Gå till innehåll

nano skummare - tunze Nano DOC Skimmer


wrang

Rekommenderade inlägg

  • 2 veckor senare...
jag har en tunze 3110.

ser ut att vara exakt samma skummare

Hej,

Fungerar skummaren bra(3110)?

Jag har ett 100 liters kar med en AM Mini-Flotor med träutströmmare. Har lite problem med höga nitrathalter(25ppm). Funderar därför på att byta skummare.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

min anemon fastnade i streamern och dog för ett tag sedan så mina värden är väl inte så bra just nu (0.15-0.20)

jag har börjat köra med zeosand nu men det är lite tidigt o säga om det funkar.

jag tror inte att skummaren är ditt problem,det du behöver är ett nitratfilter, zeosand ,mer LS eller något liknade .

jag är inget proffs på detta men så vitt jag vet så dödar inte skummaren några nitrater

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...
  • 2 år senare...

Hej

Kan ni hjälpa mig?

Jag köpte precis exakt en sådan. Kopplade in den för 1 timma sedan. Kan inte avgöra om den suger i sig något? Kommer inte upp nån skum. koppen är helt torr. Jag hör att den är på och vatten nivån är exakt där den skall vara. Tar det tid innan det kommer upp skum eller borde man se vatten i koppen direkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Kan ni hjälpa mig?

Jag köpte precis exakt en sådan. Kopplade in den för 1 timma sedan. Kan inte avgöra om den suger i sig något? Kommer inte upp nån skum. koppen är helt torr. Jag hör att den är på och vatten nivån är exakt där den skall vara. Tar det tid innan det kommer upp skum eller borde man se vatten i koppen direkt?

Tjena!

Prova ta bort locket eller hela skummarkoppen och titta ner om du ser bubblor. På en del skummare kan man reglera "skummnivån", iaf på min, men jag har inte denna skummaren så det kan se annorlunda ut på denna.

Kolla också om det finns en ventil till luftslangen, om den har det så kolla så att den inte är helt sluten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

Prova ta bort locket eller hela skummarkoppen och titta ner om du ser bubblor. På en del skummare kan man reglera "skummnivån", iaf på min, men jag har inte denna skummaren så det kan se annorlunda ut på denna.

Kolla också om det finns en ventil till luftslangen, om den har det så kolla så att den inte är helt sluten.

Tjenare

Koppen fortfarande helt torr. Öppnade den lilla blå ventilen från sluten till nästan maximalt utan att jag märker någon skillnad.

Ska göra som du sa att titta under koppen för att kolla om det finns bubblor därunder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare

Koppen fortfarande helt torr. Öppnade den lilla blå ventilen från sluten till nästan maximalt utan att jag märker någon skillnad.

Ska göra som du sa att titta under koppen för att kolla om det finns bubblor därunder.

Kolla att inte luftslangen har veckat sig, min var veckad "från fabrik". Öppna skummaren i både topp och botten så ser du hur luftslangen löper så kan du vrida till den lite så att du får luft.

Du vet att skummaren funkar när du sätter den i karet på rätt djupnivå och tar bort koppen, då ser du att det bubblar på inne i skummaren. Sätt sedan på koppen och vänta..

Notera att om du har luftventilen helt öppen så kommer du helt plötsligt fylla koppen med vatten när den sätter igång, så du får hålla lite koll på den i början. För mig tog det väl 2 veckor innan jag fick in en bra inställning på den. Bli inte frustrerad över att det är en millimeters skillnad från översvämmning till öken-torka i koppen - det är så (var så för mig iaf) i början. Justera lite i taget och vänta en bra stund (Tunze snackar om en dag, jag körde med några timmar) innan du justerar igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla att inte luftslangen har veckat sig, min var veckad "från fabrik". Öppna skummaren i både topp och botten så ser du hur luftslangen löper så kan du vrida till den lite så att du får luft.

Du vet att skummaren funkar när du sätter den i karet på rätt djupnivå och tar bort koppen, då ser du att det bubblar på inne i skummaren. Sätt sedan på koppen och vänta..

Notera att om du har luftventilen helt öppen så kommer du helt plötsligt fylla koppen med vatten när den sätter igång, så du får hålla lite koll på den i början. För mig tog det väl 2 veckor innan jag fick in en bra inställning på den. Bli inte frustrerad över att det är en millimeters skillnad från översvämmning till öken-torka i koppen - det är så (var så för mig iaf) i början. Justera lite i taget och vänta en bra stund (Tunze snackar om en dag, jag körde med några timmar) innan du justerar igen.

