Gå till innehåll

Mellan brunt och vitt....


Henric

Rekommenderade inlägg

En Acropora kan ha färgen brun eller vit, eller något däremellan :)

En Acropora som är brun har ett stort antal zooxantheller som täcker korallens skinn. Detta läge är oftast kopplat till höga näringsvärden.

En Acropra som är vit har förlorat alla zooxantheller och är död...

Men det finns många lägen där emellan. Om vi minskar antal Zoax så framträder skinnet tydligare på korallen och vi ser en färgrikare korall, förutsatt vi har ett skapligt ljus. Minskningen av zoax sker när näringsvärdena blir lägre (lite förenklat). Men tillslut när vi når riktigt låga näringsvärden så börjar korallerna bli väldigt ljusa, ibland nästan vita.

Zoax är bruna och förhindrar att vi ser korallen färger, och med andra ord så säger vi att lite zoax= mindre brunt.

Fast det intressanta är att en korall med skapligt med zoax visar oftast en mörkare färg (inte bara brunt).

När korallen blir ljus det är oftast då det är ide att tillsätta aminosyror och vissa färgtriggande spårelement.

Så vad är det som händer när korallen blir ljusare, syftar på färgen?

Vad är det som gör att vi får färgstarkare koraller när vi tillsätter vissa spårämnen?

Varför har vi ibland starkare färger med inslag av brunt när vi har skapligt med Zoax?

Hur funderar ni?

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag tror inte att den bruna färgen beror på tätare förekomst av Zoox. Varför skulle antalet Zooxanteller öka vid bra ljus, snarare borde de minska vid hög intensitet av fotoner och öka (för att höja sannolikheten att fånga max fotoner på given tid) vid låg förekomst av fotoner. Jag tror att det är andra mekanismer som händer vi hög ljusintensitet och som får en del koraller att bli mörkare (bruna) vid hög ljusinstrålning. Tror att det handlar om solskydd helt enkelt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är också intresserad av detta. Jag har gjort observationen att koraller som hamnar i mitt kar får väldigt mycket mörkare färger och funderat på om det beror på att jag har högre näringsvärden eller krämar på mer ljus eller nått annat.

Två exempel:

2014-05-10 - 2014-09-19 (överlevande fragg från värmeböljan):

post-7950-14468934342677_thumb.jpg

2013-12-22 - 2014-10-03:

post-7950-14468934343075_thumb.jpg

post-7950-14468934342456_thumb.jpg

post-7950-14468934342889_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att den bruna färgen beror på tätare förekomst av Zoox. Varför skulle antalet Zooxanteller öka vid bra ljus, snarare borde de minska vid hög intensitet av fotoner och öka (för att höja sannolikheten att fånga max fotoner på given tid) vid låg förekomst av fotoner. Jag tror att det är andra mekanismer som händer vi hög ljusintensitet och som får en del koraller att bli mörkare (bruna) vid hög ljusinstrålning. Tror att det handlar om solskydd helt enkelt.

MVH Lasse

Vi resonerade om detta när du var hemma Lasse och vi var inne på om det var något sorts solskydd när ljuset var starkt. För som vi sa att en korall som lever i ytan har ju inte lika mycket nytta av zoax som den som lever i djupet. Men helt klart är att i de flesta fall i våra akvarium med höga näringsvärden så är det mycket zoax som döljer färgen på korallen. Men det här med att vissa koraler blir bruna med låga näringsvärden och mycket ljus är nog del 2 på detta foruminlägg av mig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Litet instick bara. Antalet zooxantheller brukar inte variera så mycket i korallen, däremot varierar hur mycket kloroplaster algerna har i sig vid olika förutsättningar. Från boken Biology of Coral Reefs - Sheppard mfl.

/ David

Intressant, när överger då zooxanthellerna korallen? Eller är det så att kloropasterna förintas. Undra vad det är för färg på kloroplasterna? Det som också är intressant är med andra ord att förmågan att förse korallen med energi är alltså lika god om korallen lever i väldigt låga näringsvärden eller medelhöga, utan att jag vet vad kloroplasterna gör för nytta:) Kom med mer info David, intrerssant detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Henric: Jag tror inte heller att den bruna färgen vid höga näringsvärden beror på ökat antal Zoox - se Davids instick. Det är troligtvis andra mekanismer som inte har med antalet att göra. Glöm inte att algen lever inne i djuret. Djuret har därför troligtvis full kontroll och algen kommer inte att kunna föröka sig fritt bara beroende på näringsvärdena - vilket den hade gjort om den levt fritt eller PÅ ett substrat - inte INNE i en annan organism. Jag tror att det bara är en myt som bygger på en förenkling.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Acropora kan ha färgen brun eller vit, eller något däremellan :)

En Acropora som är brun har ett stort antal zooxantheller som täcker korallens skinn. Detta läge är oftast kopplat till höga näringsvärden.

