Gå till innehåll

Ingenting som stämmer, vad gör jag för fel?


Jonna

Rekommenderade inlägg

Hej allesammans, nu kommer jag med alla mina korkade frågor igen.

Jag har lite svårt att få någon vettig balans i mitt akvarium. Jag tycker att de flesta av mina fiskar är lite slöa och håller sig undan för det mesta. Lika så med korallerna, vissa av dom sträcker ut sig och är jätte fina och andra kryper ihop och är bara fina ibland.

Fiskarna är iallafall alltid frame vid matning och då är det full fart på dom.

En annan sak jag lagt märke till är att alla mina vattenvärden står mer eller minde still. Jag har testat att mäta med 2 olika tester med får samma resultat.

Här kommer lite fakta om akvariet.

Det är på 576liter, och har varit igång i ca 6 månader. Jag byter ca 70liter vatten 1-2 gånger i månaden. Använder bara osmosvatten. Matar fiskar och koraller 1 gång om dagen. Det ända filtrering som finns är skummare (och levande sten).

Invånare är: 1 gul kirurg, 2st clowner, 1 salaris, 2 banggaier, 1 räka och några sniglar, 5st mjukkoraller.

Vattenvärden:

Salt: 0,026, No3: 0, Po4: 0,02, kH: 9,2, PH: 8, Mg:1240, Ca: 390.

Vad gör jag för fel? Missar jag att göra något? Pysslar jag om det för lite? Borde jag ha mer i filtrering?

Det känns som detta är mer eller minde omöjligt för någon att svara på. Men jag är tacksam om ni försöker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och ljuset är alldeles för svagt. Är det Lobophyton du menar med död mans hand (Död mans hand lever på svenska västkusten i kallt vatten) så bör du åtminstone dubbla ljuset. Dubblar du ljuset en gång till räcker det till för stenkoraller. Vattenvärdena är OK men inte perfekt.

Korallerna du har kräver inte så stark cirkulation. Jag skulle säga ungefär 1 - 10 cm per sekund. Det ser du lättast när det flyter nått skräp eller kanske en foderbit förbi korallen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att jag inte har så mycket fiskar i är jag fullt medveten om. Men jag vill inte köpa fler förens jag vet att allt är bra. 2st banggaier dog för några veckor sen...

Belysningen ska jag kolla upp efter något bättre. Jag har 2st lika dana lysrör till fast vita (dom jag använder nu är blå och vita). Hjälper det om jag lägger i dom med? Tills jag köpt bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle öka ljuset även om det kanske inte blir så snyggt. Vi har ju ett ansvar mot djuren.

Banggaiern äter oftast bara fryst ock levade foder. Och de är känsliga för vattenkvalitén.

Jag skulle prova att tina frysmaten före matning. Luktar de då äckligt så släng dem och köp ett annat fabrikat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är två läderkoraller - sarcophyton sp och sinularia sp (senare är jag osäker på släktet). De använder fotosyntes båda två och de trivs bäst i bra lyse men överlever i svagt. Har du fler lysrör så sätt in dem. Även om de är vita LED (fosforbelagdra) så innehåller de rätt så mycket av de viktiga blå våglängderna så att de gör nytta. För ögat du kanske får ett för gult ljus men det funkar bättre för korallerna skall du se. Fiskarnas skygghet kan just bero på det som någon skrev tidigare - för få. Äter de normalt och är pigga på maten så är det med stor sannolikhet ingen fara på taket.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...