Gå till innehåll

Aquael nano reef 30l


Kulin

Rekommenderade inlägg

Då var det dags igen. Lade för två år sedan ner mitt 128l boyu-kar och har sedan dess tyvärr inte haft varken ekonomi eller tid tll att starta upp igen...men nu hoppas jag att båda skall räcka till lite bättre.

Akvariet är alltså ett 30l Aquael nano reef med originalutrusting, varken mer eller mindre..

2x11W belysning(50/50 blå/vit)

Påhängsfilter

Än så länge ligger det lite sand och en 1.5kgs stenbumbling med ett par Discosomas och ett par rhodactis skivor i akvariet.

Inriktningen kommer att bli zooas och lps....men allt med stark fin färg kan säkert få en plats.

vad gäller levande blir det 1-2 fiskar och nån räka.... exakta arter inte bestämt än...får se vad man springer på.

akvariet startades nyligen och är på god väg genom sin cykel...så hoppas på att kunna börja fylla burken med roligheter snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rekommenderar zetlight nano 1702 som belysning, gjorde enorm skillnad i mitt 20l nano. Lite meckig att montera, man får sätta den på ena sidan eftersom backpack filtret tar upp lite kantplats. Bra om du kan köra utan täckskiva, då får man dit belysning väldigt lätt samt skruvarna.

Priset är helt rätt på ca 900kr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den var jäkligt snygg... men spontant kändes den lite klen för 30l? 11w med 0.5watts ledar? Orkar de trycka ner ljuset tillräckligt i burken?

Har inte planerat så mycket i ljusväg än...men skall det bytas kör jag nog på nått relativt säkert kort... såsom en maxspect razor el. Likvärdigt....men det kommer när det kommer..ellet om man springer på nått ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tuffar på fint i lillburken.

Uppstarten har gått bra å nitratnivån ligger nu på mellan 10-25 ppm.

Så der blev å putta i en första fisk idag... fick bli en puellaris för att röra om lite i den hemska algsoppan på gruset ;)

Fyllde även upp burken med en till levande sten å känner att grunden nu är färdig för att om ett tag så sakta börja fyllas med koraller.

post-6288-14468934568914_thumb.jpg

post-6288-1446893456908_thumb.jpg

post-6288-14468934569248_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De brunröda fulalgerna börjar försvinna från botten på burken...kvar är denna mumsiga sallad som sniglarna käkar med stor aptit.

Nitrat fortsätter sjunka. Nere på 5-10 ppm idag.

Gjorde ett litet vattenbyte igår

..kan ju ha snabbat på detta lite.

Påhängsfiltret...hur ofta bör man rengöra detta inuti? Nu i början känns det som att bakterierna kan få gotta till sig ordentligt va?

post-6288-14468934577815_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...