Gå till innehåll

Colans SPS dominanta rev


Colan

Rekommenderade inlägg

Dags för en kort uppdatering igen

 

Efter ett antal dagar och telefonsamtal till PostNord kom äntligen belysningen tillbaka, allt helt och fungerande) 

Många små saker har gjorts men en bit kvar till mål. 

 

PVC Dragning mellan visningskar och sump

Hål mellan vardagsrum och kontor har tagits upp, ev behöver jag utöka storleken men det återstår att se under kommande helg. 

Funderade både en och två gånger på hur rören skulle dras då dessa ska ner tight i ett runt hål på andra sidan väggen, efter en del diskussioner på Facebook kom "vi" fram till att flexibel pvc slang är bästa alternativet först biten även om det inte blir supersnyggt (man ser ändå inget bakom akvariet )

5696c43246589_2016-01-0513.19.14.thumb.j5696c46fb8364_2015-12-2311.03.29.thumb.j5696c49c2e1f8_2015-12-2311.03.45.thumb.j

 

Möbelbygge påbörjad

Efter ett antal olika ritningar och skisser så har denna funnits klar rätt länge , men inspirationen att påbörja bygget fick sig en törn efter alla små och stora bakslag. 
Nu under julledigheten kom energin tillbaka igen och fram åkte verktygen tillsammans med frugans julklapp (En överhandsfräs (router) ) 

Underdelen är skjutbar för att kunna komma åt undertill, inga som helst luckor och annat tjafs som till slut hänger på sniskan, vill man in under drar man helt enkelt ut underdelen och kryper in under/bakom. Sen kan jag i dagsläget inte komma på varför man ska under överhuvudtaget eftersom det inte finns något annat än reglar där. 

Passade även på att göra lite detaljer runt om med fräsen som skapar lite liv i möbeln, överdelen kommer byggas lite senare då det finns en del tekniska/mekaniska problem att lösa innan bygget startas, någon form av dold öppning ska till samt upphängningsanordning via taket, ja möbeln går från golv till tak, inga glipor eller ljusläckage. 

 

5696c5ec297f9_2016-01-0513.18.55.thumb.j

5696c61c804cb_2016-01-0522.20.08.thumb.j

 

Överrinningsboxen och returpump testas

För att vara på säkra sidan så ville jag testa boxen med maximal belastning, gick ner till filterrummet och riggade upp boxen, pumpen och kopplade ihop allt för test, lite nervös innan då jag kände att allt borde fungera i teorin, men hur skulle det gå i praktiken ? 

 

Lite kort fakta om överrinningsboxen: 

Mått och beräkningar gjorde jag själv baserat på beräknade flöden, designen är en Bean modell (från bean animal) , 

Full hävert, durso stand-pipe och evakueringsrör allt i 40mm. 

Boxen beställdes av Aqua Stockholm där Sture fick borra hållen (för tight att göra själv utan att riskera sprickor), fick även glaset i Optiwhite :D

Returpump: Ecotech Marine Vectra L1 

Genomförde testet och passade på att filma allt, så här är videon: 

 

 

Det är ungefär vart jag står i dagsläget, har mängder av pvc-rör och slang liggandes men väntar en sändning pvc-slang till för att slutligen kunna koppla ihop boxen med undervåningen.

 

Till nästa gång.. 
(ps, Säg hej om vi ses på Aqua Stockholm på torsdag då Jonas Roman håller föredrag där) 

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hansson1985: Det kommer bli en hel del bilder, och allt börjas denna vecka med filterrummet. 

Micro-update:

Sitter och tittar på när färgen torkar Del 5 av 6 (ev 7), 4 grundmålningar, 2-3 test täckmålning av underdelen på möbeln. Efter att ha gått fram och tillbaka som en paranoid tupp så kom jag fram till att jag skulle följa mina egna skisser och gav mig på överhandsfräsen ytterligare ett varv, småskavanker som inte var riktigt raka snyggades upp, ett antal "design" mönster över möbeln togs upp och frugan är vansinnig på mig just nu när slipdammet täcker hela övervåningen :D
Sista LS-en gick iväg också så det som återstår är en större sten på 15 kg som ska lakas ur helt och återanvändas, går i tunna med ättika just nu för att ta död på det sista organiska innan det blir traditionellt vattenbyte-urlakning. 