En Acropra som är vit har förlorat alla zooxantheller och är död...

Men det finns många lägen där emellan. Om vi minskar antal Zoax så framträder skinnet tydligare på korallen och vi ser en färgrikare korall, förutsatt vi har ett skapligt ljus. Minskningen av zoax sker när näringsvärdena blir lägre (lite förenklat). Men tillslut när vi når riktigt låga näringsvärden så börjar korallerna bli väldigt ljusa, ibland nästan vita.

Zoax är bruna och förhindrar att vi ser korallen färger, och med andra ord så säger vi att lite zoax= mindre brunt.

Fast det intressanta är att en korall med skapligt med zoax visar oftast en mörkare färg (inte bara brunt).

När korallen blir ljus det är oftast då det är ide att tillsätta aminosyror och vissa färgtriggande spårelement.

Så vad är det som händer när korallen blir ljusare, syftar på färgen?

Vad är det som gör att vi får färgstarkare koraller när vi tillsätter vissa spårämnen?

Varför har vi ibland starkare färger med inslag av brunt när vi har skapligt med Zoax?

Hur funderar ni?

//Henric

Zooxanthellerna blir bruna av för mycket näring antalet tror inte jag att du kan reglera med näring utan då får du ta till t.ex. Zeospur som tar död på en del gamla och dåliga beroende på hur mycket du doserar.

Det finns vita Acroporor.

Färgerna kommer fram både när man minskar antalet zooxantheller och när de får mindre näring.

Korallen måste alltid ha lika mycket näring för att kunna växa, man ser många kar med svältande ljusa koraller, men det behöver inte vara så.*

Tricket är att ge korallen näring utan att zooxanthellerna får det, det måste altså vara näring i fast form som korallen kan fånga och inte i löst form(vattenkolumnen) som zooxanthellerna kan tillgodose sig.* Jag säger ZEOVIT och ULTRALITE då gör man om om näringen i vattenkolumnen till bakterier(fast form) som korallen kan fånga, det är basen. Sen kan man tillsätta andra typer av näring som zooxanthellerna inte kan tillgodose sig, Korallen-Zucht har flera. Alla sådana insatser ska vara punktinsatser också, korallen och/eller bakterierna ska ta upp det fort så zooxanthellerna inte hinner det.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Henric: Jag tror inte heller att den bruna färgen vid höga näringsvärden beror på ökat antal Zoox - se Davids instick. Det är troligtvis andra mekanismer som inte har med antalet att göra. Glöm inte att algen lever inne i djuret. Djuret har därför troligtvis full kontroll och algen kommer inte att kunna föröka sig fritt bara beroende på näringsvärdena - vilket den hade gjort om den levt fritt eller PÅ ett substrat - inte INNE i en annan organism. Jag tror att det bara är en myt som bygger på en förenkling.

MVH Lasse

Ok om vi inte tror att antalet minskar så vet vi ändå att det är ingen som har välfärgade koraller i höga näringsvärden. De är bruna. Så på något vis så hänger det bruna pigmentet ihop med höga näringsvärden. Och det kanske är så att Zooxantheller kan ha olika färger? Hittade detta när jag sökte på guiden:

[TABLE=width: 48]

[/TABLE]

[TABLE=width: 96]

<colgroup><col style="width: 48pt;" span="2" width="64">

<tbody>[TR]

[TD=width: 64, bgcolor: transparent][/TD]

[TD=class: xl65, width: 64, bgcolor: transparent]herrGreen[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent][/TD]

[TD=class: xl66, bgcolor: transparent]2013-01-22, 23:20[/TD]

[/TR]

</tbody>[/TABLE]

[TABLE=width: 48]

[/TABLE]

[TABLE=width: 48]

<colgroup><col style="width: 48pt;" width="64">

<tbody>[TR]

