Gå till innehåll

Fisk till mitt 2000liters SPS


Mejsel

Rekommenderade inlägg

Jag har svårt att tänka mig att elddvärgkejsarna skulle klara sig i det sällskapet. De är som de flesta röda fiskar från större djup och kommer att hålla sig undan.

Eftersom man bara kan ha en hane rekommenderas att köpa small som honor (3 -5 cm)

Klipp från Fishbase:

Found in clear lagoon and seaward reefs from the lower surge zone to a depth of 57 m (Ref. 1602). Benthopelagic (Ref. 58302). Secretive and stays near shelter (Ref. 1602). Has been reared in captivity (Ref. 35409). Feeds on algae. Forms harems of 3-7 individuals. Frequently exported through the aquarium trade (Ref. 48391).

Även Navarchus kommer att ha det svårt i början. Eftersom stora djur oftast inte gillar akvariematen brukar man rekommendera max 7 cm på nyimporterade fiskar.

Och den kommer att äta koraller. Först och främst storpolypiga men även vissa SPS. Och då upptäcker de nya som mat med ojämna mellanrum. På ett par dar kan de rensa en stor korall som de gått med ett eller flera år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft dessa ihop med SPSer och det har gått bra, imperator, xanthometoponn, navarchus, asfur och diacanthus. Imperatorn var störst ca 25 cm, navarchusen och diacnthusen var mindre, navarchusen färgar ut väldigt tidigt redan vid 5-6 cm har den full teckning.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du ha kejsare så kör på bara :)

Med sps så funkar det fint men var beredd på att lps, knappar skivor mm inte klarar sig. Har hittills inte haft en kejsare som ätit sps. De brukar noppa efter polyperna, inget som mina sps tagit skada av. De är fullt utslagna nattetid men inte under dagen. Precis som på reven i naturen.

Jag har just nu imperator, goldflake, blueface, loriculus, achantrops. Värst mot korallerna är goldflaken som tillochmed ätit upp några ricordea, något som jag inte haft nån kejsare som gjort förut. Men alla spser har klarat sig fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Imperator och navarchus beställd nu. Pratade lite med Jörgen svärd om ett stim på 50st i mitt kar så vem vet vad som händer senare. Det blir nog antingen det eller ett 30-tal anthias.

Ca 30-35 sps i nu och 20 stora på väg hem från WC på onsdag.

Har fått i en gul kirurg, en strigosus, några clowner samt en centropye aurantia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...