Gå till innehåll

Mäta hårdhet efter callidus avhärdare (salifert)


phhasek

Rekommenderade inlägg

Jag har ett callidus avhärdningsfilter (som man fyller på med avhärdningssalt) och har mätt hårdheten med salifert KH. I inkommande vatten har jag 19dKH. Varför i hela friden får jag samma resultat vid test av vattnet efter filtret? Det är som om ingen avhärdning sker? Jag har ett annat test från callidus där man droppar två droppar i en mängd vatten. Sedan räknar man droppar från en annan flaska tills färgskifte sker från lila till blått och antalet droppar = dKH. I mitt fall blir det aldrig lila utan det blir blått innan jag ens droppat i av den andra flaskan. Antar att det betyder att det är dKh = 0.

Någon som kan reda ut detta åt mig? Funkar inte salifert på "saltavhärdat" vatten eller är det något fel på filtret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så konstigt - du blandar äpplen och päron. Filtret tar kalcium inte men inte karbonat. Den medföljande testen mäter totalhårdheten som är ett mått på vattnets innehåll av framförallt kalcium och magnesium. Det uttrycks som dHG. Den blir 0 eftersom all kalcium är borta.

Saliferts test mäter på sitt sätt mängden karbonater eller med ett annat ord - alkaliniteten och Salifert uttrycker den som dKH. Ditt filter (som är ett zeolitfilter som regenereras med salt) plockar endast bort de positiva kalcium och magnesiumjonerna men lämnar de negativt laddade karbonatjonerna kvar. Det är dessa som KH testen ser. Du kan inte använda det vattnet direkt till att blanda saltvatten utan efter det att du tagit bort kalciumet - ditt avhärdningsfilter - bör du köra RO. Det är bra att ta bort all kalcium innan RO eftersom det annars sätter igen membranen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte varit inne här på ett tag då jag lagt ner hobbyn tillfälligt på grund av husköp och barn. Har alltså inget saltkar igång. När jag skrev detta hoppades/misstänkte jag att jag skulle få detta utrett av just dig lasse :). Skrattade nästan högt när så blev fallet! Tänkte väl att det var något lurt med tanke på de "skumma" resultaten. Mitt filter funkar alltså som det ska! Har ju lite titreringsabstinens så det är lite tråkigt att inte få droppa lite med saliferttestet. Inte lika kul utan sprutan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blandade ihop det lite. Sorten är dH = grad deutscher Härte. När man mäter totalhårdhet så brukar man skriva dGH (inte dHG som jag skrev) där G:et står för Gesamthärte. Vid det akvaristiska karbonathårdheten (eller som jag föredrar - alkalinitet eftersom det begreppet förstås av även icke akvarister) så brukar man för klarhetens skull skriva sorten som dKH där K står för Karbonathärte. Det uttrycks i samma sort (om man inte lägger till G eller K) men man mäter helt olika saker och med olika metoder

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...