Gå till innehåll

Osmos


Rasmus

Rekommenderade inlägg

Är det verkligen nödvändigt med Osmosvatten?

Jag bor i Jönköping där jag tror att det är relativt bra vatten.

Har 10 kg LS och 10 kg kalksten och ska köpa 20 kg LS imorgon.

Tog prov på vatten idag.

Nitrit: 0,25

Nitrat: 50

Känns inte som mina värden är skyhöga och därför bättre att jag köper osmos vid ett senare tillfälle.

När kan jag plutta ner sniglar eller eremitkräftor som städpatrull? Är det i samband med fiskar eller klarar dom vattnet hyffsat bra?

Mvh

Rasmus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är Silikat och Fosfor bla som du ska mäta och ev ta bort med Osmos..

Jag vet inte vad du har för vatten, men jag rekomenderar starkt ett osmosfilter

då den tar bort allt skadligt för ditt kar..

Lågt Nitrit & Nitrat kan du få utan osmos med bra l-s men sitter du med ett algrev om ett par månader

så lär du ångra dig, ingen lek att få bort..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag prioriterade en Osmos från start så att algtillväxten inte skulle bli så enorm. Det kommer nog bli mer kisel i vattnet utan Osmos vilket gör att du kommer att göda algerna varje gång du fyller på med nytt vatten. Höga silikat- och fosfatvärden gör att det blir större algtillväxt.

Nitrit värdet ska du få ner till 0.

Nitrat värdet ska du oxå få ner så att det max är på 10-25.

Har du testat Fosfat? Bör helst ligga nära 0 det med.

När det gäller sniglar och räkor så har jag hört att dom är ganska känsliga för högre nitrat värden, och innan du stoppar i något levande, vänta tills nitrit är 0.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

vill du inte tömma ut allt vatten och börja om så kan det ju vänta.

som nässjöbo så är jag ju inte helt omedveten om vad som pågår i vättern. nässjö's, huskvarna's och gränna's avlopp rinner ut i vättern.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså....

Det finns nog lika många åsikter hur en start skall gå till som forumsmedlemmar.

Jag är relativt grön i hobbyn men jag tycker att du drar iväg lite för snabbt och på din fråga med osmos så kommer den stora majoriteten här inkl jag förorda den ens hur många ggr du frågar. Det finns massa andra ämnen i kranvattnet som kan vara skadligt förutom alggödande ämnen. Kan vara Cu, Klor, Fe etc. Du kan även få obalans i Ph med kranvatten osv, osv,osv...

När det gäller alggödade ämnen så går det inte att sia på värdena du tar i karet utan det är kranvattnet som är intressant.

Där kan du mäta ämnen så som Fosfat, Nitrat och silikat.

Och även om allt enligt ovan visar ok så går det ändå inte säga att det går utmärkt att köra utan osmos.

Och runt 1% av akvariets volym kommer du få fylla på dagligen pga av avdunstning. 375 l ? Alltså 2-5 liter vatten dagligen.... Tex tungmetaller kommer ju aldrig förbrukas i akvariet utan koncentrationen kommer bara öka. Enda sättet att hålla nere nivåerna är att tillsätta så lite som möjligt samt kontinuerliga vattenbyten.

Vill du avvakta med osmos så gör det.... men att majoriteten förordar osmos har sina anledningar.

De värderna du har i kartet är inte precis låga och jag tycker du skall vänta och öka belastningen med liv i a f innan nitriten gått ner.

Sniglar är relativt känsliga inte det som du bör börja med att ha i karet.

Jag fick tips när jag startade att man bör ha par odlade tåliga fiskar som första invånare och mata friskt. Det är bakteriekulturen som nu är det viktiga att få igång. Inte städandet och alger kommer vid start hjälpa till med att förbruka näringsämnena.

Mitt råd är att du nu skaffar LS som du ville ha. Då det kommer finnas en hel del dött på stenen så du kommer öka belastningen när du lägger i dem i karet. När nitriten därefter sjunker ner till runt 0,1 så lägger du i en frusen räka för att belasta. När nitriten därefter går ner till runt 0,1 igen så är det dags att plantera in de första tåliga invånare i akvariet. Mata därefter friskt och när nitriten går ner igen så kan du skaffa fler invånare.

Det gäller som sagt sakta men säkert öka belastningen på sådant sätt så att bakteriekulturen i karet hinner utvecklas i takt med belastningen.

6 veckor tog det för mig innan jag hade nått 0 nitrit vid rimlig ökad belastning. Och då började jag med städpatruller. Men då hade jag haft min LS i eget akvarium under två månader innan start så de hade mognat till sig innan jag la i dem(mognat=det som var dött på dem efter transport var borta) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...