Gå till innehåll

Korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet 18 april 2015


Rekommenderade inlägg

Korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet 18 april 2015

Hej!

Nu har vi satt datum för vårens korallträff med föredrag. Denna vår blir det i april då det visade sig att mars var fullbokat med annat.

Återigen hoppas vi få till ett par intressanta föredrag med koppling till korallakvarier och havet. Teman som KAN komma är manetakvarium, beteende hos korallrevsfiskar, bläckfiskar i akvarium, havsborstmaskar och såklart korallakvarium. Men då inget är helt klart än så väntar vi med att posta föredragshållare.

Korallquiz, korallbyte, mingel och bakom kulisserna står också med på schemat.

OBS Vi kommer att ha platsbokning för föredragen. Bokningen kommer att öppna då vi har ett klart schema och förberett en bokningslista. Det kommer att meddelas tydligt här i tråden på Saltvattensguiden när bokningen är öppen. OBS

Hoppas vi ses i april!

Mvh

Björn, David, Frida, Jens och Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Eftersom det redan kommit frågor om bokning så vill jag vara tydlig och informera om hur detta kommer att gå till väga:

-Bokningen startar när vi postar ett schema(förhoppningsvis i mars).

-Bokningen sker via telefon till vår entre under museets öppettider.

-Max 2 platser kan bokas per person och telefonnummer

Skulle det bli fullbokat kommer vi att sätta upp en reservlista där man kan ställa sig i kö.

Det är endast till föredragen man behöver boka plats. Vill man vara med på korallbyte, mingel och bakom kulisserna så går det bra även om man inte bokat plats.

Skicka ett PM här eller på mail david.sallstrom@kultur.goteborg.se om undrar över något. Eller fråga här i tråden.

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det klart att föreningen Saltvattensguiden sponsrar fika igen. Så gratis kaffe/te och macka i pausen blir det! :smiley20:

/ David

Tänk gärna på att ha mer tevatten! Förra året tog det slut innan jag hann ta och när jag påpekade att det var slut fick jag bara ett snorkigt svar att de bara köpt det. Varmt vatten kan väl inte kosta? För tepåsar hade ni ju! Och en annan fråga jag äter inte bröd, hur gör ni med specialkost eller det är att ta med eget som gäller då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk gärna på att ha mer tevatten! Förra året tog det slut innan jag hann ta och när jag påpekade att det var slut fick jag bara ett snorkigt svar att de bara köpt det. Varmt vatten kan väl inte kosta? För tepåsar hade ni ju! Och en annan fråga jag äter inte bröd, hur gör ni med specialkost eller det är att ta med eget som gäller då?

Hej Pernilla!

Jag tror det var mig du pratade med. Ber om ursäkt om jag framstod som snorkig.

Vi köper in fika från cafet som ligger i bottevåningen av museet, och de är fristående. Så de är inte vi som fixar kaffe och mackor, därav mitt svar. Vi meddelar bara hur många som ska komma.

Självklart kan jag säga till cafet om mer tevatten. Jag ska kolla på specialkost, det borde gå att ordna. Får återkomma med det.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mackorna tog också slut rätt omgående på förra träffen, så kanske någon form av "utfodring" så att det räcker till alla. Jag tror iofs att alla fick, men kanske för säkerhets skull iaf. :)

Själv befinner jag mig nog i Spanien så kan inte delta på denna träffen tyvärr!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haken är att mackorna och kaffet köps in från kaféet och vi betalar exakt det som köps in. Vi vet hur många som är anmälda och så mycket köper vi in. Sjöfartsmuseet har ingen möjlighet att värma vatten eller koka kaffe. I det virrvarr som är vid fikapausen ser jag ingen möjlighet att hålla reda på om någon skall ha glutenfritt eller annat. Min erfarenhet av liknande arrangemang är att glutenfritt ofta försvinner av misstag innan rätt person kommer.

Sponsringen av fikat ser vi som en möjlighet att stötta sjöfartsmuseet lite i deras arrangemang. Och vi är tacksamma att personal från museet sköter utlämningen och tar hand om alla muggar med mer efteråt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk gärna på att ha mer tevatten! Förra året tog det slut innan jag hann ta och när jag påpekade att det var slut fick jag bara ett snorkigt svar att de bara köpt det. Varmt vatten kan väl inte kosta? För tepåsar hade ni ju! Och en annan fråga jag äter inte bröd, hur gör ni med specialkost eller det är att ta med eget som gäller då?

