Gå till innehåll

Saltvatten - är det en bra hobby för barn...?


sunspots

Rekommenderade inlägg

Hej!

Alldeles ny här på forumet, så det här blir mitt första inlägg. Jag har dock lärt mig mycket när jag kikat och läst runt här på forumet.

Men jag börjar med att också erkänna - Jag är fullständig amatör på området.

Har spanat länge nu och velat köpa hem ett saltkar, men... MEN... När jag kikade här på forumet i denna del blev jag riktigt tveksam. Med små barn hemma som har svårt att hålla fingrarna i styr känns det efter att ha läst tråden om giftiga knappar att koraller är uteslutet. Så då är frågan... Jag har sett att man inte behöver ha koraller för att ha fisk, fungerar det så? Växer det ut koraller på den levande stenen i alla fall? Eller hur gör man, om man nu blivit lite negativt inställd till dessa vackra koraller....?

Jag blir hyfsat avskräckt efter gift-tråden, men vill så gärna ändå. Tycker det är märkligt att jag lyckats skumma igenom nybörjarböcker på området utan att ens få nån form av indikation på att koraller är giftiga? (kan bero på skummandet, men jag tycker jag läst typ 80% av korallrevsakvistik boken....)

Så till er som har bra koll därute: Hur fungerar det att ha vackra saltfiskar utan koraller? Som jag typ kan låta en femåring mata (under mitt ansvar) utan att vara rädd att han petar på något och blir förgiftad? Eller måste jag vänta typ tio år tills jag är säker på att de små är så pass stora att de fattar att man inte ska peta...?

Är det nåt annat som är vettigt att tänka på (faror?) gällande kombinationen akvariet och små barn? Hur funkar det för er andra föräldrar där ute?? Vore trist att behöva tänka om och skaffa guppys.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen!

Jag startade för 5 år sedan och har barn som snart är 4 och 7år.

Mina barn har ALDRIG rört i akvariet (förutom lagt händerna på utsidan av glaset så att jag får putsa...)

Det är inga problem att köra utan koraller för fiskens skull, men det är ju trevligare om man har koraller.

Är man orolig kan man ju undvika just knappar. Övriga koraller, visst är de giftiga, men det finns mycket i naturen som är det också...

Det brukar inte växa ut särskilt mycket koraller från levande sten, om man inte har en väldig tur.

Jag hade varit mer orolig för att skaffa giftiga fiskar (Typ Drakfisk) än koraller i kombination med barn.

Du kan ju även börja med akvarium, sten och fiskar för att sedan lägga till koraller om ett år eller två när du ser om barnen kan hålla fingrarna i styr.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Instämmer med föregående talare. Mina barn har aldrig rört i något av de kar jag haft, saltvatten eller sötvatten.

Däremot har de tittat väldigt mycket på fiskarna och hjälpt till att mata. Vi har även varit i Egypten flera gånger och de har enorm respekt för att fiskar/koraller kan vara giftiga då de lärt sig det hemma. (Sist vi var i egypten kom en rysk unge springande med en drakfisk i handen och skulle visa sin mamma...)

Det enda som har hänt är att det en gång låg 2 studsbollar och flöt i ett kar. Yngsta dotterns teori var att en hustomte hade lagt dem där för att de var fina. (Och vem vet!)

Självklart kan du köra utan koraller, men det blir lite tråkigt. Barn lär sig snabbt, förklarar du att de inte ska ha fingrarna i karet och du undviker giftiga fiskar så är det nog inga som helst problem. Du kan dessutom strunta i giftiga knappar om du är orolig.

Låter du dem dessutom mata fiskarna (under ditt övervakande) så blir det nog bara positivt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har 4 barn, minsta på 4år och i vanliga fall är samtliga väldigt nyfikna och ofta tänker de efter försent men just när det kommer till akvariet har de en väldig respekt, lyssnar som tända ljus och stoltserar gärna med att de kan vad man har lärt dom om livet i karet och ev faror. Så jag har inte haft några barnrelaterade bekymmer alls, men jag var lite orolig i början.

Det viktigaste är nog att du själv läser på om ev faror, allt från elektricitet till giftigheter och att du känner att du har en bra lättövervakad plats där det är lätt för barnen att se utan behöva klättra t ex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Min 4-åring är med och matar fiskarna och är intresserad av korallerna samt övriga djur. Det fungerar bra och sker alltid med stöd från mig. Samtliga preparat, foder, salt, tillsatser förvaras i barnsäkrat skåp. Jag undviker giftiga djur så gott det går och han får inte röra något i akvariet. Han är nyfiken och får vara det till viss del :) Nu för tiden berättar han för sina kompisar att pappa har "clownfiskal" och "elemitkläftol" :) Och då blir man ju lite stolt :)

Mvh ante

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte att vissa korallers giftighet skall avskräcka dig från att skaffa ett saltvattenskavarium. Håll dig ifrån Zoanthus, Palythoa & Protopalythoa (så kallade knappar) & giftiga fiskar som drakfisk, kaninfisk & blennider ur släktet Meiacanthus så skall det mycket till för att något ska hända.

Jag har 2 odjur i åldern 1,5 & 4 år. Den lilla hon vill gärna bada & plaska men hon når inte upp ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt dig inte avskräckas från denna underbara hobby. Självklart ska man vara påläst om det liv man tillför akvariet och då kan man undvika de giftigaste arterna. Det innebär en risk att ha en hund eller katt ihop med små barn också men det fungerar utan problem för dom flesta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har 4 kids som vuxit upp med akvarium..finns ingen anledning att de ska göra annat en titta när de är små..det har oftast räckt..nån unge har väl dekorerat karet med div kritor o glasbitar från någon ljusstake i smyg..visserligen sött då..men är övertygad på att det går att ha salt med..man får välja innevånare även här som man kan hantera

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett akvarie fullt med både knappar och acropora. Mina barn har vuxit upp med att där står ett akvarium som man inte rör. De tittar ofta och när de har kompisar hemma säger de själva till att inte peta på rutorna mm.

Knapparna är ju faktiskt bara farliga om du ta upp dom och stressar dom ofta med mål att utrota.

Finns ju dom som glömt en sten med knappar på akvariet i tryckande Mh belysning och fått hemska skador. Detta är ju lite extrem fall.

Ett saltvattensakvarie med koraller är absolut inget jag tycker du behöver avstå bara för du har barn.

Välkommen till en spännande hobby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara stämma in med alla föregående talare, det funkar absolut. Var själv lite tveksam i början då jag har tre barn i åldrarna 3, 6 och 11. De har aldrig ens doppat fingrarna, och säger till sina kompisar att man inte ska röra akvariet. Vill man vara lite extra säker kan man ha en lite högre bänk alt akvarium samt som de andra skrivit; avstå från knappar och nämnda giftiga fiskar.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för det varma välkomnandet och alla peppande svar!! Med era exempel känner jag att det här nog kan bli en fin hobby, som kan ge både mig o barnen massor. Koraller vågar jag mig nog inte på fören jag ser att det fungerar men att starta upp med lite ogiftiga fiskar och ls låter ju som en riktigt bra idé. (Men jag får nog välja en storlek på karet så att det inte kan missuppfattas som en barnpool...)

Tack!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...