Gå till innehåll

Mellan brunt och vitt....


Henric

Rekommenderade inlägg

Färgen vi ser på en korall är bara relativ till det ljus i häller över korallen.

Sen finns det en skillnad mellan reflektion och flouresens.

Alltså kan exakt samma korall ( med samma kollagen och Zooax) se olika ut beroende på vad vi triggar med vårt lyse.

Vad kolagen stöter bort, alltså vad vi ser vid reflektion är den färg korallen inte behöver. Alt vill skydda sig emot.

Det i sin tur betyder att korallen antar en färg ( läs skydd mot våglängd) som den tidigare varit utsatt för.

Men det är inte hela sanningen, korallens flouresens har en stor inverkan på hur vi ser färgen på korallen.

Vi har inte en susning om varför korallen lägger ner mödan på att tillverkar en ny våglängd av det ljus som träffar den.

Hade det bara berott på en energivinst så hade vår planet sett ut som i filmen Avatar:)

Jo du har rätt med reflektion och flouresens. Våra strawberry shortcake vi köpte är ju gööörljusa och har gått i näringsfattigt vatten på Tonga med både plankton m.m. Och enligt Jannes resonemang så är det bara att köra zeo så är det biff. Men de strawberry man kan se på andra bilder är mycket bättre färg på. Vad är skillnaden på vattnet, ljus m.m?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 105
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Okay, det jag vill få fram är att man kan få fram samma färger med ultra låga näringsvärden om du matar korallen med bunden näring så zooxanthellerna inte kan ta upp dem. Då kommer du få ännu finare färger och med mera dynamik på flerfärgade. Vitt blir vitt istället för grådaskigt.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo du har rätt med reflektion och flouresens. Våra strawberry shortcake vi köpte är ju gööörljusa och har gått i näringsfattigt vatten på Tonga med både plankton m.m. Och enligt Jannes resonemang så är det bara att köra zeo så är det biff. Men de strawberry man kan se på andra bilder är mycket bättre färg på. Vad är skillnaden på vattnet, ljus m.m?

De har inte sett ut så där i havet, de har tagit stryk av transporten.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay, det jag vill få fram är att man kan få fram samma färger med ultra låga näringsvärden om du matar korallen med bunden näring så zooxanthellerna inte kan ta upp dem. Då kommer du få ännu finare färger och med mera dynamik på flerfärgade. Vitt blir vitt istället för grådaskigt.

/Janne

Ok, men det är ju inte alla som kör med zeo, men som har ett enormt ljup i sina färger på koraller. Det är ju trotts allt väldigt få som kör zeo. Snacket går ju som du vet om att tillsätta nitrat och att inte att köra för låga värden då de tycker att koralerna får en bättre färg.

KOmmer denna från ett zeokar?

post-4459-14468934351544_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi nu har nollat både fosfat och nitrat och korallerna är vita som lakan och vi inte kör zeo, vad är då lösningen? Då brukar lösningen vara att höja näringsvärdena och så kommer färgen tillbaka, Vad som är intressant är att med måttligt höga värden runt 0,03 och 5 i nitrat så ser korallerna fina ut (inte bruna). Och med det som vi har resonerat om tidigare så har korallen hämtat energi från vattenkolumnen. Så med andra ord så går det inte att nolla vattenvärdena om man inte kan tillföra mat på annat sätt än bara ljus. Och att med att tillföra mat på det ena eller andra sättet gör att korallen svarar med färg, fast med zeo kan vi uppnå finare färger då vi inte förser zooxanthellerna med mat. Håller någon med?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay, det jag vill få fram är att man kan få fram samma färger med ultra låga näringsvärden om du matar korallen med bunden näring så zooxanthellerna inte kan ta upp dem. Då kommer du få ännu finare färger och med mera dynamik på flerfärgade. Vitt blir vitt istället för grådaskigt.

/Janne

Vad menar du med "bunden näring"?

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om inte det finns oorganiska näringsämnen i vattnet så kan inte fotosyntesen fungera och kloroplasterna kan inte bygga upp det sockerarter djuret hämtar sin energi ifrån. Om man matar - och det går att göra på olika sätt - inte bara genom polyperna och direkt fångst - så kommer överskottet av djurets konsumtion troligen gå tillbaka som näring till kloroplasterna eftersom de finns inuti djuret. Dvs - djuret kan utnyttja både den direkta energin genom konsumtion och få extra energi genom att dess avfall blir näring till de inneboende zooxanthellerna - de utnyttjar med andra ord maten två gånger.