 

Sumpbygge

Har fått lite hjälp av Sören Larsen på FB, Supertack för engagemanget  (vet ej om du finns här) med hjälpa mig att ta fram en modell i sketch-up baserat på enkla 2D skisser. (är helt värdelös på Sketch Up) 

 

Fakta

2 st sumpar med identiska storlekar , placerade i L-form över och under varandra med genomföring emellan. 

Storlek: 1120 x 500 x 430 (L,B,H - totalt 240 liter per sump) 


Nu återstår att få till bra uppdelning på sumpen , maximera filtrering och allt som kan tänkas , så om du (ja du som läser) har någon ide skriv gärna en rad. 

 

Bilder

Bild uppifrån (Top-view)

 

 

Sumpar_topview.thumb.png.ba03b4b53671e9a


 

Bild framifrån (Front-view)

Sumpar_fronView.png.898a0c1174d3a9c16e5c

 

Sketchup modell

Sump_sketchup_1.thumb.jpg.bdc198f4acb63d

 

Tanken är följande: 

 

In/Ut-flöde: Pilarna på första bilden visar vart huvudflödet kommer in, passerar första sumpen som sedan rinner ner till andra sumpen undertill, tillslut en returpump med fack stort nog för att hantera vattnet vid strömavbrott. 

 

Primär funktion, att maximera nitrifikation/denitrifikation i hela systemet. 

 

Mekaniska filtrering: 

Börjar med en Thelling rollermat (innan sump) och ser om den kan hantera total flödet genom sumpen, ev sänker jag flödet genom sumpen så den klarar av att hantera allt inkommande vatten.  om inte så blir det filtersockor , 3-4 st i första facket 
Skummare blir min trotjänare , BK SuperMarin 250

 

Biologisk filtrering:

Siporax , Matrix , Matrix Pond eller liknande är i tankarna för att hantera nitrifikationen

Ev. större mängd Biobollar eller annat i den delen av sump #2 där vattnet kommer ner. 

Eventuellt en liten sektion med LS som kan bytas ut för att föra in fräsch bakteriestam månadsvis

Refugium kommer troligen kopplas på som externt system kopplat till sumpen 

 

Kemisk filtrering: 

Fosfatremover & aktivt kol kommer tas i 2 st större reaktorer (2.3L) utanför sumpen (får sitta på väggen) som kan stängas vid behov. 

DSB  - Här kan tänkas att refugium görs om till ett DSB/Refugium istället , vissa personer förespråkar , andra inte. 

 

Övrigt:

Kalkreaktor kommer likaså finnas, ev .add-on chaimber - lite beroende på behoven

Finns en del övriga detaljer som kommer kopplas på systemet som ATO, AWC mm, men det tar jag senare. 

 

Än en gång, tips på uppdelning, filtreringstekniker osv , alla tips mottages , vill inte hamna i situationen jag fick i tidigare 600 liters med nitrat som skena oavsett åtgärd. 

Tack på förhand

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ha gjort en avringingsbox i sumpen för att alltid ha samma nivå på vattnet om du kör med hävert. Men med ett rör behövs ingen box men det kommer att skvala som Lasse säger och stänka en massa salt. 

 

Har du funderat på nått smart sätt att byta vatten? Du kan kanske ha ett till kar under den övre sumpen som vatten rinner igenom, en kran för att släppa förbi vattnet när du gör vattenbyten. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För den biologiska nitrifikationen. Ta ett PVC rör (dim 110 eller större) på ca 1 meter. Sätt det över övre sumpen så att det finns en liten fri yta under nederdelen. Sätt ett galler i botten. Fyll med biobollar eller liknande. Låt akvariets avlopp gå in i röret på ovansidan så att vattnet strilar över biobädden. Sätt en ev fläkt som suger ur ovansidan av röret så att du får en motriktad luftström (till den nerstrilande vattnet) Hoppsan - du har konstruerat den bästa nitrifikationslösningen någonsin :) Kallas trickelfilter. Om du vill effektivisera änne mer så sätter du en loop från sumpen och tillbaka i toppen av röret och gör en recirkulation över. Efter denna konstruktion är en mekanisk rening eller skummare bra eftersom denna konstruktion kommer ständigt att spola bot föråldrad biofilm. Jag kommer att ha en liknande lösning i mitt nya men inte den höjden.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-01-19 at 08:26, Lasse sa:

Tips vad gäller avrinningen i mellan sumparna - gör det med två rör - en hävert och ett säkerhets/inställningsrör precis som i överrinningsboxen - annars skvalar det.

