Gå till innehåll

Vilken automatiskt ZEOvit reaktor ?


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Nu äntligen ska jag ta steget.

Har klurat på det här i ett par år, nu jäklar blir det ZEOvit metoden.

Ska köpa en automatisk reaktor men vet inte vilken sort jag ska satsa på ?

Har tittat på FM och Vertex.

Vilken sort använder ni och var köpte ni era ifrån ?

Jag har en total volym på ca 500 liter.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

jag kör också med FM. Om man är känslig för ljud så ska man veta att Sicce 1.0-pumpen låter lite...

sen tyker jag min är lite dum konstruerad, då pumpen inte går att vänta så inlopppen kan hamna rakt upp, då den tar i botten då.

har också råkat ut för att min pump för "rensning" av zeovit-stenarna inte får in luft när den är i ett visst läge. så man får mecka lite...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Med zeomaten skulle min lilla sump se ut som ett skämt med jätteskummare och jättereaktor. :)

Undras om nån testat att köra zeoreaktor utan köpetillsatser. Borde det inte funka med kolkälla (vodka vinäger etc.) och så de bakterier som redan finns och då börjar växa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den här automatiska Zeo-reaktorn är den tuffaste på marknaden tycker jag :)

http://www.avastmarine.com/ssc/do/product/mediareactors/The-Vibe

Den väsnas en del vid skakningen men de är ju bara 1-2ggr per dygn.

:) Jo den kanske man ska importera. Den verkar inte ta lika mycket plats heller. Vet inte om det blir zeo. Men behöver veta om man kan åka ifrån akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

:) Jo den kanske man ska importera. Den verkar inte ta lika mycket plats heller. Vet inte om det blir zeo. Men behöver veta om man kan åka ifrån akvariet.

Inga problem att åka ifrån, till och med utan automatisk reaktor! Bara att återuppta dosering och skakning när man har möjlighet igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går kanske att höra den om allt annat är avstänkt i sumpen. Knäpptyst som Andreas säger.

För att få ner fosfat så ska ju bara vodka funka bra. Men med zeolit sten så frigör man mull som blir korallmat. Är lite olika metoder.

Nja, det är just skakningen av zeolit jag vill åt. Det är vad som tilltalar mig mest. Sen spekulerar jag om inte vinäger etc skulle vara tillfyllest. Bakterier finns det redan massor av i karet så får de bara kol så växer de som bara attan i zeoliten som man sen skakar ren så blir det mat till polyperna. Så frågan är om alla dessa flaskor verkligen är nödvändiga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga problem att åka ifrån, till och med utan automatisk reaktor! Bara att återuppta dosering och skakning när man har möjlighet igen.

Någon vecka eller två tror jag säkert kan funka. Men tänk sommarlov med tilltittningar av karet var eller varannan vecka. Känns som stabiliteten naggas i kanten då :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon vecka eller två tror jag säkert kan funka. Men tänk sommarlov med tilltittningar av karet var eller varannan vecka. Känns som stabiliteten naggas i kanten då :)

Absolut, men då lär man få fler stabilitetsproblem än zeoviten. Mycket kan hända på en vecka! Men det är ju såklart att du tappar stabilitet. Problemet jag kan se med en automatisk reaktor och lång tid borta från karet är att du kommer nog få problem med bakteriekulturen i stenen då du (vad jag antar) eliminerar deras huvudsakliga "diet", zeostart. Om man inte doserar automatiskt där också. Men då finns det ju ytterligare felfaktorer, såsom överdosering.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut, men då lär man få fler stabilitetsproblem än zeoviten. Mycket kan hända på en vecka!

Jag hoppas på att automatisering ska kunna få det att fungera. Zeo fullt ut känns för manuellt krävande. Det är därför jag funderar i de här banorna jag beskriver i mina inlägg här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hoppas på att automatisering ska kunna få det att fungera. Zeo fullt ut känns för manuellt krävande. Det är därför jag funderar i de här banorna jag beskriver i mina inlägg här.

Det förstår jag, om du inte får något vettigt svar här så kan du alltid fråga det trevliga folket på Zeovit också. Även om vi är några som använder Zeo här så är det ju en bredare kompetens där, kanske någon har satt upp ett system med just syfte att fungera som du beskriver.

Men det kanske finns här också :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det förstår jag, om du inte får något vettigt svar här så kan du alltid fråga det trevliga folket på Zeovit också. Även om vi är några som använder Zeo här så är det ju en bredare kompetens där, kanske någon har satt upp ett system med just syfte att fungera som du beskriver.

Men det kanske finns här också :)

Såg just att du varit där själv en del. Man kanske ska registrera sig:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle också reklamerat den då. Man kan ju även byta till annan pump. Det där brummandet är svårt då det kan vara olika beroende både påplasering av pump och akvarium. Hade ett akvarium som var nästan knäpptyst i rummet där det stog men brumma som sjutton i barnens rum.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...