Om ingen näring finns varken via mat eller oorganiska näringsämnen i vattnet så måste djuret för att överleva börja konsumera delar av sig självt och jag kan tänka mig att pigment ligger illa till eftersom de är proteiner / djuret kan inte producera de pigment som behövs pga. näringsbrist.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om inte det finns oorganiska näringsämnen i vattnet så kan inte fotosyntesen fungera och kloroplasterna kan inte bygga upp det sockerarter djuret hämtar sin energi ifrån. Om man matar - och det går att göra på olika sätt - inte bara genom polyperna och direkt fångst - så kommer överskottet av djurets konsumtion troligen gå tillbaka som näring till kloroplasterna eftersom de finns inuti djuret. Dvs - djuret kan utnyttja både den direkta energin genom konsumtion och få extra energi genom att dess avfall blir näring till de inneboende zooxanthellerna - de utnyttjar med andra ord maten två gånger.

Om ingen näring finns varken via mat eller oorganiska näringsämnen i vattnet så måste djuret för att överleva börja konsumera delar av sig självt och jag kan tänka mig att pigment ligger illa till eftersom de är proteiner / djuret kan inte producera de pigment som behövs pga. näringsbrist.

MVH Lasse

De två sista meningarna är mycket tänkvärda :)

Med oorganska menat du fosfat och nitrat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi nu har nollat både fosfat och nitrat och korallerna är vita som lakan och vi inte kör zeo, vad är då lösningen?

Du kanske egentligen menar något bredare begrepp än Zeo, men tex aminosyror, blender-gegga, plankton från refugium &/eller den levande stenen i karet eller annat foder som reef pearls & reef roids för att nämna några kommersiella korall-foder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Oorganiska kväveföreningar är ammonium/ammoniak, nitrit och nitrat. Vi skall inte glömma av ammonium här - i sötvatten är det känt för att trigga "ful" alger. I ett akvarium som bygger på skumning/luftning (vilket är standard här i Sverige) finns det i min värld en stor risk för ammoniumtoppar som inte omedelbart tas hand av nitrifierare. Jag ser alltid till att ha ett fungerande biofilter (och ett med stor vattenomsättning) i mina kar för att minska risken för fluktuerande ammoniumnivåer.

Oorganiska fosforformer finns det några och där dominerar den s.k. ortofosfaten

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske egentligen menar något bredare begrepp än Zeo, men tex aminosyror, blender-gegga, plankton från refugium &/eller den levande stenen i karet eller annat foder som reef pearls & reef roids för att nämna några kommersiella korall-foder.

Absolut, reef pearls m.m, allt som går genom polyperna. Aminosyror går nog inte genom polyperna. Jag fick förklarat en gång av en "zeo-man"att amonsyror tas upp direkt av skinnet på korallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo du har rätt med reflektion och flouresens. Våra strawberry shortcake vi köpte är ju gööörljusa och har gått i näringsfattigt vatten på Tonga med både plankton m.m. Och enligt Jannes resonemang så är det bara att köra zeo så är det biff. Men de strawberry man kan se på andra bilder är mycket bättre färg på. Vad är skillnaden på vattnet, ljus m.m?

Jag tror att i detta fallet så är tiden emot oss, eller i vårt fall transporten.

Lasse är inne på en intressant grej. Blir dinoflaggelaten mat eller dumpar korallen bara den?????

Om dinosen blir mat så symbiosen oärlig. Men vi vet inte det heller.

Jag tror att Acropora har en underskattad förmåga att ta till sig näring genom sitt membran.

ja tror att det är den förmågan som gör korallen brun/grön så fort vi har för mycke näring i vattendelen.

Ja tror dessutom att det är det som är knepigheten med metoder som Zeovit.

Korallen går mot svält, ja har inte sett en enda Acropora i havet som är lika ren i färgen som i ett Zeokar.

Mao jag tror att de färgerna vi ser är ett fantastiskt exempel på hur plastiska(anpassningsbara) koraller verkligen är.