Vi var nog ett flertal som fick tugga våra torra tepåsar sas... ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Pernilla!

Jag tror det var mig du pratade med. Ber om ursäkt om jag framstod som snorkig.

Vi köper in fika från cafet som ligger i bottevåningen av museet, och de är fristående. Så de är inte vi som fixar kaffe och mackor, därav mitt svar. Vi meddelar bara hur många som ska komma.

Självklart kan jag säga till cafet om mer tevatten. Jag ska kolla på specialkost, det borde gå att ordna. Får återkomma med det.

/ David

Ingen fara! Kändes bara så konstigt att ni inte kunde hämta mer tevatten? Jag kan ta med min vattenkokare hehe ;) nä men ärligt det var en kanonträff förra året och det var min första det enda var just fikat det var inte ok att tugga torra tepåsar då kan ni ha kannor med kallt vatten så man kunde få något att dricka i alla fall :) jag kan ta med eget fika men en kopp te tar jag gärna i pausen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej!

Tack för pushen! :)

Jag ska försöka få lite klartecken på föredragshållare i veckan så jag kan få till ett preliminärt schema för dagen. Känns roligare att ha ett schema klart innan bokningen drar igång. Men ska försöka skynda på nu så bokningen snart kan komma igång!

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är vi nära ett utskick med all info om bokning och aktiviteter för dagen. Hoppas vi blir färdiga innan helgen, så håll utkik!

En idé som varit uppe tidigare är namnskyltar med namn plus profilnamn på SG. Är det någon från föreningen SVG som skulle kunna tänka sig att ta på sig detta uppdrag?

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi i föreningen har fina namnskyltar. Menar ni att vi skall trycka upp till alla besökare? Klisterlappar som man kör på mässor och sånt borde väll funka bra.

Trycka tror jag är lite overkill, tänkte mer en tom namnbricka med nål som deltagarna kan skriva på namn på själva. Och nu läste jag vad du skrev också, klisterlappar låter enkelt och bra :smiley20:

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallträff på Sjöfartsmuseet Akvariet 18 april

Välkomna till vårens korallträff 18 april, 12.00-16.00, 2015! Vi bjuder vi på

spännande föredrag, en prestigefylld korallquiz, fika med smörgås, korallbyte och

såklart mingel och öppet bakom kulisserna i Akvariet.

ur programmet:

Leon Green:

Forskning på den Blå djävulen Chrysiptera cyanea på Stora barriärrevet

Leon berättar om sin senaste forskningsresa till Australien och om hur fisk påverkas och utvecklas av sin omgivning. Vi kommer även få en inblick i deras naturliga miljö – korallrevet.

Leon Green är marinbiolog och påbörjar sin doktorandtjänst nu i vår. Som forskningsdykare och akvarist har han erfarenhet av allt ifrån algskrapning på Universeum till forskning och undervattensfotografering i koralltriangeln.

Kjell Fohrman:

Hur mycket miljötänk har du när du köper en akvariefisk? Och vad är CITES?

Kjell berättar om vildfångad och odlad akvariefisk, om CITES och regelverk, om hur politiken kan påverka och hur framtiden för saltvattensakvaristiken i Sverige kan komma att se ut.

Kjell Fohrman har varit verksam i många år inom akvaristiken, som författare till akvarieböcker, zoohandlare, grossist m.m. Han har även fått priset Akvariets Oscar av föreningen SARF och är delägare till websidan Zoopet.com.

Fler föredragshållare presenteras inom kort!

Efter föredragen kommer en korallquiz gå av stapeln.

Då utser vi vårens mästare i korallkunskap och blandade marina klurigheter!

Korallbyte, mingel och titt bakom kulisserna sker efter föredrag och korallquiz i Akvariet.

Akvariets personal finns på plats för att svara på frågor och visa runt bland

korallodlingar och DNA-lab.

Bokning: Plats till föredragen bokas på 031-3683550 under museets öppettider.

Om det blir fullbokat går det att sätta upp sig som reserv på samma nummer.

Har man bokat och vill ha specialkost får man ringa kaféet på 031-248733.

Korallbyte, mingel och bakom kulisserna kräver ingen bokning.

Kom i god tid!

För mer info: maila david.sallstrom@kultur.goteborg.se

I samarbete med föreningen Saltvattensguiden.se

*

PS: Delta i vår forskning om koraller!

Läs mer på www.vattenplaneten.se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...