Gå till innehåll

"tavel akvarium"


Lunkan

Rekommenderade inlägg

Tänkte jag skulle lägga upp lite om planeringen av mitt nya akvarium.

Har i ett års tid velat utöka storleken på mitt kar. Men regeringen har sagt att vi inte någon bra plats.

Efter att ha sett ett tavel-kar så började hon att ändra sig. Jag försökte berätta att det blev svårt med all sten och teknik i ett sådant akvarium. Men hon sa att det borde gå att lösa.

Efter lite om och men lyckades jag lösa det och Mikael på Håkanstorp lovade att bygga det. Även om han tyckte att priset/ liter på akvariumet blev dyrt. Själv försökte jag muntra upp mig med att m2 priset blir skapligt.

Det blev ingen tavla längre, men känslan ska vara lite åt det hållet.

Akvariumet som kommer ha ett mått om 104brett X 35 djupt X 80 högt, kommer stå på en stålställning och vara klädd i svart ek, sen kommer sumpen(3 fack varav ett för osmos) fylla hela undre delen. Optiwhite på framrutan och sotat glas på sidopartierna.

Teknink:

Bubble magus curve 5

Reef octopus biopellets reaktor

Jebao wavemaker

Belysning blir en Coralbox M190-V2, en led lampa med 4 kanaler på 144 watt

post-8166-14468934838061_thumb.jpg

Det svåra som jag upplever är själva scapingen med litet djup och mycket höjd. Men jag har börjat jobba på det, 17 kg sten bearbetas och limmas med reefbond för att till helgen hamna u tunna med vatten för att kunna "köra in det" så att allt är klart tills karet kommer i december.

Har ni några bra tips och råd så tar jag gärna emot dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Scapanet är nästan klart.Kört klart ena halvan av karet, det var inte helt enkelt men tror det kommer bli ganska bra ändå, försökt göra mycket grottor och liknande för fiskarna. Efter bilderna togs limmades det även på några kilo sten från det befintliga karet sen blev det ner i balja med 50% nytt vatten och och 50% vatten från det gamla karet i samband med vattenbyte, samt några dl sand från gamla karet. Sen är planen att det ska få ligga där tills det nya karet anländer. Måste säga att det var förvånansvärt lätt att jobba med reef bond, läst att många på forumet föredrar detta och jag förstår varför. Då jag tidigare bara använt tvåkomponentsleran som är svårjobbad.

post-8166-14468934866492_thumb.jpg

post-8166-14468934866168_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...