Vi vet hur färgerna kommer till men vi vet inte varför :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är det okay att inte tycka lika dant som jag. Men ni borde vara lite mer lyhörda på hur det fungerar i naturen. Jag pratar inte om svältande koraller eller om koraller som äter upp sig själv eller några andra avarter. Har ni upplevt det själva, jag har ytterst välmående koraller trots at jag kör zeovit. Jag försöker bara förmedla en sund korall hållning som jag tror på utan att ha en massa näringsämnen i vattenkolumnen.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite tråkigt är att vi inte skiljer näring och näring. Och inte ens kan det kan vi även om vi skulle vilja. Klassisk näringslära säger att alger tar upp oorganisk näring medan djur behöver organisk näring. Vi har också bakterier med i spelet som omvandlar organisk näring till oorganisk.

Jag har i litteraturen sett exempel på att koraller kan äta mer eller mindre överflödiga symbiosalger även om det vanliga verkar vara att de söndras ut i vattnet runt omkring. Jag skulle vilja se referenser på zooxantellers näringsupptag.

Jag har varit med om att koraller bytt färg mellan grön och brun eller mellan grön och orangeröd.

Vanligast är väl Salladskorallen som kan ha bestånd där ena halvan är grön och den andra är brun. Håller man de separerade ändras sällan färgen men om de rör vid varandra...

Jag har också röd flakmontipora som bleknat vid krasch och som jag sedan ympat in grön färg på.

Att koraller kan växla färg beroende på vatten och ljusvärden är en sak men de här fallen handlar om kontakt och det går ganska fort.

Fotnot:

Oorganisk näring är t.ex nitrat, fosfat, kalium och spårämnen.

Organisk näring är bland annat aminosyror (i proteiner), fettsyror och sockerarter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig är det okay att inte tycka lika dant som jag. Men ni borde vara lite mer lyhörda på hur det fungerar i naturen. Jag pratar inte om svältande koraller eller om koraller som äter upp sig själv eller några andra avarter. Har ni upplevt det själva, jag har ytterst välmående koraller trots at jag kör zeovit. Jag försöker bara förmedla en sund korall hållning som jag tror på utan att ha en massa näringsämnen i vattenkolumnen.

/Janne

Janne vi ska inte bli två olika läger, alla får göra sin egen bedömning. Jag vill bara diskutera, för visst är det intressant :)

Men vad tycker du om min sammanfattning jag skrev?

Jag tror inte heller på att ha mycket fosfat och nitrat, men det fungerar ju, för dem som vill ha det så.

Koraller som äter upp sig själva vet vi inte, men det är en teori lika mycket värd som någon annan, åter igen, vi vet inte men vi kan resonera om det.

Och någon gång så händer det ju att vi svälter korallerna, det är bara hur kommer vi dit eller snarare hur undviker vi det?

Det är som jag började "mellan brunt och vitt" :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också röd flakmontipora som bleknat vid krasch och som jag sedan ympat in grön färg på.

Ok, i detta läge har antagligen zooxanthellerna lämnat korallerna (så har vi lärt oss). Och om vi tänker kanske bara några dagar innan detta. Vad var det som hände med koralllen då? Varför lämnar zoox korallen, Enligt Janne så vill bara zoox ha ljus. Ljus fanns det säkert, men antagligen ingen organiskt eller oorganisk näring. Så det är lite som en knivegg när det är risk med för lite näring i den ena eller den andra formen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt diskussion. :) Här kommer lite mer instick från boken The Biology of Coral Reefs av Sheppard mfl.

Korallerna tar upp både organisk och oorganisk kväve från havsvatten(men bara algerna kan bryta ned nitrat till ammonium och använda det till till aminosyror).

Korallens upptag sker via

a) DIN (dissolved inorganic nitrogen) - NO3, NH4 ,

B) DON (dissolved organic nitrogen) - aminosyror

c) PON (particulate organic nitrogen) - sediment som landar på korallens mukus

- plankton och partiklar infångade av korallens polyper

Sen kan korallen släppa ut en del ammonium under natten när de får brist på ljus och organiskt kol, men får läsa på lite mer innan jag fattat helt..

Här en är illustration från boken jag nämnde ovan.

post-5173-14468934351995_thumb.jpg

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en bok jag inte har. Så... Ser du något som tyder på att zooxantellerna kan ta upp någon form av organisk näring i boken.

Eller är det bara "avfallet" från korallens ämnesomsättning - Plankton och PON som den tar upp.

Det är väl inte hela näringsupptaget för koraller i den bilden.

Vi vet ju att det går att pigga upp koraller i kris med druvsocker. Jag skulle tro att de också kan ta upp fett. Fytoplankton innehåller ju alla tre grupperna av organisk näring. Det vore ju dumt att inte uttnytja allt i en näringsfattig omgivning.

Hittar du något mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...