Gå till innehåll

Mellan brunt och vitt....


Henric

Rekommenderade inlägg

Dagens sidospår...Jag köpte en ricordea florida som skimmrar i färgerna gul/orange där munnen är intensivt grön. Blev nyfiken på färgerna efter att med nöje föjt den här tråden. Besökte en sida "ricordea-farm.com" där det skriver om skötsel och om regelbundna ändringar i färg i naturen. Dessa ändringar i färg beror enligt dem på ljusintesitet (sommar/vinter), djup och temperatur (sommar/vinter) på vattnet. Dessa färgskiftningar är enligt dem ovanliga i akvarier men sker ca 3 gånger/år i naturen. Ett litet sidospår...

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det finns ju mycket utrymme för spekulation här. Kan man tänka sig att en korall som är mörk får i sig mindre energi genom solljus och därför är hungrigare?

Ja det gör det:)

En mörk korall kan oxå stå i för lugnt vatten, men det troliga är att en mörk korall står i för mycke näringsrikt vatten.

När det gäller polypexpasion så kan det motsatta gälla när det gäller näring.

jag inbillar mig att en hungrig polyp är mera ute och fiskar mat, alltså mera PE vid låga näringsvärde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens sidospår...Jag köpte en ricordea florida som skimmrar i färgerna gul/orange där munnen är intensivt grön. Blev nyfiken på färgerna efter att med nöje föjt den här tråden. Besökte en sida "ricordea-farm.com" där det skriver om skötsel och om regelbundna ändringar i färg i naturen. Dessa ändringar i färg beror enligt dem på ljusintesitet (sommar/vinter), djup och temperatur (sommar/vinter) på vattnet. Dessa färgskiftningar är enligt dem ovanliga i akvarier men sker ca 3 gånger/år i naturen. Ett litet sidospår...

mvh ante

Låter rimligt. Ljuset är vi helt säkra på att det påverkar färgen.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det gör det:)

En mörk korall kan oxå stå i för lugnt vatten, men det troliga är att en mörk korall står i för mycke näringsrikt vatten.

När det gäller polypexpasion så kan det motsatta gälla när det gäller näring.

jag inbillar mig att en hungrig polyp är mera ute och fiskar mat, alltså mera PE vid låga näringsvärde.

Jag har ett äldre nummer av Coral magasine som handlar om spårelement. De skriver att polyperna är ute när korallen mår bra, och att det är det första man ska titta på (sps) Tror kanske inte att det är så enkelt, men jag tittar mycket på PE och kikar på små förändringar.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse ditt resonemang skulle kunna fungera med kloroplaster, men tyvärr så är våra uppgifter angående zooxantheller motstridiga. Jag har tidigare skrivit i tråden om rött ljus och jag hade något i bakhuvudet och så lästa jag artkeln igen, och då står det så här:

"Light spectrum plays a key role in the biology of symbiotic corals, with blue light resulting in higher coral growth, zooxanthellae density, chlorophyll a content and photosynthesis rates as compared to red light. However, it is still unclear whether these physiological processes are blue-enhanced or red-repressed. This study investigated the individual and combined effects of blue and red light on the health, zooxanthellae density, photophysiology and colouration of the scleractinian coral Stylophora pistillata over 6 weeks. Coral fragments were exposed to blue, red, and combined 50/50% blue red light, at two irradiance levels (128 and 256 μmol m−2 s−1). Light spectrum affected the health/survival, zooxanthellae density, and NDVI (a proxy for chlorophyll a content) of S. pistillata. Blue light resulted in highest survival rates, whereas red light resulted in low survival at 256 μmol m−2 s−1. Blue light also resulted in higher zooxanthellae densities compared to red light at 256 μmol m−2 s−1, and a higher NDVI compared to red and combined blue red light. Overall, our results suggest that red light negatively affects the health, survival, symbiont density and NDVI of S. pistillata, with a dominance of red over blue light for NDVI."

