Gå till innehåll

Skaffa kalkreaktor istället för ballling.


brevix

Rekommenderade inlägg

Min doserpump pajade i går :-( och nu lurar jag om jag ska skaffa en Kalkreaktor istället !?

har ju en pH kontroller liggande och 5lit flaska + regulator ,magnetventil , nålventil,

har inte så mycket koraller i karet i dag pga tjurig ls sten :-/ . Men inriktningen är sps

har en Deltec PF501 på g ,är den bra ?

stora frågan är om jag ska ta steget till Kalkreaktor eller köpa ny doserpump och fortsätta med ballling ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, pH styr isf bara tillförseln av CO2. Det man vill med en kalkreaktor är att hitta lagom dos av vatten genom reaktorn och lagom dos CO2 för att hålla ditt kH-värde stabilt. Om man har en vanlig pump och styr med små kranar kommer flödet att kunna ändras med tiden. Har du doserpump så kan du lita mer på att flödet förblir det samma och det blir lättare att ställa in.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anser ph kontroller va helt onödig i en kalkreaktor. Jag har kört utan i 4 år typ och känner inget behov av en kontroll på Co2.

Jag kör med doserpump 24/7 på ca 3 liter/timma.

Sedan kör jag ca 3 bubblor på 2 sec och ställer bara gastillförseln med en vanlig timer som styr en magnetventil. Ser jag att Kh sjunker så trycker jag in en pigg på uret och utvärderar om det räcker. Nu är gasen på 10 timmar om dygnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte doserpumpen ganska högljud ? Hm Har en Aqua medic 3000 liggandes ,är väl ingen styrning till den bara

Jag har försökt med timer och även med strypta pumpar. Och det blir aldrig bra. En stryrbar doserpump och det fungerar.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går säkert, bara testa sig fram till vad som funkar för dig. Men det är klart att det är lättare och bättre med en doserpump som man kan justera flödet på. Kan kosta lite mer dock. Någon som har någon styrbar doserpump att tipsa om? Vi har grotech sp 4800 men vet inte om dom gör styrbara längre..

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hjälper inte att du kör den på timer. När du startar doserpumpen ger den för mycket vatten och blåser ut Co2 i karet, och så får du en ph-sänkning. En möjlighet är att du kör den på ett pulsrelä, men då kommer pumpen säkert att ge upp ganska snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst fungerar det att köra utan, men vill man kunna optimera driften både till funktion och co2-åtgång så är det bra och han en pH-kontroller. Jag har haft min kontroller i 15 år(har bytt prob några gånger) och jag tycker det fungerar bra. Jag håller inte på och kalibrerar den(eller litar på värdet) utan den används mer som av och på av CO2 efter åtgången av kh, ca och mg.

Man får väl skilja på tid och mängd när man pratar slangpump, till tid så räcker det med en mekanisk timer med upplösning 15 min. Men det kan även vara bra och kunna styra hur mycket den pumpar i min. Jag har avverkat några slangpumpar genom åren, IKS aquastar vario blue 2 tycker jag är bättre än Grotech SP 4800, IKSen har bl.a. skiljt på våt och torr-delen så om slangen går sönder så leds vattnet tillbaka vi slang till sumpen utan att elektroniken går sönder.

/Janne

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kollade vad sp 3000 doserpumpen ger i timmen = 3liter/tim .

det borde väll funka att köra den konstant och sedan reglera tiden på co2 för att få rätt värde till karet?

eller måste man kunna reglera flödet genom doserpumpen ??

/Tony

edit : så att det är så Andreas kör !! så nu har jag anv för en doserpump jag felbeställde för 5 årsen ...skumt haha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kollade vad sp 3000 doserpumpen ger i timmen = 3liter/tim .

det borde väll funka att köra den konstant och sedan reglera tiden på co2 för att få rätt värde till karet?

eller måste man kunna reglera flödet genom doserpumpen ??

/Tony

edit : så att det är så Andreas kör !! så nu har jag anv för en doserpump jag felbeställde för 5 årsen ...skumt haha

Jag har eb 4800 och den går att reglera.

kör den på fult

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har eb 4800 och den går att reglera.

kör den på fult

Då skulle jag prova med att dra ner på slangpumpen, för att kunna minska på CO2-tillförseln(har du kontroller så sköter det sig självt). Optimalt är ju att det ska ut så lite CO2 som möjligt i karet, utan att jag har vetskap om ditt system så tror jag du eldar för kråkorna.

/Janne

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag anser ph kontroller va helt onödig i en kalkreaktor. Jag har kört utan i 4 år typ och känner inget behov av en kontroll på Co2.

Jag kör med doserpump 24/7 på ca 3 liter/timma.

Sedan kör jag ca 3 bubblor på 2 sec och ställer bara gastillförseln med en vanlig timer som styr en magnetventil. Ser jag att Kh sjunker så trycker jag in en pigg på uret och utvärderar om det räcker. Nu är gasen på 10 timmar om dygnet.

börjar med att köra min doserpump kontinuerligt =3 liter/ timman och reglerar co2 med timerklocka .

justerar ut från reaktorn till ca 35-50 dkh.?

har ingen stor belastning i karet pga massa tråkigheter vid flyttning :-(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kört igång det för ett par timmar sedan . Dkh på ut är 36 och pH i karet verkar inte droppa dock väldigt grumligt i karet :-/

väldig fart på mediat ! Är detta normalt ?

Fyllde till hälften i reaktorn för att karet inte har så stort behov idag?.( Max rek gränsen)

http://youtu.be/VhpECQAKgKg

Ändrat av brevix
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...