 

MVH Lasse

Det blir ytterligare ett rör på 40mm ner , sen om det blir 32 eller 40 som är primär får vi se beroende på totalflödet. 

 

7 timmar sedan, hansson_1985 sa:

Jag skulle ha gjort en avringingsbox i sumpen för att alltid ha samma nivå på vattnet om du kör med hävert. Men med ett rör behövs ingen box men det kommer att skvala som Lasse säger och stänka en massa salt. 

 

Har du funderat på nått smart sätt att byta vatten? Du kan kanske ha ett till kar under den övre sumpen som vatten rinner igenom, en kran för att släppa förbi vattnet när du gör vattenbyten. 

 

Det blir en sektion i början iaf för att ta emot vatten från overflow #1 och #2 , Evakuering kommer ner närmare returen. 

Ang vattenbyte blir det en 160 liters balja som sitter ovanför kopplad till en Kore5 så - 144 ggr / veckan byts en liten delmängd av vattnet , Osmostank på 120 liter sitter också på väggen ovanför, ska se om jag kan lösa ev en "mixingstation" men börjar bli tomt på plats :D

 

6 timmar sedan, Lasse sa:

För den biologiska nitrifikationen. Ta ett PVC rör (dim 110 eller större) på ca 1 meter. Sätt det över övre sumpen så att det finns en liten fri yta under nederdelen. Sätt ett galler i botten. Fyll med biobollar eller liknande. Låt akvariets avlopp gå in i röret på ovansidan så att vattnet strilar över biobädden. Sätt en ev fläkt som suger ur ovansidan av röret så att du får en motriktad luftström (till den nerstrilande vattnet) Hoppsan - du har konstruerat den bästa nitrifikationslösningen någonsin :) Kallas trickelfilter. Om du vill effektivisera änne mer så sätter du en loop från sumpen och tillbaka i toppen av röret och gör en recirkulation över. Efter denna konstruktion är en mekanisk rening eller skummare bra eftersom denna konstruktion kommer ständigt att spola bot föråldrad biofilm. Jag kommer att ha en liknande lösning i mitt nya men inte den höjden.

 

MVH Lasse

 

Sektionen där sump 1 och 2 möts, borde det inte fungera att ha biobollar/trickle filter där? Hade tanke på att utnyttja den volymen (50x50x43 - lite space)  , eller bör man ta med "skiten" in från overflow direkt i filtret ? 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns två varianter. Det jag föreslog innebär att vattnet bara spolar över filtermaterialet och det medför att det är en stor kontaktytan mellan luft, vatten och filtermaterial. Något som befrämjar nitrifikationen. Samtidigt - om man ser till att det är en kraftig ström av vatten, exempelvis genom en recirkulation, så kommer all överflödig biofilm att lossna och kvar blir en tunn superaktiv film som är syresatt ända ner till plastmaterialet - vilket gynnar nitrifikationsbakterierna. Onödigt organiskt material spolas bort. Vilket gynnar nitrifierarna.

 

Din variant innebär ett dränkt biofilter och det kommer att vara svårt att få lika bra syrenivåer där. Samtidigt så ansamlas organisk material (läs död biofilm) som missgynnar nitrifierarna. Problemet kan motverkas om man använder små lätta biopluttar och mycket kraftig luftning - den sk kaldnesprocessen. skall den bli effektiv så måste man använda original Kaldnes biopluttar eftersom de har rätt densitet i förhållande till vatten och luft. Vi klarar med hjälp av den processen att nitrifiera upp mot 3 kg foder per dag (varav ca 7,5 % N) på ca 1 kubik vatten och 5-600 liter pluttar. Så den är effektiv men energikrävande. I ditt fall har du ett fritt fall av ditt vatten som du kan utnyttja i ett trickelfilter

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt klart intressant lösning Lasse, synd att jag är så dålig på sketchup annars hade man kunnat lekt lite med modellen. 