Författaren skriver alltså att antalet zooxanthellerna inte är konstant. Artikeln är från mars 2014. Och då hamnar vi i ett annat läge igen. Om vi närmar oss läget korallerna börjar bli vita och zooxanthellerna har minskat, hur få kan de bli innan korallen dör? Eller klarar sig korallen med ett mindre antal zoozantheller, men när vi uppnår vi den kritiska nivån? Och allt talar för att från det går med ett minre antal då vi har väldigt sparsamt med både fosfat och nitrat i havet, Och där det finns höga nivåer finns det heller inget liv.... :(

Hej

Denna tråd är intressant även för en nybörjare som mig. Först skulle jag vilja läsa hela referensen som du nämnd. Kan du ge referensen och inte bara året? Bara för att det är 2014 säger lite. Odum•2 från 1955 håller fortfarande tex. För det andra finns det en uppsjö referenser som visat att antalet kloroplaster och chlorofyll a ökar med minskad ljusintensiet (djup, partiklar eller inversion) generellt oberoende av näring. Men vill gärna förstå detta lite bättre så alla referenser och era resonemang hjälper.

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst ovan nämnda referens samt ett antal andra men jag vet inte om jag blev så mycket klokare. Studien i Plosone visade ju att rött ljus minskade antal symbionter och ev skapade vävnadsdöd (ifrågasätter dock statistiken starkt). Men det är oklart om antalet symbionter är något att stäva efter eftersom dom kan ge ett mörkare/brunare utseende på korallen. Med andra ord, och med er erfarenhet, skall man ha led med eller utan rött ljus (allt annat konstant; näring flöde osv)? Tacksam för lite hjälp eftersom jag just köpt en ledarmatur med röda dioder...

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag började experimentera med rött ljus för ca 2 år sedan. Mitt stora har tre LED kanoner med med idag röda dioder i två av dem. Hade från början rött på bara en. Såg inget negativt, snare tvärtom. Men jag kör dem på väldig låg effekt. Om jag stoppar in 35 watt på en blå kanal så stoppar jag bara in ca 10 - 15 watt på de röda. Jag har 630 och 660 nm. Jag har också RGBA chip till båda mina större kar (rött på 630 och amber kring 590 nm). Nu kör jag mest mjuk och LPS . Mina röda bubble tip växer och delar sig som kaniner under en kanon med rött i. Jag tror inte du behöver vara rädd för dina röda dioder Joakim.

I mina planer ligger att ersätta alla mina Dream Chip med specialtillverkade exemplar som innehåller 10 st 630 nm och 10 st 660 nm LED. Chippen finns redan hemma hos mig - avvaktar bara när jag skall få tid att byta ut dem.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite nu energi till tråden...

Jag tror nog att andelen xoax förändras. Korallen har bara det antal som den behöver. Vid mycket ljus har den inte lika stort behov av så många zoax för att ta hand om soljuset, och tvärtom vid lite ljus ökar antalet för att korallen ska få den energi den behöver. Regleringen sker antagligen på det viset att korallen släpper ifrån sig mindre näring til zoax vid högt ljusflöde och då minskar antalet.

Då man flyttar en korall från botten till toppen så försvinner lite av det brun/ gröna (zoax) och korallen blir ljusare och korallen visar sina färger tydligare, om andra omständigheter stämmer. Och då menar jag inte bara att näringsvärdena är låga, beståndsdelarna för att bygga färgproteinet måste finnas också. Det som krävs för att korallen ska färga ut är aminosyror, spårelement och enzymer. Och anledningen till att koraller i havet ibland är bruna är att antagligen har vatten dragit fram som är mindre genomsläppligt för ljus, och då bygger korallerna på sig mer zoax. Tydligen går det inte leverera koraller från vissa platser under vissa perioder då korallerna är bruna.

Skickar med en bild på färgproteniet GFP :)

post-4459-1446893440892_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var har du läst detta? Det du skriver stämmer bra med vad jag tänkt om hur det fungerar. Böckerna som jag läste för många år sedan är Fosså-Nielsen serien och Eric Bornemans bok "Corals". Så gott som alla arter av symbionter är gyllenbruna så gröna zooxantheller vet jag inte nåt om. Kanske nya rön eller så minns jag inte. Böckerna har jag tyvärr på landet så jag ska kolla vid tillfälle.

