Gå till innehåll

Bygga belysning till Refugium?


Mr_Ewing

Rekommenderade inlägg

Håller precis på och ska bygga en LED-ramp till ett refugium på 470x390x350 som jag precis limmat klart.

Jag har en drös med chip från tidigare byggen och tänkte använda dessa.

Det är framför allt CW och WW Cree chip, men även en hel del blå 445-470 och några röda 630-660.

Kommer det funka bra att odla macroalger med en blandning av dessa eller ska jag gå all-in på rött och blått?

Tanken var ju som sagt att återanvända lite och hur ljuset ser ut spelar ingen roll, men det skadar inte om man kunde hålla några fraggar vid liv under det.

Tacksam för tips!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För makro skulle jag nog säga att blå och röda våglängder är viktigast med tonvikt på de röda om man skall få bäst effekt per insatt watt. Jag provar nu en algskrubber med bara rött och blått och det har fungerat bra. Sen att det ser ut som ett sämre ställe i Amsterdams Red Light district och att jag snart får besök av herr polis bara för att mitt vardagsfönster är knallblått under kvällen för att sedan bli rött under natten är en annan sak :)

MVH Lasse

PS - jag bor på en bergssluttning ca 150 meter över Bohus centrum och på 6 våning så fönstret syns rätt vida omkring

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...