Gå till innehåll

Triton Lab


Henric

Rekommenderade inlägg

Efter att ha lyssnat på Triton Labs föredrag på Sjöfartsmuseet blev jag sugen på att fördjupa mig i deras "tänk" och metod. Jag har surfat runt på lite olika forum och på Ultimate Reef finns det många trådar om Triton Lab.

Triton lab kan delas in i två delar. Den ena är deras lab som mäter alla macro och spårelement och den andra delen är att köra enligt deras metod.

Triton lab metod bygger på ordentlig (mycket) belysning och ett väl fungerande refugium och inga vattenbyten. Man justerar kH till ett värde av 8 (Base2) och därefter doseras alla deras Base Elementz och man håller fortsatt koll på kH. Justering av B-E sker efter hur kH påverkas. Deras B-E ska vara komplett och inga andra tillsatser ska behövas. Det finns en manual man kan läsa, jag tycker att den är rörig och man får läsa om vissa stycken efter att man har lästa allt.

Lite kortfattat vad jag har kommit fram till, utifrån det jag har läst. Jag vet att några här på forumet har skickat in sitt vatten för test och fått svar men jag vet ingen som kör deras metod.

Så fyll på med era erfarenheter

//Henric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 76
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag har följt diskussionen om Triton-metoden på Ultimate reef sedan förra sommaren (2013), och där kan man urskilja två läger, de som inte kör metoden och tycker det är för dyrt, och de som kör metoden och säger att det är värt den högre kostnaden, så visst blir man nyfiken på vad det är med metoden som gör att många ser en förbättring i sina akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har följt diskussionen om Triton-metoden på Ultimate reef sedan förra sommaren (2013), och där kan man urskilja två läger, de som inte kör metoden och tycker det är för dyrt, och de som kör metoden och säger att det är värt den högre kostnaden, så visst blir man nyfiken på vad det är med metoden som gör att många ser en förbättring i sina akvarium.

Som du sa på träffen när vi pratades vid, det var synd att de inte pratade mer om deras metod och vätskor.

Anledningen att de lyckas bra är precis det svaret jag fick när jag frågade om de hade fört statistik på vad korallerna förbrukade för ämnen. Och i deras 4 flaskor är antagligen precis de ämnen som korallerna förbrukar. Och mängden är linjär med förbrukningen av kH. Om man kör med typ Tropic Marin A och K elements så fyller vi säkert på med spårämnen som är helt onödiga och i förlängningen kanske giftiga.

De fyra flaskor man köper ska blandas ut i 30 liter vatten. Jag vet inte koncentrationen, men med tanke på hur mycket Ca man kan lösa i vatten så verkar det bli ganska dyrt. Om vi tänker oss 5 dl balling av varje macro/dag så räcker en 10l dunk 20 dagar och en grundsats från triton kostar 400 kr, och då blir det dyrt. Men som jag skrev, vi vet inte hur starka deras flaskor är.

Vad som mer är intressant är att han hade analyserat Korallen Zuchts vätskor, och att de innehöll koppar, och koppar minskar antalet zooxantheller...

Och många salter är testade också i deras lab. Tänk om vi hade haft kvar lite av det Tropic Marin salt vi trodde/tror var fel på för något år sedan. Då hade vi fått facit:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det triton lab nybörjarguide sida nånstans? Webshop med get started kit?

Återförsäljare är idag Triton i Stockholm och Bioted marin i Kungsbacka. Bioted har skrivit lite information i sin webshop, men vi kan inte beställa testet ännu från Ted. Triton labs hemsida är väl inte i världsklass heller, tyvärr.

Men här är en länk till manualen: http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=724619&highlight=triton+method+manual

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag hade bett den svenska återförsäljaren att inte göra reklam för produkter vid korallträffen, dom stod framme om Ehsan ville visa dom, men Ehsan ville inte heller göra reklam för själva metoden(tillsatserna) utan prata om fördelarna med att veta vad som är i akvarievattnet.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera - han sa inte att de testat korallen Zuchts vätskor - han sa bara att proven från Holland höll halter av koppar och som en bisats att Korallen Zucht metoder var populära där vad jag kommer ihåg

MVH Lasse

Ok, det kanske var ett videoklipp på You-Tube, och så får man nog lägga ihop 1+1 ibland :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Funkar inte metoden så att man med jämna mellanrum skickar vattenprov till Triton-lab... och att man sen får en doseringstabell till deras vätskor... dosera denna vätska så här mycket per dag? och sen i takt med att man fortsätter skicka prover så korrigeras doseringarna?