Så jag undrar om det verkligen kan vara så att det finns koraller som är gröna pga zooxanthellerna?

Färgerna verkar vara genetiskt betingade och i många fall solskydd. Pocillopora's skära färg verkar dock mer vara naturens nycker. Bruna och skära Pocillopora växer bredvid varandra. Färg kostar energi så det borde verkligen vara nån nytta med färg. Iallafall är det inte konstigt om korallerna får bra färg om de får mat. Om ljuset dessutom är starkt så ser korallen till att inte ha för många zooxantheller (för att inte skadas av syreöverskott). Då kan vi se pigmenteringen då den inte maskeras av symbionterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var har du läst detta? Det du skriver stämmer bra med vad jag tänkt om hur det fungerar. Böckerna som jag läste för många år sedan är Fosså-Nielsen serien och Eric Bornemans bok "Corals". Så gott som alla arter av symbionter är gyllenbruna så gröna zooxantheller vet jag inte nåt om. Kanske nya rön eller så minns jag inte. Böckerna har jag tyvärr på landet så jag ska kolla vid tillfälle.

Så jag undrar om det verkligen kan vara så att det finns koraller som är gröna pga zooxanthellerna?

Färgerna verkar vara genetiskt betingade och i många fall solskydd. Pocillopora's skära färg verkar dock mer vara naturens nycker. Bruna och skära Pocillopora växer bredvid varandra. Färg kostar energi så det borde verkligen vara nån nytta med färg. Iallafall är det inte konstigt om korallerna får bra färg om de får mat. Om ljuset dessutom är starkt så ser korallen till att inte ha för många zooxantheller (för att inte skadas av syreöverskott). Då kan vi se pigmenteringen då den inte maskeras av symbionterna.

Med grönt menade jag brunt men lite åt det gröna hållet. Så det gröna vi ser är inte zoax.

Kan säkert vara så med syreöverskottet. Men det händer säkert mycket annat som vi inte har en susning om.

T.ex. vad händer med det som korallen fångar med sina polyper? Hur får korallerna nytta av detta tillskott av mat. Använder zoax denna mat i brist på näring från korallen? Men vad händer då med den energi som zaox då producerar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Jag har letat vidare och kommit en bit på väg angående zooxanthellernas pigment.

En grupp är Zanthophylls. Viktiga xantofyller som finns i zooxanthellerna är diadinoxanthin och diatoxanthin - dessa spelar en viktig roll för att skydda dem från starkt ljus. Här kan finnas en förklaring till varför vissa koraller kan bli bruna i starkt ljus. Dinoxanthin är ett pigment som överför insamlad energi till dinoflagellaternas fotosyntes och kan fungera som en antioxidant också. I tabellen nedan kan man se hur viktigt det är med det violetta ljuset. (Jag håller på med en text angående led-ljus som jag lägger ut inom kort)

post-4459-14468934716716_thumb.png

post-4459-14468934716924_thumb.png

I bilden nedan kan man se att xanthophyllerna inte ökar när korallerna utsätts för rött ljus (inget skydd vid ökat rött ljus) medans fotosyntesen ökar vid ett större ljusflöde. Jag har tidigare hänvisat till en artikel där man fick problem med rött ljus och här finns kanske förklaringen till detta. Andra våglängder påverkat xanthophyllerna.

post-4459-14468934717117_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Här har ni en filmsnutt från en välkänd akvarist. Tydligen om man ska tro vad man läser så använder han biopellets. Vad jag vet är det inte många som kör med det längre men här verkar det funka. Givetvis så är inte biopelletsen resultatet till det här karet men ändå roligt anser jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Gött David, jag får läsa allt när jag har lite mer tid, men vad är din slutsats av dokumentet?

Mvh Henric

Min slutsats var att detta kanske var nåt som intresserade er. Har inte hunnit läsa jag heller :) Håller på att läsa in mig på andra ämnen för ett litet arbete jag ska göra så jag hinner inte grotta ned mig i detta nu. Men tycker diskussionen här är trevlig så jag bidrar gärna med artiklar om jag hittar fler!

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...