[TD=class: xl65, width: 64, bgcolor: transparent]Zooxantheller,

som är alger (dinoflaggelater) ger en viss färg, eller snarare förgyller

vissa färger. Pigmenten cholorphyll a och c (gröna), β-carotene

(rött/orangea/brun), peridinin, neo-peridinin, dinoxanthin, neo-dinoxanthin,

diadinoxanthin, och xanthophyller (gul) finns i Symbiodinium (som är en av

den vanligaste zooxanthellerna). Korallerna själva har ju också pigment, som

i samband med zooxanthellernas pigment ger färgen. Ibland kan man se att

blekta koraller har pastellfärger, en av mina visade nyss detta efter flytten

(då vattentemp fick den att spotta ur zooxarna), nu är den fin igen. Vissa

koraller har ju också pigment som är flouroscerande, vilket ses under blåljus

eller högre våglängder.[/TD]

[/TR]

</tbody>[/TABLE]

[TABLE=width: 48]

<colgroup><col style="width: 48pt;" width="64"><tbody>[TR]

[TD=class: xl65, width: 64, bgcolor: transparent]stigigemla

[/TD]

[/TR]

</tbody>[/TABLE]

[TABLE=width: 1536]

<tbody>[TR]

[TD=colspan: 24]Koraller kan också ändra färg. De vi pratar mest om är att vid högt fosfatvärde blir det mycket av en sorts bruna zooxanteller men färgerna påverkas också av spårämnen och ljusmängd. Koraller kan också någon gång byta zooxanteller och få en helt annan färg.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 12]Generellt sett kan man nog säga att många färger påverkas av jodbrist, kanske framför allt blå till purpur men även ofta grönt.[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=colspan: 19]Järn påverkar grönt. Strontium ofta rött med mer. Nitratbrist minskar framför allt rött och grönt. Men detta är ett stort tema. Alla tillsatser fungerar inte likadant i alla korallsläkten så det gäller att hålla koll.[/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[TD][/TD]

[/TR]

</tbody><colgroup><col span="24"></colgroup>[/TABLE]

Om nu detta stämmer så ha vi en lösning då det verkar som zoax har olika färg.

Här är ett utdrag från korallexperterna på KOrallen Zucht.

  • 94137a2355_1.jpg
  • zeospur22.jpg
  • 20140825_coralbooster_zeospur_gruppe(3).jpg

Product images

94137a2355_1.jpg

  • 94137a2355_1.jpg
  • zeospur22.jpg
  • 20140825_coralbooster_zeospur_gruppe(3).jpg

[h=1]ZEOspur 2 Concentrate 250 ml[/h]

Item #: 250ml

ZEOspur 2 is a product of permanent development of the ZEOvit®- system. It results from our practical experience of keeping corals with extreme coloration.

It is highly concentrated it is important not to chance dosing recommendation on the label: 1 ml /100 L/25 gallons each 8-10 days.

The result can be seen 24 h after dosing and reaches the highest level after 48 h.

With this trace element solution it is possible to influence the amount of zooxanthellae in the coral tissue. The coral itself has more energy for growth because the reduced zooxanthellae density requires less energy.

- Controlled reduction of zooxanthellae density for Acropora, Anacropora or Montipora.

- The reduction of zooxanthellae in the outer layers brings out the colors from deeper layers.

- To maintain color of highly colored corals. – Recommended in any tank system

Alltså reducering av zoax i det yttre skiktet gör att färgerna framträder bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zooxanthellerna blir bruna av för mycket näring antalet tror inte jag att du kan reglera med näring utan då får du ta till t.ex. Zeospur som tar död på en del gamla och dåliga beroende på hur mycket du doserar.

Det finns vita Acroporor.

Färgerna kommer fram både när man minskar antalet zooxantheller och när de får mindre näring.

Korallen måste alltid ha lika mycket näring för att kunna växa, man ser många kar med svältande ljusa koraller, men det behöver inte vara så.*

Tricket är att ge korallen näring utan att zooxanthellerna får det, det måste altså vara näring i fast form som korallen kan fånga och inte i löst form(vattenkolumnen) som zooxanthellerna kan tillgodose sig.* Jag säger ZEOVIT och ULTRALITE då gör man om om näringen i vattenkolumnen till bakterier(fast form) som korallen kan fånga, det är basen. Sen kan man tillsätta andra typer av näring som zooxanthellerna inte kan tillgodose sig, Korallen-Zucht har flera. Alla sådana insatser ska vara punktinsatser också, korallen och/eller bakterierna ska ta upp det fort så zooxanthellerna inte hinner det.

