Gå till innehåll

LED funderingar


Bujje

Rekommenderade inlägg

Då min gmla t5 ramp från ATI verkar ha klappat ihop och jag inte är vidare insatt i el osv (felsökning, reparation etc) så krävs ett nytt ljus.

LED är det jag satt siktet på. Känns som en långsiktig lösning med effektivare strömförbrukning och livslängd. Den stora frågan är ju vilket fabrikat av LED man skall köpa.

Just nu står det mellan Pacific Sun Pandora Hyperion eller AI Hydra 52/26.

Akvariet är 125x50x55.

Fördelar med PS:

* Stora valmöjligheter avseende en eller flera LED cluster (1x135W, 2x75W, 1x145W + T5).

* Styrning via bluetooth inkulderat

* Effekten av T5

Nackdelar:

* En hel "rigg", vilket enligt mitt tycke ger ett ganska köttigt intryck.

* Svårare att komma åt under rampen.

Fördelar AI Hydra:

* Enskilda moduler vilket enligt mig ger ett mer levande ljusflöde med naturliga skuggade partier

* Lättare att komma åt i akvariet mellan modulerna

Nackdelar:

* Måste köpa till en controller för styrning(?)

* Upphängningen måste köpas separat

Priset är ungefär detsamma på två st AI hydra 52 (något billigare med 26:an) + EXT mount och controller vs en PS ramp.

Den tanke jag går i nu är att införskaffa två AI hydra 26 eller 52 och sätta dessa över två revpelare i akvariet. På så sätt kan mer ljuskrävande koraller hållas men även mindre ljuskrävande samt att man ökar simytan för aktiva fiskar.

Tanken är att få inputs från er mer erfarna akvarister och gärna synpunkter från er som har något av respektive system.

Tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör 2st Hyperion Metis R2 och trivs väldigt bra med dem. Började med en för några år sedan och köpte en till när jag bytte till större kar.

Fördelar

- Kan ställa ljuset exakt som man vill ha det över dygnet.

- Bra tryck i ljuset

- I mitt tycke en snygg ramp

Nackdelar

- Rörig programvara, massa inställningar på olika flikar som påverkar varandra utan att det finns nån logisk tanke på hur. (försvinner delvis om man kör par tables då det gör override på det mesta)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är 1 st Ecotech Radion xr30w g3 pro ett alternativ till 2 st AI hydra 26?

Radion ser ju riktigt trevlig ut den med. Enda nackdelen jag ser är att det är två cluster i en armatur, vilket borde innebära bra kräm i mitten av akvariet, kanske 90 cm i längd och hela djupet. Alltså svårare med två fristående revpelare som med AI hydra, men kanske ändå värt det? Priset sjunker men några tusenlappar iaf. Verkar vara lite sisådär med Radions upphängning - enbart wirekit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...