Antar de säljer ett antal standardvätskor... innehållandes olika blandningar av salter... blandningar baserade på deras erfarenheter om vilka salter som förbrukas tillsammans i akvariet...

Det enda jag reagerade på i deras föreläsning.. var att i ett stycke garanterade ehsan till 100% att man kunde få de mätvärden man ville ha med tritonmetoden.... i andra stunden sa han att deras salter passade perfekt till 35% av de akvarier de har i databasen.... var det någon mer som hörde siffran 35% ??? eller hörde jag fel?

metoden funkar säkert för resterande 65% också fullt tillräckligt... men kanske inte perfekt... (spekulation)

Jag kan ju erkänna att jag har skickat ett prov till Triton-Lab... Tog ett prov... sen tog jag mina salifert tester och sköt av kH, Ca, Mg, K, och P04... Det var fräckt att få resultat... det blev bättre än väntat... men sen fick jag reda på att jag hade 50ppm Molybden i karet.. målvärdet var 12... V-f-n e Molybden...

Ska fortsätta med min metod... men nog skjuta iväg ett prov till till Triton-lab om ett halvår.. förutsatt inget strul... då kanske jag skickar tidigare..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera - han sa inte att de testat korallen Zuchts vätskor - han sa bara att proven från Holland höll halter av koppar och som en bisats att Korallen Zucht metoder var populära där vad jag kommer ihåg

MVH Lasse

Angående Koppar... är inte det känt att Korallenzucht använder koppar för att bleka koraller??? om man kollar på deras pastellfärgade koraller de ofta får? att man använder koppar aktivt för att bleka dem? (ganska säker på att jag läst det på internet någonstans).. så jag köpte det som nämndes med hull och hår...

AndreasN: Har du provat för koppar i det kar ngn gång?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Funkar inte metoden så att man med jämna mellanrum skickar vattenprov till Triton-lab... och att man sen får en doseringstabell till deras vätskor... dosera denna vätska så här mycket per dag? och sen i takt med att man fortsätter skicka prover så korrigeras doseringarna?

Antar de säljer ett antal standardvätskor... innehållandes olika blandningar av salter... blandningar baserade på deras erfarenheter om vilka salter som förbrukas tillsammans i akvariet...

Det enda jag reagerade på i deras föreläsning.. var att i ett stycke garanterade ehsan till 100% att man kunde få de mätvärden man ville ha med tritonmetoden.... i andra stunden sa han att deras salter passade perfekt till 35% av de akvarier de har i databasen.... var det någon mer som hörde siffran 35% ??? eller hörde jag fel?

metoden funkar säkert för resterande 65% också fullt tillräckligt... men kanske inte perfekt... (spekulation)

Jag kan ju erkänna att jag har skickat ett prov till Triton-Lab... Tog ett prov... sen tog jag mina salifert tester och sköt av kH, Ca, Mg, K, och P04... Det var fräckt att få resultat... det blev bättre än väntat... men sen fick jag reda på att jag hade 50ppm Molybden i karet.. målvärdet var 12... V-f-n e Molybden...

Ska fortsätta med min metod... men nog skjuta iväg ett prov till till Triton-lab om ett halvår.. förutsatt inget strul... då kanske jag skickar tidigare..

De har en variant där man kan köpa enskilda preparat, det kallas trace-base och det är en väg att gå.

Jag hörde också att man kunde få ut de värden man ville ha, fast de redovisade inte alla. Men siffran 35% är jag osäker på när han nämnde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående Koppar... är inte det känt att Korallenzucht använder koppar för att bleka koraller??? om man kollar på deras pastellfärgade koraller de ofta får? att man använder koppar aktivt för att bleka dem? (ganska säker på att jag läst det på internet någonstans).. så jag köpte det som nämndes med hull och hår...

AndreasN: Har du provat för koppar i det kar ngn gång?

