Gå till innehåll

Kameraval


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag tänkte köpa en kamera och det lutar mot en Canon Eos 350D. Jag undrar om denna och liknande kameror tar bra bilder i kamerans inbyggda makro läge? Eller krävs det en speciell makro lins för att få bra resultat (vet att dessa är ganska dyra)? Om det är någon som använder denna eller en liknande kamera så visa gärna några bilder.

mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en 350D som jag är mycket nöjd med. Det går att ta hyfsade närbilder med gluggen dom skickar med, 18-55 men det går ju inte att jämföra med ett riktigt makro. Ett prisvärt makro som fått många lovord är Tamron SP 90mm f2.8

Jag skulle kunna visa några bilder men då min saltburk inte är igång ännu så kan det bara bli sötvatten och orkidéer och det går väl inte för sig här?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en EOS 300D (d.v.s föregångaren till 350). Eftersom dessa är systemkameror är det linsen som bestämmer dom parametrarna. Jag använder aldrig kamerans autolägen, utan kör alltid så att jag bestämmer alla parametrar (slutartid och skärpedjup). En bra passande makrolins till både 300 och 350 är Tamron SP 90mm Macro, som ger underbart skärpa. Den kostar strax under 4000:- i rätt affär. Det finns även Canons egena 100mm, men den är lite dyrare men har mycket snabbare autofokus.

Du kan komma undan med Ok makron med standardlinsen, men jag föreslår att du satsar på en bra makrolins till kameran och får äkta 1:1 skalig förstoring.

Jag är själv på jakt efter en Tamron makrolins, men satsat pengarna på mitt kar just nu. Jag har tagir massor av bilder med min Canon 50mm 1.8 lins, som är den billigaste (~1100:-) och mest omtyckta linsen för porträtt. Funkar bra till makron och återger mycket bra skärpa.

Om du ska satsa på en bra systemkamera som EOS:en, satsa även på en bra lins. Utöver standardlinsen som medföljer rekommenderar jag starkt 50mm 1.8 mkII linsen och en av dom ovannämnda makrolinserna

M.v.h

Peter

PS. Jag har ett gäng bilder på min hemsida som jag tagit med min EOS 300D med 50mm linsen när jag har besökt Skansen akvariet. Kolla under galleri och fotografi

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Canon EOS 350D som jag är mycket nöjd med. USM autofokusen till standardobjektivet är blixtsnabb så det går utmärkt att fotografera fiskar.

Färgdjupet är litet större än på den kameran jag använde innan (Olympus 5000) så det är större marginaler för att justera vitbalans i efterhand. Nu funderar jag på att köpa Canons 100 mm macro för att höja noggrannhheten på fokuseringen genom den högre ljusstyrkan och att komma litet närmare motivet genom den längre brännvidden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man skaffar linsen 50mm 1,8 MKII behöver man då den lins som följer med kameran? Jag har sett att vissa säljer kameran utan objektiv nämligen.

Hur använder ni blixt när ni fotograferar akvariet? Behövs det ytterligare en blixt eller använder ni bara kamerablixten?

Har inte mycket att göra med saltvatten men här är en bönsyrsa på verandan på mina föräldrars hus is Spanien. Kameran är en billig HP Photosmart 4,1mp med "supermakro"inställning. Jag antar att skillnaden med en Eos 350D med 50mm lins skulle vara stor? Förhoppningsvis i varje fall :)

post-1277-14468912287922_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte orginallinsen, men den säljs oftast till bra pris med kamerahöljet. Du använder alla linser separat och dom är inte beroende på varandra. När det gäller blixt ska du undvika att använda den inbyggda blixten. Bästa sättet att använda en separat blixt (1500-3000:-) med sladd kopplad till kameran och belyser ditt motiv ovanifrån eller från något annat håll så att du inte får någon reflektion i glaset. Ett bra tillägg till blixten är en diffusor som tar bort "udden" på blixten och sprider ljuset. Eller så kanske din akvariebelysning räcker. Sen om du har gott om pengar kan du satsa på en ringblixt som monteras längst ut på linsen, då talar man om proffsbilder!