Då kanske man kan göra något liknande denna ordning, även med förfilter eller vad tror du ? 

1: Filter (filtersockor, rollermat) - sitter ovanför sump #1

2: Trickle filter (med recirkulation ) , stående torn för att få lite höjd

3: Skummare

4: Biobollar/Siporax 

5: Avstickare macroalger/refugium

6: Avstickare till Fosfat/Aktivt kol 

5: Retur sektion

 

Har tittat lite på rör varianter, finns en del DIY byggen på nätet, funktionen borde väl knappast påverkas av om det är höjd eller bredd på filtret så länge volymen är den samma, eller finns det någon fördel med just att vattnet passerar över flera biobollar ? 

Länkar in en bild till "traditionellt" filter , kan ju helt klart bygga något liknande då jag har rätt stora mängder av akryl kvar. 

lg_luerman.jpg

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

 

Uppfräschning

Efter att ha spenderat en del tid nere i filterrummet blev jag mer och mer irriterad över att de två sumparna inte såg så fräscha ut, bestämde mig då för att ge mig på dessa och skrapa rent från ful färg och mängder av silikonrester. 

Två kvällar senare och ett ton med rakblad och ömma händer/fingrar var allt äntligen i så bra finish det gick att få dem. 

 

56ef0d9d2e1d3_2016-01-3114.04.47.thumb.p 56ef0dcf63a3c_2016-01-3114.04.54.thumb.p

 

56ef0e0342ab7_2016-01-3115.50.11.thumb.p 56ef0d3ccfb2b_2016-01-3021.29.02.thumb.p

 

 

Borrning - del 2

Möblerade om sumparna, så den med hål hamnade hamnade ovanför. 

Passade även på att borra upp ytterligare ett hål i ena sumpen för bättre kontroll av flöden och genomföring mellan sump 1 och 2. 

Nu finns det plats för både 40 mm och 32 mm genomföring.

56ef0d04d2cb7_2016-01-3021.28.48.thumb.p 56ef0d70b3e6b_2016-01-3021.29.18.thumb.p

 

Ommålning

- Med oväntad hjälp

Dag tre så fick jag hjälp av min lilla son på 3-år att måla om sidorna med ny färg och gissa om man blev imponerad då han inte spillde en droppe på golvet eller målade utanför till skillnad från sin pappa :D


 56ef0e6c7d9fb_2016-02-0122.30.51.thumb.p

 

DIY - Mini Projekt

- inspektionsrör

Kom på en idé om att jag ville ha en bit av rören synliga så man har koll på mängden syre som dras ner i rören samt om det bildas alger och annat skräp o rören - bättre kunna se än att gissa när och om det är dags att dra piprensaren genom rören.

Jag fick tag på en bit 40 mm transparent akrylrör som jag satte två stycken unioner på för att enkelt kunna se och demontera vid eventuell rengöring. Blev totalt 4 st av denna skapelse som senare ska monteras i ett litet mörkare ställe för att förhindra att alger börjar växa i dem.  Nu kommer jag inte behöva gissa mig till om kranar mm är inställda rätt , bara titta i rören. 

 

56ef0fb297596_2016-01-3123.56.30.thumb.p

 

DIY - Bio filter

- the return of bio balls 

Efter många tankar och ideér om hur den biologiska filtreringen ska fungera så fick jag även en del svar här i tråden , b.l.a av Lasse som rekommenderade ett Trickle-filter. Jag åkte även ett par turer fram och tillbaka till Aqua Stockholm för att noggrant studera deras lösning för filtrering med biobollar/bioringar. 
För att inte underdimensionera något valde jag att ta i en hel del, 125 liter totalt och över 50 cm hög box byggdes av akryl jag hade liggandes hemma.

Även om boxen har grymt stor volym så går det att reducera storleken av bio media med vanligt plastgaller. 

Det som återstår i nuläget är att bestämma höjden på benen till boxen men det får bli när jag beställt glas till indelning av sumpen.
 