/Janne

Ok Janne. Att de kan ta upp näring via polyperna är jag med på, men jag tror inte att det gör att korallerna får bättre färg. Man pratar om att korallerna måste kompenseras med denna mulm för att få tillräckligt med energi. Så då är vi där igen. Om antalet zooax är den samma så borde korallen klara sig lika bra i näringsfattigt vatten. Och varför skulle det vara farligt att ge enegin via zooax om nu inte färgen på zooax är brun? Och om vi tillsätter "färgämnen", spårelement så förmodar jag att de tas upp av skinnet på korallen, men vad är det som händer därefter? Händer något med zooax, eller vad är det som gör att korallen blir skarpare i färgen när vi tillsätter t.ex. jod?

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Ok Janne. Att de kan ta upp näring via polyperna är jag med på, men jag tror inte att det gör att korallerna får bättre färg."

Om man tittar på var tillväxten sker och var korallen har mest färg så finns det en stark koppling till polyper.

"Man pratar om att korallerna måste kompenseras med denna mulm för att få tillräckligt med energi."

Inte kompensera det är så det fungerar ute i naturen på korallreven.

Så då är vi där igen. Om antalet zooax är den samma så borde korallen klara sig lika bra i näringsfattigt vatten.*

Det gör den om vi efterliknar naturen där plankton och/eller bakterier driver in med vattenströmmen över korallreven.

Och varför skulle det vara farligt att ge enegin via zooax om nu inte färgen på zooax är brun?*

Det är inte farligt att ge energi via zooaxen, men det ska ske med fotosyntesen inte via näringslösning.

Utan att veta varför försök efterlikna naturen, det bruka alltid fungera, det är onormalt för en korall att stå i näringslösning, se nedan.

*

/Janne

källa:*Reefkeping.com

Jag försökte pasta in en tabell, det gick sådär.

Typiska värden från naturen.

Nh3 0.00009-0,0009 ppm

No3 0.003-0,03 ppm

Po4 0.005-0,03 ppm

Nutrient

Reported range in µmol/L

Reported range in ppm

Typical values in µmol/L

Typical values in ppm

Hobbyist-grade test kit lower-limit of detection in ppmNH4+

< 2.4

< 0.04

0.05-0.5

0.0009-0.009

0.25

NO3-

0.05-9.8

0.003-0.6

0.05-0.5

0.003-0.03

0.2

PO43-

0.01-0.6

0.001-0.06

0.05-0.3

0.005-0.03

0.03

. Nutrient concentrations are reported in units of µmol/L. Because these units may be difficult for aquarists to interpret, they have also been converted to ppm and the lower limit of detection with hobbyist grade test kits has been included as a means of comparison. Values listed as typical are as interpreted by the author. These data are pooled from multiple sources (Atkinson, 1987; Crossland and Barnes, 1983; Crossland*et al., 1984; Falter and Sansone, 2000; Furnaset al., 1995; Johannes*et al., 1983; Kinzie III*et al., 2001; Lapointe, 1997; Pilson and Betzer, 1973; Sargent and Austin, 1949; Tribble*et al., 1990; Webb*et al., 1975; Szmant and Forrester, 1996).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande tråd Henric.

Att väl-matade koraller i näringsfattigt vatten är de som blir finast råder det små tvivel om i min bok. Det jobbiga är att lösa den ekvationen. Zeo* är en metod.

Koraller utan matning i näringsfattigt vatten blir ofta väldigt bleka. Sällan snyggt.

Koraller i näringsrikt vatten med mycket ljus kan även de vara fina, djupa färger.

Koraller i näringsrikt vatten med för lite ljus brukar vara fantastiskt bruna

Sen har jag sett bruna koraller i kar med låga näringsvärden och mycket ljus. Det förstår jag inte och det har inte besvarats i tråden ännu. Det har pratats om solskydd & i tidigare trådar om "det vita ljuset från led" men jag har sett fenomenet i T5-burkar med. Koraller som är angripna av AEFW kan se ut så även fast allt annat är perfekt. Vattenbyten, spårämnen, alk-svingar kanske även det kan spela in. Flöde är en viktig parameter även för färg, kan jag tycka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Sen har jag sett bruna koraller i kar med låga näringsvärden och mycket ljus. Det förstår jag inte och det har inte besvarats i tråden ännu."

För mycket spårämnen eller dålig korallhållning är två exempel, som du var inne på.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här är en bild från mitt rev 4.0 som ni ser så är den vit med blå toppar. Jag tror att den är bara blå på topparna för att de stora polyperna just sitter där.

Jag tror att det gäller alla flerfärgade acropora, men här blir det extra tydligt färg eller ingen.

