Gå till innehåll

Behandla "osynlig" prick med låg salinitet?


Rekommenderade inlägg

Hej!

Köte en sail fin, för några veckor sedan.

Såg ut som en nåldyna lagom tills vi kom hem... :-/

Körde hink metoden några dagar, men bestämde mig för att introducera fisken då resterande fiskar ej är känsliga mot prick...

Sail fin åt fint hela vägen och prickarna minskade, var pigg och noppade hela tiden, men en morgon efter en vecka var hen död...

Förvånande.

Antingen så var det omgång två av parasiterna eller den sänkta hälsan ihop med dvärgkejsaren, att de fightades om revir?

Inte sett någon fight, men kan ju skett.

Orsaken att jag inte fullföljde hinkmetoden är den att jag skall byta kar till våren och bestämde mig då att karantän hålla nuvarande fisk innan den introduceras i nya karet...

Så nu till frågan.

Om vi utgår ifrån att övriga firrar har parasiterna dolt i gälar etc. så kan de behandlas med låg salinitet i 4 veckor och vi får utgå ifån att de är parasitfria?

Eller är det koppas som gäller? Läste att min Mandarin kanske inte klarar koppar?

Vad tänker ni?

Läste "prick" tråden för någon månad sedan, men fokus på behandling kommer ju oftast i det synliga skedet...

Inte sedan, "då är det ju borta"...

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vita prick parasiter är alltid närvarande i ett kar som inte har på ett korrekt sätt blivit karatänsatt!

parasiterna är alltid "osynliga för ögat" och sätter sig oftast i gälarna på fisken! även på kroppen

de vita prickar som är synliga för ögat har igentligen inte med parasiterna att göra utan [TABLE=width: 100%]

[TR]

[TD=class: ecxdet-pad, width: 35%][/TD]

[TD=class: ecxdet-pad][/TD]

[TD=class: ecxdet-pad, align: right]egna immunförsvar, som har reagerat på parasiterna![/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Därför finns igentligen inte stressprick, utan ett det är ett väl fungerande immunförsvar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johan!

Ledsen om jag vart otydlig i mitt inlägg, jag är fullt medveten om det du skriver.

Därför jag skrev "men fokus på behandling kommer ju oftast i det synliga skedet...

Inte sedan, "då är det ju borta"..."

För att inte landa i diskussion, vitlök, nu är det borta etc.

ELLER UVC. Det bekämpar ju inte parasiten, enbart håller den kontrollerad...

Tror ni låg salinitet är vägen att gå för mig?

Några andra parasiter som bekämpas samtidigt? :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske, eller ett rent karantäns kar utan inredning kanske ett pvc rör motsv ,och köra ozon, detta kommer att döda de parasiter som är i det frisimmande stadiet, och köra i upp till( vill minnas) att det är 7v, då har alla genarationer genomfört sina cykler

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Allt kan fungera, men allt kan gå åt h-te. Jag har förlorat fisk säkert för 10000 i olika omgångar. Nu går mitt 1000 liters kar i karantän till mars (13v). Fiskarna är i annat kar och är fria från prick efter tank-transfer metoden.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...