Gå till innehåll

Alexraptor's 61 liters Korallrev


Alexraptor

Rekommenderade inlägg

Tyckte det var på hög tid att visa upp mitt korallrev, det system som jag började med och har lagt ner mest arbete på under årens gång. :)

ReefSep17th2014.jpg

(Bild September 2014)

Lite tekniskt:

Akvarium: 61 liters helglas panorama akvarium, 60x30x35cm

Refugium/Sump: Hemmabyggd ur ett 50 liters hörnakvarium

Belysning: Hagen Glo T5 2x24W Lysramp (Hagen Power-Glo 18000k, Hagen Marine-Glo Actinic)

Doppvärmare: Aquael Comfortzone 75W

Skummare: Bubble Magus NACQQ

Circulationspump: Tunze Turbelle Nanostream 6015

Returpump: Aquarium Systems MaxiJet MJ500

Invånare:

Ett Clownfisk Par (Amphiprion Occelaris)

1st Halloween Hermit

1st Grön Calcinus

4st Trochus Sniglar

1st Putsarräka

Koraller:

Euphyllia Paradivisa

Euphyllia Ancora

Favia Hjärnkorall

Knappar: Zoanthus, Protopalythoa, 6-7 olika arter och varianter.

Montipora Digita, Röd, Gul-Grön

Montipora Capricornis, Röd, Grön

Pavona Decussatus

Skivanemoner Actinodiscus, Rosa/Röd

Skivanemoner Rhodactis, Röd

Skivanemon Ricordea, Blå

Seriatopora Hystrix, Grön

Lite Om Karet:

Detta är i princp en del av mitt första system. Jag klev in i salthobbyn när jag var 17 i våren 2005. Då var det först en gammal relik till sötvattenskar i väldigt tunt glas på ca 50-60 liter.

På den tiden var dom flesta skummare hiskeligt dyra för mig i Sverige, men min mor köpte mig en Red Sea Prizm när hon var på affärsresa i USA.

Och det såg I princip ut såhär:

reef1.jpg

På den här tiden körde jag med vanligt kranvatten som fungerade rätt så skapligt.

Redan ett par veckor in så fick jag min första korall, dock inte direkt med avsikt då det var en rhodactis skivanemon som följde med lite levande sten.

Det gick ett par månader och jag köpte mer djur och koraller, men upptäckte riktigt snart att att åldern hade tagit ut sin rätt på akvariet som började spricka i hörnen.

Så redan inne i första året fick jag byta ut det gammla akvariet mot den som jag har nu idag.

newtank.jpg

Tiden gick, och man prövade sig på lite ditt o datt, en del saker gick bra, och en del misstag gjordes.

Tråkigt nog bytte jag bottensubstrat och mitt val av så kallad karibisk sand från en växtbutik skulle visa sig vara ödesdigert misstag. Sanden var väldigt tung och blev lätt hårt packat, och även med bara grund sandbädd började så småningom otäcka fickor av svavelväte bildas vilket till slut ledde till att hela karet crashade 2007 och dom allra flesta korallerna och djuren dog.

Vid sin höjd såg karet då ut så här, och eftersom jag också körde med kranvatten tampades jag rejält med håralger.

reeftank05-23-07.jpg

Som jag sa så sket sig allting 2007.

Men istället för att ta och ge upp bet jag ihop och räddade det som kunde räddas och började om med färsk sten och färsk levande sand.

Jag använde mig denna gång av Nature's Ocean Levande sand av minsta grovleken, och något som enligt min egen mening är det allra bästa man kan slänga i sitt kar, då det är så fint och lätt att alla sorters småkryp stortrivs i det.

Det var också vid den här omstarten som jag bestämde mig för "aldrig mer kranvatten", och köpte en enkel osmosanläggning.(som jag sedan dess bytt ut mot något bättre och kompletterat med kiselfilter och TDS mätare.)

reeftank12-20-08.jpg

Sedan dess har den puttrat på, men inte utan många andra äventyr under årens gång, flera som nästan fick den att gå under igen. Mest tekniska fel som lysrörsarmatur som började ryka, värmeelement som fastnat och värmt upp hela rummet till 50 grader!, trasig doppvärmare osv. Fick också ett tag tamps med pricksjuka som tyvärr tog livet av alla mina fiskar 2011, och efter det är jag noga med karantän av fiskar, samt tampades jag även med oändliga cyanoutbrott.

Men 2011 var också ett bra år, för det var också då som allting började gå rätt och äntligen falla på plats.

Medans karet gick fisklöst i några månader efter Vita Prick utbrottet, började jag köpa nya fina fraggar och ryggradslösa djur. Jag satte också igång ett provisoriskt refugium med chaetomorpha och fick äntligen bukt med cyanon, och har inte haft ett enda utbrott sedan dess.

Sedan så har karet puttrat på, ommöblerats och utvecklats till vad det är nu idag 2014. :)

Om Refugiumet:

cornerfugeoverview.jpg

Detta är mitt korallrevs hjärta, det som har sett till att jag äntligen lyckats få till ett friskt och stabilt system.