/Janne

bd98a0d5781968da5030c428eb97760a.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen bara för att krångla till det mer så finns det många olika "stammar" av dinoflaggelaten zooxanthellae. Och en och samma art korall kan ha olika stammar alger i sig, kanske beroende på vart de sitter, varm lagun, exponerat yttre rev osv. Detta för att de är bra på olika saker, zooxantheller som klarar högre temperatur, mer ljus mm.

Om detta sen spelar in på korallens färg vet jag inte, men kanske :)

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Janne, jag håller med dig om det mesta. Men att köra ett kar med låga näringsvärden utan zeo fungerar också. Och som du skriver energin ska komma via fotosyntesen.

Men vi är fortfarande kvar vid frågeställningarna.

En korall i höga näringsvärden är brun. Vad är det som gör det, jo det bruna i zooxanthellerna. Men när vi börjar att tillföra en kolkälla så sätter kvävecyklen igång och färgen på korallen börja komma tillbaka. Och då är frågan, vad har hänt med korallen? David säger att antalet zoax är det samma, men det bruna börjar försvinna. Och om vi fortsätter så att korallen blir nästan helt vit. Vad gör vi då för att den ska få färg igen. Som Janne skriver, vi ska inte ta det via näringskolumnen. Då måste vi tillsätta ämnen i form av amino och spårelement. Varför får den starkare färg? Är det zoax vi påverkar eller vad händer?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Sen har jag sett bruna koraller i kar med låga näringsvärden och mycket ljus. Det förstår jag inte och det har inte besvarats i tråden ännu."

För mycket spårämnen eller dålig korallhållning är två exempel, som du var inne på.

/Janne

Tyvärr så kan koraller i havet typ Egypten bara på några meters djup vara bruna. Men det är inte fel det du skriver Janne, men det är inte hela sanningen heller.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi vill inte påverka zooxanthellerna den ska bara omvandla solenergin till glukos thats it, det är därför vi har så mycket lyse. Sen måste vi mata korallen som Daniel också var inne på, börjar du med för mycket aminosyror så blir korallerna mörka igen. Du kommer inte ifrån att mata dem eller så måste du höjja näringsnivån och då blir de mörka igen. De behöver något som zooxanthellerna inte kan ta upp, men korallen

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om resonemanget av Mr. Green som jag citerar?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Jag förstår inte varför du hängt upp dig på zooxanthellerna, det är ett ickeproblem. Ge dem lyse och en näringsfattigt vatten och de blir helnöjda. Fokusera istället på hur korallen ska få näring istället, utan att höjja näringsnivån i vattenkolumnen. Du kommer jättelångt utan tillsatser, det är bara pricken över iet.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så kan koraller i havet typ Egypten bara på några meters djup vara bruna. Men det är inte fel det du skriver Janne, men det är inte hela sanningen heller.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Är inte det föroreningar?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färgen vi ser på en korall är bara relativ till det ljus i häller över korallen.

Sen finns det en skillnad mellan reflektion och flouresens.

Alltså kan exakt samma korall ( med samma kollagen och Zooax) se olika ut beroende på vad vi triggar med vårt lyse.

Vad kolagen stöter bort, alltså vad vi ser vid reflektion är den färg korallen inte behöver. Alt vill skydda sig emot.

Det i sin tur betyder att korallen antar en färg ( läs skydd mot våglängd) som den tidigare varit utsatt för.

Men det är inte hela sanningen, korallens flouresens har en stor inverkan på hur vi ser färgen på korallen.

Vi har inte en susning om varför korallen lägger ner mödan på att tillverkar en ny våglängd av det ljus som träffar den.

Hade det bara berott på en energivinst så hade vår planet sett ut som i filmen Avatar:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte varför du hängt upp dig på zooxanthellerna, det är ett ickeproblem. Ge dem lyse och en näringsfattigt vatten och de blir helnöjda. Fokusera istället på hur korallen ska få näring istället, utan att höjja näringsnivån i vattenkolumnen. Du kommer jättelångt utan tillsatser, det är bara pricken över iet.

/Janne

Jag kör alltid med låga näringsvärden och mycket ljus, så det är inget problem. Jag söker bara förklaringar på det som händer. Vad är det som har hänt med korallen när de är ljusa(låga näringsvärden och mycket ljus)? Och vad är det som gör att koraller kan ha en högre färgintensitet i typ fosfat 0,03 och nitrat på 5?

Att få snygga koraller har jag lyckats med så det är inget problem.

post-4459-14468934351496_thumb.jpg

post-4459-14468934351363_thumb.jpg

post-4459-14468934351418_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...