Klockrent Marko

Ska kolla detta när jag kommer hem.

Jobbigt när man har 4 möten inplanerade och allt man vill är att springa hem och pyssla med pumpen.

Tack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja

Den där verkar bra, finns det ngn möjlighet att den går in i sumpen på ett RSM? funderar på att köpa ett och vill ha en lite tystare skummare än den som sitter i som orginal.

jag kommer ev att få möjligheten att prova just en sådan skummare senare, vet att någon här

på guiden använder en sådan, men den ska vara ganska känslig för vattennivån.

det är vad jag vet just nu.! när jag väl får möjligheten så lägger jag upp lite bilder o info i min tråd.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kommer ev att få möjligheten att prova just en sådan skummare senare, vet att någon här

på guiden använder en sådan, men den ska vara ganska känslig för vattennivån.

det är vad jag vet just nu.! när jag väl får möjligheten så lägger jag upp lite bilder o info i min tråd.

mvh manne

Det låter bra manne, det skulle ju faktiskt underlätta lite om man kunde få tag i en tyst som går in i sumpen, och så blir det ju lite snyggare också, är ju inte så snyggt med en stor "klump" som sitter i karet.

Mvh/Fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter bra manne, det skulle ju faktiskt underlätta lite om man kunde få tag i en tyst som går in i sumpen, och så blir det ju lite snyggare också, är ju inte så snyggt med en stor "klump" som sitter i karet.

Mvh/Fredde

man vill ju inte ha någon teknik alls i visningsdelen, det är ju tanken med sumpen, dock så har jag

kompliterat med en streamer för att få lite mer flås i visningsdelen.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska ta ner den till dig Manne om ett par veckor när jag ska till örebro den ligger där hos min bror.

Jag har aldrig använt den så jag vet inget om den köpte den i somras i en affär som dom stängde ner så manne du blir testkillen nr 1 !

Tänkte att den va så lite och perfekt till ett projekt jag har men men får se om manne gillar den så är den Till salu för honom .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klockrent Marko

Ska kolla detta när jag kommer hem.

Jobbigt när man har 4 möten inplanerade och allt man vill är att springa hem och pyssla med pumpen.

Tack

Jajamen

Plockade isär den och satte ihop den igen. Kollade slangen och testkörde i min vattenhink. Nu skummar den som den skall. Tycker den har lite högre ljud än jag hoppats på. kanske inte har monterat den exakt som man skall. Satte fast magneten i glaset (har RSM130) på höger sida där alla kablar ligger från grendosan.

Som Marko skrivit någon gång så är det problem att hålla den rekommenderade vattennivån och samtidigt kunna stäng locket till sumpen på grund av skummarkoppen som sticker upp.

Hm nu när jag tänker på det så satte jag inte fast de "gummikuddar" på magnet delen. Kanske det som gör att det skapar extra resonans.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jajamen

Plockade isär den och satte ihop den igen. Kollade slangen och testkörde i min vattenhink. Nu skummar den som den skall. Tycker den har lite högre ljud än jag hoppats på. kanske inte har monterat den exakt som man skall. Satte fast magneten i glaset (har RSM130) på höger sida där alla kablar ligger från grendosan.

Som Marko skrivit någon gång så är det problem att hålla den rekommenderade vattennivån och samtidigt kunna stäng locket till sumpen på grund av skummarkoppen som sticker upp.

Hm nu när jag tänker på det så satte jag inte fast de "gummikuddar" på magnet delen. Kanske det som gör att det skapar extra resonans.

Jepp.. problemet med vattennivån löste jag med en prototyp överrinning som jag limmade ihop av lite plexi. Den ersätter nu helt galler-luckan och har förbättrat ytavrinningen markant.

Tyckte dock att det blev för mycket oanvänd plats i sumpen om man sätter skummaren till höger (framifrån sett), så jag hittade en tråd på RC där någon hade byggt en "media basket", sagt och gjort så kopierade jag helt fräckt hans idé och limmade en egen liten "basket" som tvingar vattnet igenom 3 nivåer där jag har nu (uppifrån ner)

1. filter "svamp" - halva den medföljande svarta och lite vitt filtervadd

2. Hälften av "makaronerna"

3. Aktivt kol

Efter denna "basket" så kommer vattnet in "underifrån" till sumpen och till skummaren som sitter till vänster i sumpen.

Hm. Hoppas ni förstog ens hälften :-) - ska ta lite bilder i helgen när jag ändå ska byta kol och fixa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...