Gå till innehåll

Fjärilsfisk med SPS?


Sjöfartsmuseet Akvariet

Rekommenderade inlägg

Hej!

Vi fick omhänderta en ung fjärilsfisk för ett par veckor sedan, kan vara en Chaetodon rafflesii men är inte säker.

Just nu går den i en av våra korallodlingsrännor tillsammans med en del SPS. Man ser att den går och smakar lite här och där men inga av korallerna ser skadade ut utan visar rätt bra tillväxt.

Någon som haft, hört nåt eller läst nåt om denna eller liknade fisk i SPS-kar?

Jag är lite sugen på att flytta den till vårt 10m3-kar, men den kommer nog bli lite svår att få ut om den skulle bli problem..

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 10 månader senare...

Många är livrädda och mycket rykten florerar kring fjärilar...

i tråden på Facebook såg vi ju hur olika det skrivs i div. Artiklar...

Jag har nu en rostratus och en flavissimus, enda flav. vart på är en skadad trachyphyllia.

musslor är givet ett nig nono... Sps inga konstigheter så här långt.

snart en kleinii på väg i för att testa, den är ju mer åt plankton hållet och små djur, så hoppas hoppas...

sedan finns det givetvis de som sopar rent, men inte alla...

min strigosus gör i dagsläget mer skada än mina fjärilar...

ps. Gammal tråd, så skriver mest för andra som funderar...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med fler tankar och ideer! Kan komma med lite uppdateringar från oss.

Vår Chaetodon rafflesii går tillsammans med skivanemoner och mjukkoraller(mest Sinularia sp) och allt ser okej ut. Tror glasrosorna är borta :smiley20:

Vi fick in 4 st Heniochus acuminatus i veckan. En lite för snabb/klantig beställning från min sida, skulle varit Heniochus diphreutes som verkar vara mer revsäker. Men eftersom vi har många akvarium ska det nog finnas plats för dessa också i utställning.

Planen nu är att de får gå i en del av korallodlingen där vi kan testa om de äter hjärnkoraller och annat. Vi kommer även mata på bra så att de förhoppningsvis väljer pellets/mysis mm framför koraller. Sen får vi se vart de hamnar, jag hade gärna sett dom i vårt 10000L akvarium med blandade koraller.

Sen brukar det ju sägas att de äter LPS. Men vilka äter dom inte? Euphyllia? Galaxea?

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Många är livrädda och mycket rykten florerar kring fjärilar...

i tråden på Facebook såg vi ju hur olika det skrivs i div. Artiklar...

Jag har nu en rostratus och en flavissimus, enda flav. vart på är en skadad trachyphyllia.

musslor är givet ett nig nono... Sps inga konstigheter så här långt.

snart en kleinii på väg i för att testa, den är ju mer åt plankton hållet och små djur, så hoppas hoppas...

sedan finns det givetvis de som sopar rent, men inte alla...

min strigosus gör i dagsläget mer skada än mina fjärilar...

ps. Gammal tråd, så skriver mest för andra som funderar...

Vad gör din strigosus för skada? (:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom fjärilar jag har eller har haft med sps:er har inte gjort mer skada än att picka lite här och där, ungefär som många dvärg kejsare, men räkna inte med full PE.

Glöm inte att som vanliga är alla fiskar tyvärr individer och det kan skilja mycket ifrån fisk till fisk !!!

Däremot om någon acropora släpper vävnad eller slemmar mycket så slits dom i stycken...

Enda Lps:en som jag har haft är en Duncan samt lite ricordeor och knappar som ingen någonsin rört.

Dessa arter har jag eller har haft:

C. auriga

C. burgessi

C. collare

C. ephippium

C. melannotus

C. paucifaciatus

C. pelewensis

C. rafflesii

C. vagabundus

C. rostratus

H. diphreutes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...