Gå till innehåll

skyhögt nitrat


skobeedoo

Rekommenderade inlägg

Den tråden har han skrivit i och jag tyckte inte det passade då Vodka/Kolkälla inte är för att sänka nitrat specifikt. Läs de tre sista inläggen där eddie.

Förutom svavelfilter kan man även sikta in sig specifikt på nitrat genom denitrifiering då kvävet övergår i kvävgas & luftas ut ur karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte så bemästrad i vodka metoden..men sjklart sänker den nitrat!! sen finns det ju andra metoder som nämns i den tråden som är superlång..

Menar inte att man bara ska hoppa på vodka eller något annat.. bara för att men ..om man får välja med ett helt vatten byte kontra lite sprit så vet iaf jag vad jag väljer sen efter det får man ju kolla upp varför om det beror på över matning m,m eller något annat ..har sj haft skyhöga nitratvärden fiskar klarat sig utan problem dock inte koraller..gav mig in på vodka enbart för att se..inte väs nu utan enbart vodka.. tryckte ner nitraten skapligt...å om man nu kan förlita sig på saliferts nitrattest vilket jag gjort så gjorde det en skaplig skillnad.....inte dag ett eller 2 utan efter ett tag..sen finns det ju mycket därikring som man ska tänka på.. hade närmre 100 i nitrat då jag började med vodka.. testade med matrengöring minskning av mat m,m men minskning av mat är ju heller inte hållbart då fiskarna är hungriga.. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

50% vattenbyte gör susen, den kortsiktiga lösningen men väldigt effektiv. Halverar värdet.

Långsiktig är det nog bara att välja ett. Algfilter/refugium med caulerpa/chaeto är en skonsam och självreglerande variant.

Ändrat av MagnusJ
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar.

Använder Red Sea testers. vet inte hur säker den är. Alla fiskarna mår bra, mjuk koraller och zoas mår bra har haft lite svårt med sp.

Inga döda djur allt funkar bra utom mina mät värden på nitrat är högt. Har ingen alg tillväxt heller. Har köpt 3 st reaktors som jag inte satt igång. vet inte riktigt vad jag ska stoppa i dom för att ta bort nitratet. Har även tidigare försökt med No Po, men då blev allt täkt av vitt slem.

vill inte störa dom andra värdena förutom nitrat, så jag tror inte det blir vodka för då nollar jag väl fosfatet.

Hur odlar man alger i sumpen utan att det sugs in i pumparna? vilken belysning ska man ha i sumpen för att det ska funka.

Mitt långsiktiga mål är att köra utan vatten byte och med triton metoden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även macroalger behöver fosfat för att växa.

Om du inte har möjlighet att denitrifiera bort nitratet eller köra ett svavelfilter är nog ett par rejäla vattenbyten rätt tills du nått någon slags jämvikt i no3/po4. Sedan kan du odla alger eller köra vodka för att hålla det på lagom nivåer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den tråden har han skrivit i och jag tyckte inte det passade då Vodka/Kolkälla inte är för att sänka nitrat specifikt. Läs de tre sista inläggen där eddie.

Förutom svavelfilter kan man även sikta in sig specifikt på nitrat genom denitrifiering då kvävet övergår i kvävgas & luftas ut ur karet.

Va? Vodka/socker/ättika passar ju utmärkt för att sänka nitraten. Sänker ju också fosfaten. Men inte alls lika mycket.

Jag skulle köra kolkälla lätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar.

Använder Red Sea testers. vet inte hur säker den är. Alla fiskarna mår bra, mjuk koraller och zoas mår bra har haft lite svårt med sp.

Inga döda djur allt funkar bra utom mina mät värden på nitrat är högt. Har ingen alg tillväxt heller. Har köpt 3 st reaktors som jag inte satt igång. vet inte riktigt vad jag ska stoppa i dom för att ta bort nitratet. Har även tidigare försökt med No Po, men då blev allt täkt av vitt slem.

vill inte störa dom andra värdena förutom nitrat, så jag tror inte det blir vodka för då nollar jag väl fosfatet.

Hur odlar man alger i sumpen utan att det sugs in i pumparna? vilken belysning ska man ha i sumpen för att det ska funka.

Mitt långsiktiga mål är att köra utan vatten byte och med triton metoden.

Får du ett vitt slem så beror det med största sannolikhet på att du har doserat för mycket kolkälla. Sps bör inte dö av ett nitrat på 25-50 enligt min erfarenhet. Sämre färger och dålig tillväxt borde bli resultatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill inte nolla fosfat, är på jakt efter något som bara tar ner nitratet. Om det finns något sådant.

har försökt ge mindre då ger sig fiskarna på mina mjukisar. Tror dock inte att jag ger mycket i förhållande till andra jag sett ge foder till fiskar, ger en nypa pellets och en nypa flingor 2 gånger om dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...