Gå till innehåll

bakterier i vatten


krille 55

Rekommenderade inlägg

Vi har haft en stor vattenläcka i byn i dag. Kommunen har gått ut med att vi ska koka dricksvattnet till måndag. Jag höll på att göra osmosvatten när dom sa det på radion. frågan är: Ska jag hälla ut det vattnet som jag gjort eller tar osmosen ev skadliga bakterier. Eller det kanske inte spelar nån roll när jag blandar salt i det. Nån av er kemikunniga som kan svara på detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket är störst - bakterier eller joner? Osmosen bör ta bakterierna men du kan ju koka vattnet innan du blandar i salt för säkerhets skull. Skicka inte kokande vatten genom osmosen - då förstör du membranet. Dock så kan du få en ordentlig bakterietillväxt på membranet så den kan vara idé att byta ut det innan du kör igen. Iofs så är nog inte de bakterierna som är speciellt farliga för dina fiskar och koraller och handlar det bara om jordbakterier så skulle jag inte bry mig så mycket - men kanske inte göra något vattenbyte nu - kan misstänka att de höjt kloreringsgraden och RO är inte så bra på att ta bort klorgas och kloramin.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket är störst - bakterier eller joner? Osmosen bör ta bakterierna men du kan ju koka vattnet innan du blandar i salt för säkerhets skull. Skicka inte kokande vatten genom osmosen - då förstör du membranet. Dock så kan du få en ordentlig bakterietillväxt på membranet så den kan vara idé att byta ut det innan du kör igen. Iofs så är nog inte de bakterierna som är speciellt farliga för dina fiskar och koraller och handlar det bara om jordbakterier så skulle jag inte bry mig så mycket - men kanske inte göra något vattenbyte nu - kan misstänka att de höjt kloreringsgraden och RO är inte så bra på att ta bort klorgas och kloramin.

MVH Lasse

De sista raderna är mycket tänkvärda.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmosen är ju lite förenklat en sil. Nitraten tar sig inte igenom utan åker ut med spillvattnet. En bakterie är flera miljoner gånger större än en nitratjon så tar sig en bakterie igenom osmosen, då är den osmosen skrot och värdelös. Bakterier kan man alltså glömma att de skulle ta sig igenom, däremot så kan det ju ha hänt annat i samband med läckan. Det mesta typ lite jord och skit, det rensar osmosen. Det som egentligen skulle kunna vara ett problem är just det där som Lasse är inne på med risken att de hävt i lite extra klor. Ring och fråga, har de klorerat extra så finns det sätt att hantera det men åtgärden är lite beroende på vad de pytsat i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...