. Således kan geggan omöjligt ta sig tillbaks i akvariet. Alltså blir jag av med nitrater bättre om jag skummar blött (om jag är lat och inte rengör stigröret ofta) :-B

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså självklart kan du lyckas bygga upp så mycket skit i stigarröret att det ramlar ner som en klump. Finns klart en risk att det då hamnat i karet igen och bryts ned till näringsämnen.

Men jag förstår inte var du är på väg. Blir dit liv lättare för att du tömmer koppen dagligen istället för en gång i veckan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså självklart kan du lyckas bygga upp så mycket skit i stigarröret att det ramlar ner som en klump. Finns klart en risk att det då hamnat i karet igen och bryts ned till näringsämnen.

Men jag förstår inte var du är på väg. Blir dit liv lättare för att du tömmer koppen dagligen istället för en gång i veckan?

Hur vet du att det krävs en klump för att det ska ta sig bakåt? (många småklumpar då, vad är skillnaden ?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...