 56ef1f6b7e606_2016-03-0823.56.25.thumb.p 56ef20118b837_2016-03-0923.50.58.thumb.p

 

Dropp-plattan borrades först med en mängd hål och som avslutning valde jag att lägga någon timme till på den genom att försänka varje hål, allt för att maximera flödet genom hålen, bio bollar / bio ringar ska ju spolas av och som Lasse skrivit tidigare så ska gammal biofilm lossna från media för att vara så effektivt som möjligt. 

56ef1fcb95c99_2016-03-0923.49.15.thumb.p 56ef1f9973c83_2016-03-0823.56.55.thumb.p

 Avslutade med att bygga ett tätt lock och 40 mm röranslutning 


56ef1fdf1476e_2016-03-0923.49.56.thumb.p

 

Tog även ett lock för att sprida ut mängden vatten jämnare - dock enbart för att testa och är osäker på om denna kommer i drift framöver.

 

56ef20319d1d3_2016-03-1322.47.03.thumb.p

 

Test av bio filtret 

- ska man testa , ska man överdriva 

 

Syftet med testet var att se att den beräknade vattenmängden klarade av att forsa ner utan att det blir översvämning, för att göra detta valde jag att koppla på Vectra L1'an direkt på ingående anslutning och prova mig fram - blev först lite rädd att antalet hål inte skulle räcka till men tro det eller ej - den klarade av att maxa hela vägen ut :D

 

Video på testet kanske kommer senare (ligger på mobilen just nu) 

 

 

 

 

Så gott folk

Nuläget är så att påsken närmar sig, experthjälp på dragning av PVC kanske dyker upp i morgon kväll då det blir en del att koppla totalt sett. Eventuellt hinner en del material till sumparna komma till nästa helg och då ska det silikona bafflar och annat , dra pvc och sen närmar det sig lite roligare aktiviteter. 

2016-03-08 23.55.42.png

Ändrat av Colan
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20160321_202523.thumb.jpg.b4e1c64e3e1b3c

 

Fick solebert hembesök idag av Aqua Stockholm idag inför igångsättningen och sista justeringarna av nya akvariet. 
En hel del intressanta lösningar kom på plats och kontentan av allt blev enklare än beräknat för att färdigställa filterrummet.

Några justeringar i teknikval kan komma att ske men nu ser det ut som att det inte är långt kvar tills allt är så pass igång att det går att fylla vatten i sumparna och stora akvariet,

 

 

Tack för besöket

 

(fler bygg bilder av filterrummet kommer under veckan) 

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 3 månader senare...
  • 3 månader senare...

Ingen uppdatering på ett bra tag men det kommer snart en mastodont uppdatering.
(just nu lite strul men återkommer med mängder av bilder och info inom någon dag) 

Admin: går det att ändra taggningen på huvudinlägget? blev ju lite större än 1200 liter :D 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...
  • 1 år senare...

Nästan 2 år efter sista inlägget kanske det är dags för en liten uppdatering samt korrigering av hur det blev i slutändan. 

 

Akvariet har snart varit igång i 2 år, Första fisken , en sandvändare fick 1250 liter egen balja att börja med den 23:e december 2016. 

 

Fas 1 (Uppstart)

Uppstarten tog totalt 45 dagar, lite längre än väntat men väl värt mödan. Kiselalger tog över i början men drog sig sen tillbaka sakta. inga alger i akvariet så det blev bara den "bruna-perioden" , troligen pga helt steril sten 

 

Första korallerna sattes i efter 3-4 veckor (fick ett bra startkit av @Felix.W till kompispris) , köpte sjukt mycket fraggar på triton som sattes i successivt (tror det blev ett 30-tal över ett par veckors tid). 

 

Mars/April 2017 började en hel del av fraggarna krokna, ICP test skickades in till Triton-Lab som visade på väldigt hög fosfat/fosfor nivå (hade inte en tanke på det med fokus på nitrat-reducering). Plan A2 kom till , Triton metoden - ICP tester och justeringar enligt deras rekommendation, samt min egna teori om att dosera bakterier mer eller mindre dagligen (Aqua Forest Pro Bio S, samt Aqua Forest NP Pro) . 

Tog ut min gigantiska biowheel-box (125 liter) och ersatte en del av ena sumpen med macroalger (17 liters back från ikea i sumpen), algerna började växa snabbt.

