Gå till innehåll

Problem med optiwhite glas på framrutan.


maxium

Rekommenderade inlägg

Hipp

Har problem med min framruta på mitt nya akvarium. Det börjar komma små märke som ser ut som luftbubbler.

Men det ser mer ut som en liten spricka än en bubbla för alla är lite längre på långsidan. Och alla sitter inom samma fält över akvariumet.

Det var inte där för en vecka sen vad jag kunde se. Och det kommer inte från magneten för den är helt ny och det sitter inget mellan. Och de var där innan jag använde idag trodde de var bubblor som satt i algerna.

Är mest rädd att det är stress sprickor som har uppkommit i glaset eftersom det är inom samma fält på glaset..

Någon som har en ide på vad det kan vara??

Bilder på var de sitter.

post-1975-14468934307696_thumb.jpg

post-1975-14468934308009_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du köpt akvariet nytt tycker jag du ska ta kontakt med butiken och ev reklamera, visserligen ny på saltvatten men inte på sprickbildning i andra matrial. Mönstret talar för att det kan ligga en spänning över matrialet spec då det är rätt symmetriskt, och att du inte sett dem tidigare är inte en bra faktor, mät om de utvidgdar sig.

Huruvida de stannar av eller inte kan jag inte svara på, men är optiwhite en ytlig behandling på glaset eller ett eget homogent glas? Tänkte isf att det kanske kan vara ytliga sprickor i behandlingen som inte är katastrofala om än mkt irriterande, glaset är ju förstört på det kosmetiska sättet redan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du köpt akvariet nytt tycker jag du ska ta kontakt med butiken och ev reklamera, visserligen ny på saltvatten men inte på sprickbildning i andra matrial. Mönstret talar för att det kan ligga en spänning över matrialet spec då det är rätt symmetriskt, och att du inte sett dem tidigare är inte en bra faktor, mät om de utvidgdar sig.

Huruvida de stannar av eller inte kan jag inte svara på, men är optiwhite en ytlig behandling på glaset eller ett eget homogent glas? Tänkte isf att det kanske kan vara ytliga sprickor i behandlingen som inte är katastrofala om än mkt irriterande, glaset är ju förstört på det kosmetiska sättet redan.

Ska håll koll på det och ringa tillverkaren för karet är helt nytt.. optiwhite är ett glas med mindre järn i så det har inte den gröna tonen som vanligt glas har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

helt omöjligt att se på den där bilden, du kan inte ta en närbild på en bubbla/spricka. (jag gissar på alger, det är alltid alger i den här hobbyn ;) )

Det är inga alger. Alger lyser inte som små stenskott i rutan.;)

Lite bilder men det är svårt att få bra foto på nära håll... Har satt en bakgrund så kameran har något att fokusera på.

post-1975-1446893431106_thumb.jpg

post-1975-14468934311266_thumb.jpg

post-1975-14468934311437_thumb.jpg

post-1975-14468934311623_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade reklamation på fönster, det liknar lite de på fotot. Fast det var små luftblåsor i glaset och de låg också lite halvt organiserat. Fast jag kollade alla fönster från början så såg jag inte det förrän solen låg på. Och när jag väl sett en sådan sak så sitter blicken där hela tiden..

Kom på en sak, är det stress sprickor så är de på utsidan av glaset? där dragspänningarna finns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också kolla noga när jag fick det .. Men jag har bytat lampor så det kan vara så att jag inte har sett dem.. Men det är så många så skulle vara otroligt att jag har missat dem alla sen att de inte är runda och att de ligger samma område samt sprickorna verkar vara vågrätta också.. Men det är kanske något kvallitet fel så att glaset släpper när det ligger i saltvatten..

Det är på insidan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nopp.. helt ny magnet och inget rakblad på den...

Och skulle jag har repat med magneten så borde det vara andra märket än små prickar som nästan alla ser ut att vara små sprickor. (0,2-0,5mm)

Och inte tagit bort alger vid sanden i heller.. Har stannat 10 cm från sanden. Eftersom jag inte har rakbland på denna.

Skulle det ha varit ett gruskorn så borde det inte vara samlat på detta sätt.. Har haft gruskorn på mitt gamla och fått repor men har aldrig fått repor som prickar på ett glas.

Och skadorna är bara i mitten på glaset och jag har inga på sidorutorna eller uppe o nere... tycker att det borde vara på andra ställe än det också.

Det som är mest skit är att jag har lagt ner det andra karet och flytta över allt...Och fått det stabilt igen, måste jag flytta allt så kommer jag att förlora/skada lite koraller och fisk igen så det är man inte värst sugen på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle kolla med säljaren av karet. En del säljare kan göra hembesök så man får bekräftat vad det är. Dock har jag för mig om att jag läst liknande ang OW glas med skumma saker så som dis bubblor osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blåsor i glas kan inte uppstå "efter" tillverkning och har troligen funnits där hela tiden. Om glaset hade varit tex ett brandglas kan dessa typer av defekter uppstå (exempelvis om man vänder glaset fel mot UV) men Optiwhite är ju bara låg järnnivå i.

Sprickor börjar dessutom i kanter och inte mitt på ett glas (om det nu inte är stötskadat)

Kan du känna defekterna med handen eller är de inne i glaset? Är du 100% på att de inte varit där från start?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte säga att 100% säker att de inte var där innan. Men som sagt de är så många att man borde ha sett dem tycker jag.

Det har tillkommit ett prick till på det stället jag fotade igår.. Kan inte ta en bild nu när ljus är på max. Men det är på den sista bilden och pricken har kommit ovanför de andra + att de andra ser större ut än vad de gjorde igår, deav dem som såg små ut ser större ut idag. (Har samma ljusstyrka som igår ungefär.)

Har provat ta med nagel om jag kan känna märkena.. Kan inte säga om jag känner dem eller inte. Men de verkar vara på ytan på insidan i allafall.

Det borde kunna spricka om det är något fel med ytan på glaset?, Om det har kommit någon förorening i glaset eller det har blivit någon miss när de har blandat glaset kanske? För något gör att det kommer märke i glaset och det är inte magnet i allafall för då borde det inte ha varit så centrerade på sina ställe + det skulle ha varit mer än på framrutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte oroa dig för sprickor på insidan av glaset, du har tryckspänningar i glaset på den sidan.

Jag funderade på om det kan vara osmostryck som får små fliser gå ur ytan på glaset. Allt glas har en mikrostruktur av sprickor i ytan. Kanske ett liknande fenomen som händer plastbåtar?

se punkt 3.1

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/186579/186579.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...