Här i finns det gott om chaetomorpha alger belysta av en 23W PAR38 fotolampa på 6400K, och lite bitar av levande sten samt en mussla. Det är också här som man finner skummaren, doppvärmaren och akvariets ATO system.

Och växer så att det knakar, det gör dom, Och så här mycket brukar jag plocka bort ungefär varje månad.

RefugiumFruitsofLabour.jpg

Mer ingående i detalj om mitt refugium och dess historia går att läsa i den här tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?57969-Mitt-DIY-Hörnrefugium-Många-bilder!

Jag hoppas att ni gillade den här lilla introduktionen och historien om mitt korallrev och förhoppningsvist kommer ni kunna följa karets fortsatta utveckling framöver här. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och med fortsatta utveckling kan vi väl börja nu redan med gårdagens nykomling.

En fin Hystrix fragg som jag bytte till mig från Sjöfartsmuseet under Korallträffen. Den verkar direkt fattat tycke för mitt kar, för polyperna slog ut för fullt inom någon minut efter det jag satt ner den i karet. :)

15438894159_9888842e68_c.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 5 månader senare...

Då skulle man försöka sig på någonting nytt.

Bytt ut min gamla Par38 6500k refugium lampa mot en sprillans ny 15w LED växtlampa med Röda(66nm) och Blåa(450nm) dioder.

Ska bli spännande att see hur chaetomorphan arter sigs under den.

FugelampLED.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Nähä, röd-blå växtlampa fungerade INTE, Chaeton tyckte inte alls om den och blev vit och föll isär. Så nu har jag skaffat en Blau Nano-LED Lampa på 6500k. Den fungerar skapligt men inte lika bra som min gamla CFL lampa som tråkigt nog inte längre finns att få tag på.

BlauFugeLamp.jpg

Korallerna I karet utvecklar sig skapligt, dock har min Hystrix jag byte till mig från sjöfartsmuseet nästan helt strykit med. Finns bara några få fraggar kvar som jag försökt rädda, och det ser inte ljust ut för dom.

Dom första månaderna växte den så att den knakade tills den plötsligt började tappa vävnad, tills jag kom fram till at Ca och KH nivåerna har varit för låga och det blev för stora svängningar när jag försökte dosera för hand.

I maj införskaffade jag en Kore 5th doseringsmaskin, så att vattenvärden har nu stabiliserats, men tråkigt nog verkar Hystrixen sagt ifrån och vill inte alls repa sig, trots att till och med min kinkiga röda flakmontipora har blivit jätteglad nu.

reef2015-Ocober7th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Det här var en kul tråd! Massa information att suga i sig.

 

Det är överriningsbox till refugiet vad jag kan se? Du har inga bekymmer med att det växer i skummaren när den står i ljuset? Du kanske iofs är duktigare än mig på att göra rent den, jag har samma skummar i ett av mina kar som står i ljus och det går knappt se utifrån att det är bubblor i den för det mesta...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Tråkigt nog är att allting inte alltid är en dans på rosor.

Så fint som mitt kar är dras den med vissa allvarliga problem, problem som kallas för: mjukkoraller. Mina skivanemoner gör allt för bra ifrån sig, och har faktist skadat min Hammarkorall i förgrunden så pass att ena ändan har bart skelett. Samtidigt har mina zoantider börjat tränga undan min mina montiporor.
Så nu igår tyckte jag det fick räcka och tog och rev ner två tredjedelar av karet och har nu kastat ut nästan alla mjukkoraller. Endast min protopalythoa fick vara kvar, då den har bara dubblerat sin storlek på 10 år.

Så nu ser det ut så här:
reef2016-05-17.jpg

Moderkolnin för min gula montipora fick åka ut, då den stenen har rejält med zoanthider på den och en eller två skivanemoner mitt i kolonin. Sen så är den också så pass gammal att den har överlevt en eller två missöden och är inte så fin längre. Istället ska jag ta och odla nytt från en dotterkoloni och grenar från moderkolonin.

Tror för övrigt att jag också kommer ha en del fraggar från min gröna flakmontipora till korallträffen. Och jag kommer nog troligtvist kapa resten av grenarna på den gula moderkolonin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Man ska tydligen aldrig ge upp hoppet.

Som jag nämde höstas så mådde min Seriatopora Hystrix från Sjöfartsmuseet inte så bra, och tyvärr dog den helt. Eller rättare sagt, jag trodde den hade helt dött ut.

 

BirdsNestSurvivor.jpg

 

Visar sig att det fanns en pytteliten och obetydlig avbruten grenbit som hade gömt sig bland stenarna, och verkar har slagit rot efter moderkolonins bortgång. Och nu har den verkligen kommit igång. :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 Månader sedan min mandarin hane började sin exil i detta kar och det verkar fungera rätt så bra. Verkar finnas tillräckligt med kryp i karet för att hålla honom vid god vikt. :)

 

AoShunJune2016-1.jpg

AoShunJune2016-2.jpg

 

Blir alltid glad när jag gång på gång spräcker hål på myterna om Mandariner i Nano kar!

Ska nog försöka ta och bygga ut lite med in pod-pile i ena hörnan av karet, även om det bara kryllar med pods just nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...