Lol, Andreas är min bror :) Nä jag (Henric) har inte skickat in något test ännu, men det är på g, och det är passande då jag använder K-Z:a produkter just nu:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger inte att produkterna inte innehåller koppar men jag hörde i alla fall inte att Ehsan sa att han undersökt deras produkter och fått det bekräftat - bara att vad gäller länder så avviker Holland i det att koppar förekommer mer frekvent i deras tester. Han sa samtidigt att just KZ produkter var vanliga där. Sen kanske man drar vissa slutsatser men det var inte explicit produkterna som hade testats

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Återförsäljare är idag Triton i Stockholm och Bioted marin i Kungsbacka. Bioted har skrivit lite information i sin webshop, men vi kan inte beställa testet ännu från Ted. Triton labs hemsida är väl inte i världsklass heller, tyvärr.

Men här är en länk till manualen: http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?t=724619&highlight=triton+method+manual

Texten på Bioted hemsida är kopierad från aquatekniknordic.se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående Korallen-Zuchts produkter är ZEOspur, B-Balance och Stylo-Pocci Glow blekande tillsatser, och åtminstone förstnämnda lär innehålla koppar. Dock finns det ju mängder med spårämnen att experimentera med vid en produktframställning. Kan tillägga att jag använder alla tre av dessa uppräknade produkter, men i långt mycket lägre och frekventa doser än vad som rekommenderas. Hade gärna kollat med Triton Lab hur det står till med mina spårämnen, men vet inte om det är värt att lägga ut de pengarna för ett enda test. Allt flyter ju på i akvariet ändå, och det är huvudsaken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag sa på föredraget så är all tester som ni skickar in när ni har problem värdelösa om ni inte först har skickat in en test när ni tycker att akvariet går bra och allt är frid och fröjd. Ni måste ha facit först - först då kan ni ha chansen att urskilja vad som har gått fel. Det är väl satsade pengar att skicka in ett prov när det funkar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag säger inte att produkterna inte innehåller koppar men jag hörde i alla fall inte att Ehsan sa att han undersökt deras produkter och fått det bekräftat - bara att vad gäller länder så avviker Holland i det att koppar förekommer mer frekvent i deras tester. Han sa samtidigt att just KZ produkter var vanliga där. Sen kanske man drar vissa slutsatser men det var inte explicit produkterna som hade testats

MVH Lasse

Men då jag ej var på föreläsningen och är nyfiken skulle man då kunna skicka in ett prov och börja med detta balling recept. På så sätt det var när KZ zeovit var nytt så borde man kunna börja med detta med eller och få ett bra resultat!?

/Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många tankar har passerat sedan i lör. och att uttrycka sig rakt upp och ner innebär ev. att det inte blir 100%...

Ang. 35% så uppfattade jag det som att det är så stor del av kunderna som kör metoden som kan uppvisa ett 100% igt resultat, sedan är det säkert en fallande skala med 90% resultat, 80% resultat etc.

Att överhuvudtaget nämna den siffran är nog inte rättvist mot en metod, då utföraren äger så stor del av resultatet.

Exempelvis så hade både Lasse och Jörgen innan berättat att "mitt förhållningssätt och tanke" är X men det jag gör är snarare Y, just det uttrycket var kring antalet vattenbyten/månad.

Nu är det inga vattenbyten i triton modellen, men säkerligen många andra parametrar för ett 100% resultat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många tankar har passerat sedan i lör. och att uttrycka sig rakt upp och ner innebär ev. att det inte blir 100%...

Ang. 35% så uppfattade jag det som att det är så stor del av kunderna som kör metoden som kan uppvisa ett 100% igt resultat, sedan är det säkert en fallande skala med 90% resultat, 80% resultat etc.

Att överhuvudtaget nämna den siffran är nog inte rättvist mot en metod, då utföraren äger så stor del av resultatet.

Exempelvis så hade både Lasse och Jörgen innan berättat att "mitt förhållningssätt och tanke" är X men det jag gör är snarare Y, just det uttrycket var kring antalet vattenbyten/månad.

Nu är det inga vattenbyten i triton modellen, men säkerligen många andra parametrar för ett 100% resultat?

Tack. då var där mer än jag som uppfattade någon om 35%...

Sen så... att det inte var några vattenbyten i metoden... det vet jag inte... för läser man deras correction-manual så är flera av åtgärderna när man fått för höga spårämnesnivåer just vattenbyten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo fast när alla värden är i fas så behövs det inte bytas vatten, enligt Triton. Och det enda sättet att minska ett värde på ett ämne som inte förbrukas är just vattenbyte.

Ett annat sätt att minska vissa ämnen är att använda ett medel som binder det man vill bli av med (tex Triton "Detox") och sedan få det exporterat via aktivt kol...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...