Tänk på att ju mindre skärpedjup (litet f-värde = större öppning av bländaren) du har, desto kortare område i fokus och mindre ljus krävs för en bra exponering. Ju mindre bländaren (större f-värde), desto större skärpedjup (större område med skärpa) och kräver mera ljus + längre exponeringstid (d.v.s blixt).

En EOS beräknar slutartiden enligt vilket f-värde du valt (eller tvärtom beroende på vilken inställning du valt). Beräkningen baserar på mängden ljus som kommer från motivet (kallas för metering). Du kan även ställa in båda parametrarna utefter eget tycke (då kamerans beslut helt enkelt inte blir bra), men det gäller att hitta en balans där du har tillräckligt med ljus på ditt motiv som kan återge en bra exponering där exempelvis en fisk inte blir suddig för att den rör sig. Detta sköts bäst via att ha bländaröppningen stor (litet f-värde). Kolla på mina bilder igen så ser du att jag har fotat med ett mycket litet skärpedjup (stor bländaröppning, litet f-värde på 1.8), och har lyckats någolunda att få bra skärpa på fiskar i rörelse med mininal ljussättning. Detta kräver en kortare lins (ex. 50mm då ljuset lättare når sensorn) med en stor bländaröppning (f1.8). Dom flesta togs utan stativ, men har man möjlighet så änvänd ett tillsammans med en fjärrutlösare.

På alla linser kan du ställa in bländaröppningen som du vill efter linsens kapacitet. Tänk bara på att inte alla linser har zoom. MKII linsen är en prime lins på 50mm som inte går att zooma med. Makrolinserna klarar zoom och klarar stora bländaröppningar och dessutom återge en äkta 1:1 förstoringsskala.

Allt detta kan låta klurigt, men efter ett tags användning av en systemkamera så kommer man underfund med hur det funkar.

Om du vill se vad man kan göra med en EOS 350, kolla här (sök på macro): dpreview

Hade du tagit bilden med en äkta makrolins på en systemkamera så skulle man kunna se individuella facetter på syrsans öga. Skillnaden är astonomisk!

Har du fler frågor, tveka inte, jag hjälper gärna till!

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga problem!

Nu vet jag inte hur mycker erfarenhet du har med kameror, jag är däremot ganska ny till SLR fotografering (7 mån) och är inte i närheten av att vara någon expert. Den bästa resursen till digitala kameror är just länken jag gav dig. Sen finns en mycket bra EOS specifik guide som förklarar mycker och du finner den här!.

Fotografering är min 3:e dyraste hobby (salt är nr 2) :ler:

Här kommer en makro som jag tog med 50mm mkII linsen (blir MYCKET bättre men en riktig makrolins). Jag stod 30cm från objektet. Här är orginalet!

grasshopper_S.jpg

Här är en av mina saltbilder där jag med pilen illustrerar ett litet skärpedjup (stor bländar-öppning = litet f-tal, i detta fall 1.8 även denna gång med 50mm mkII)

Aqua5ex.jpg

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med i det mesta du skriver Peter, men vad menar du med "Makrolinserna klarar zoom"? Låter lite konstigt.

Stunt samma, jag vill ge ett par råd. Jag använder själv 300D och fotar rätt mycket macro (även om jag oftast är under vattnet när jag fotar). Tamrons 90 är ett väldigt bra objektiv, men det får stryk av Canons egen 100mm USM-macro som är det jag efter mycket testande använder. I skåpet ligger diverse andra närbilds- och macroobjektiv och dammar då jag aldrig använder dem längre. Jo förresten - om sikten i vattnet är kass brukar jag fota med ett Sigma 50mm macro, men det problemet ska du knappast ha på land eller i akvariet.