 

Fas 2 - inleds (stabilitet)

April/Maj 2017 - Nitrat och fosfat tokdyker till nästan omätbara värden, N03 ligger på 0.25ppm och Forfat på 0.018 , märker att macroalgerna inte tar all fosfat så jag kör igång en liten reaktor med fosfatremover och enbart rowaphos fosfatremover efter snabbtest med alu-99 (hände inget med denna). Nu ligger fosfaten stilla på låga 0.02ppm. Korallerna börjar växa o växa och växa.. 

Kh/ca förbrukningen ökar markant, drar igång calcium-reaktorn och lyckas pricka flödet ganska bra, Ca/mg/Kh jämna kurvor (i 9 månader)

 

Juli 2017 - sommar o semester, akvariet går på helautomatik, ATO är kopplat från kran, apex håller koll på grundläggande delar som Temp,Ph,Salthalt, matning sker med fodermatare, Själv kan jag bara njuta.. 

 

Fas 3 - 1 års dagen

Dec 2017 - 1 år har gått , Inga vattenbyten, hel automatik förutom lite rutskrapning och matning manuellt då och då, en del småfraggar jag satte på ena sidan har blivit till vildvuxen skog av koraller.  

 

Juni 2018 - Korallerna börjar se slitna ut, Matarpumpen till Calciumreaktorn pajjar, köper ny, Ca-reaktorn levererar ej  Kh i den nivå den bör, får dosera Kh/Ca manuellt mer eller mindre dagligen , går åt sjuka mängder.

Tappar tillslut en Hysterix som vuxit till sig (45 cm i diameter, 3.2 Kg!) även andra koraller börjar se det vita ljuset - tappar lite suget men skam den som ger sig. 

Aug 2018

Shoppat lite nya koraller, men de tvärdog efter någon dag , så det bekräfta att något var helt galet. ICP test inskickat och kan konstatera att Ca är långt ifrån var jag mätt, visar sig även att Salifert ändrat sin dosering på Ca-testen från 8 droppat till 10 droppar vilket gjort att jag med mina gamla vana mätt fel med sista inköpta testet - Ca på 300!
Byter all media i reaktorn, får ändå inte ut Kh/Ca som tänkt, visar sig att jag tidigare städat upp i kabelhärvan runt apex och flyttat ph-proben från en plats till annan och apexen kräver omkalibrering ! 1.5 fel i PH! inte undra på , jag kalibrerar om allt och nu sprutar reaktorn Kh/Ca , justerar till vad jag tror är normal-nivå.

Nu har jag i alla fall hittat felkällorna, Mitt eget fel med salifert testet, och felkalibrerad ph-probe till Ca-reaktorn. 

Tröttnar på att mäta Kh/Ca dagligen och skaffar tillslut en Alkatronic och får @jonasromanatt supporta tills allt är så finkalibrerat det går att få en sådan :D 

Nu har man iaf hängslen och livrem så man får en varning när Kh droppar.

Sept/Okt 2018 - På väg tillbaka , korallerna börjar se bättre ut , men en del som fått gå till återvinningen. En del ny tillväxt och värdena stabila igen. 

Försöker få till en "flat-line" med Alkatronic och ca-reaktorn och ligger väldigt nära stabil nivå nu även om förbrukningen ändras över dygnet. 

 

En sammanfattning av utrustning som används:

Visningskar: 1250 liter (250x70x70) - 2 st Pacific Sun Pandora Hyperion R2 (2x145w + 4x39w T5) , Maxpect Gyre 2st 280

Macroalger: 100 liter , 165w Pundar-Belysning (Mars Hydro) + 45w Kina-Led (EcoLight), fullproppad med cheato som får dö ut lite (allt enligt triton-metoden),

Sump 1 Fraggkar: 250 liter, ClairSea filter (offline) - Pacific Sun Hyperion (145w+T5), lite pumpar 

Sump 2 Teknik : 250 liter, Skummare: Bubble King Super Marine 250, RD3, Fosfat-reaktor, Siporax (stora), EcoTech Vectra L1 returpump

Övrig teknik: Apex Gold + massa extra moduler för Alkatronic, Calcium Reactor mer uttag etc. 

 

 

återkommer säkert snart igen med lite mer info.. om inte annat en del bilder :D

feedback? 

  • Gilla 15
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...