Fast en brasklapp här. Om du tycker att det Peter skriver (bra skrivet Peter) om tider och bländare låter som grekiska är det inte alls säkert att en EOS är något för dig. Om du är beredd på att lägga en del tid på att lära dig ljus, bländare, tid, EV, skärpedjup, brus, optik och annat skoj (mer än vad som står i instruksionsboken) så kommer du att kunna utnyttja kameran och dess funktioner på ett bra sätt. Om du inte har det tålamodet så sparar du förmodligen både tid, vikt och pengar på att köpa en "superkompakt".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henrik, jag förutsatte att man kan zooma med exempelvis Tamronen och Canons makrolinser, d.v.s att dom inte är prime's. Har ingen egen ännu, men hör gärna av dig som har dom. Sen föreslog jag Tamrons eftersom den är så pass mycket billigare än Canons och har lovordats av många för sin fina skärpa och återgivande av detaljer. Nackdelen är givetvis avsaknad av USM och då slö fokusering, men nog fokuserar man manuellt när det gäller makron?

Sen när det gäller om en SLR är något att satsa så beror det givetvis (som du säger) på om man har ork att lägga ner tid på att förstå principerna, men eftersom vi är saltisar så borde vi alla vara ganska envisa och tålamodiga :ler:

Hälsningar

Peter

Ps. Makrolinser som dammar? Någon till salu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för de goda råden. Mycket fina bilder Peter, inte minst dina 3-D! Har du några bilder Stig med denna kamera? Christer: sötvattensbilder och orkidéer duger alldeles utmärkt, länka gärna eller lägg upp bilderna här.

mvh

Peter

Här finns några bilder tagna med min 350D och orginalzoomen (18-55) Alla är tagna med bästa JPG kvaliten, alltså inte RAW. http://www.tornros.se/350d.htm Det finns faktiskt ett par saltbilder med. Från Jannes kar!

Christer T

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Henrik, jag förutsatte att man kan zooma med exempelvis Tamronen och Canons makrolinser, d.v.s att dom inte är prime's.

Prime's? Vad är det?

Det finns en del zoomar med s.k. makro-läge, men ingen som jag sett som går ända till full makro (1:1). Jag har dålig koll på priser, men om det är en fråga så är tamronen ett bra val utan tvekan.

Jag använder nästan aldrig manuell fokus sedan jag skaffade mitt 100mm, då den är så snabb och säker i sin fokusering. Om jag dyker och ska fota ännu mindre kryp, händer det att jag sätter på en +4 förstoringslins på objektivet och då är det bara manuell fokus som gäller. (Jag försöker bifoga en bild av 2 cm lång fisk tagen på det sättet.)

Jag fotar som jag skrivit mest under vattnet så det kan vara svårt att jämföra, men bilderna i den här länken är alla tagna med autofokus. Om det går att fånga fiskarna i ett gungigt hav så tror jag man ska hinna med i akvariet också...;-)

http://www.grodmanssyndikatet.se/images/bonaire2004/index.html

Jag kan gå igenom de dammiga och höra av mig.

post-1302-14468912288039_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fotar som jag skrivit mest under vattnet så det kan vara svårt att jämföra, men bilderna i den här länken är alla tagna med autofokus. Om det går att fånga fiskarna i ett gungigt hav så tror jag man ska hinna med i akvariet också...;-)

http://www.grodmanssyndikatet.se/images/bonaire2004/index.html

Du é ju grym med kameran!!

sw00Apai.jpg

Snabba bläckfiskar é det ju

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast en brasklapp här. Om du tycker att det Peter skriver (bra skrivet Peter) om tider och bländare låter som grekiska är det inte alls säkert att en EOS är något för dig. Om du är beredd på att lägga en del tid på att lära dig ljus, bländare, tid, EV, skärpedjup, brus, optik och annat skoj (mer än vad som står i instruksionsboken) så kommer du att kunna utnyttja kameran och dess funktioner på ett bra sätt. Om du inte har det tålamodet så sparar du förmodligen både tid, vikt och pengar på att köpa en "superkompakt".

Prickskytt i lumpen, saltvatten och bonsaier som hobby. Jag har tålamod och gillar utmaningar :) Jag har länge varit intresserad av att lära mig fotografera men det är först nu med de nya digitala systemkamerorna och avancerade redigeringsprogrammen till datorn som jag tycker det är dags att börja med denna hobby som dessutom går utmärkt att kombinera med mina andra hobbys. Men visst mycket pengar är det. Det står nu mellan en platt TV och kameran men jag tror jag skulle få ut mycket mer av en bra kamera, att det sedan är mycket att lära sig är bara positivt.

Med risk för att min finska fru låser in mig i bastun så blir det nog en kamera trots allt ;) Mycket bra inlägg och snygga bilder!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med wrang, grymma bilder!

"Prime lens" är vad jag förstått en lins man man inte kan manipulera optiken med för att zooma, ex. mkII:n som är fast på 50mm i motsats till orginallinsen (18-55mm).

Som jag skrev så har bara hållit på 7 månader (land + akvariumbilder), önskar att få tillfälle att utnyttja mitt dykarcert igen och ta bilder med min nuvarande kamera. Får jag fråga vilket hölje du har till din 350D?

Sen tycker jag att du gör rätt Clownen, köp TV:n nästa tillfälle och skaffa dig en bra digital systemkamera, du kommer inte att ångra dig!

M.v.h

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då förstår jag var prime är. Jag är så gammal att zoomar är det onormala och fasta optiker är default. Det är kanske som att man nu måste vara tydlig när man pratar med barn om otecknad film, utebandy och papperspost...

Med din bakgrund Peter, så tycker jag med att du ska skaffa kameran. TV kan man kolla på senare.

Jag har min kamera i ett Ikelitehus och är kanonnöjd med det. Dyrt som fn med uv-foto, men det är skoj. Det finns en del bättre bilder från senaste resan, men de håller jag på ett tag då jag skickat in till en del tävlingar och då får de inte ha synts innan. Om jag minns kan jag posta länk här lite senare. Det är rätt kul att se djuren i frihet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste bara dela med mig av min glädje att jag fick min Canon EOS 350D levererad hem idag med Canon EF100 mm Macro objektiv. Beställde även ett stativ. Så nu jäklar ska här fotas :smiley17: jiiiihaaa. Det lär ta ett bra tag innan man lyckas nå upp till hälften så snygga bilder som ni andra lyckas med. Jag börjar träna direkt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej stigigemla, vad är Minoltabajonetten för något? Och passa en sån lins till en EOS 300D?

Tamron är en fristående linstillverkare som oftast ger mest "Bang for the Buck", därav måste man ange vilken fattning objektivet ska ha för att det ska passa kameran. I det här fallet passar objektivet till en Minolta kamera.

Supergrymma undervattenssbilder Henrik! Mycket imponerande!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 månader senare...
Då förstår jag var prime är. Jag är så gammal att zoomar är det onormala och fasta optiker är default. Det är kanske som att man nu måste vara tydlig när man pratar med barn om otecknad film, utebandy och papperspost...

Med din bakgrund Peter, så tycker jag med att du ska skaffa kameran. TV kan man kolla på senare.

Jag har min kamera i ett Ikelitehus och är kanonnöjd med det. Dyrt som fn med uv-foto, men det är skoj. Det finns en del bättre bilder från senaste resan, men de håller jag på ett tag då jag skickat in till en del tävlingar och då får de inte ha synts innan. Om jag minns kan jag posta länk här lite senare. Det är rätt kul att se djuren i frihet.

Får man fråga vad du gav för IkeLite huset och vart du köpte det? Länk kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hei

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av et Canon EOS 30D som er nytt på markedet her i Norge. I tillegg en EF 100mm macro. Denne kombinasjonen er jeg meget fornøyd med, selv synest jeg det er en utfordring å ta bilder med en 100mm, men øvelse gjør mester :-)

Her er et eksempel på en av mine Pterapogon kauderni Jeg forsøker å i størst mulig grad å ta bilder uten blits, synest jeg får en bedre fargegjengivelse da.

Jeg bruker et eget program for instilling av hvite balanse og eksponering.

Totalpris i Norge: 15000:sur:

NA-1.jpg

Svein

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...