Gå till innehåll

ZEOStart med destillerat H20 vs Osmosvatten


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag blandar ut min ZEOstart 3 för att öka volymen, och därmed kan köra det automatiskt via doserpump. jag blandar ut den 10 gånger så det blir 1:10 (zeo H2O).

de senaste gångerna har jag inte orkat gå och köpa destillerat vatten på apoteket, utan tagit mitt osmosvatten (direkt ur slang och ej via hink/balja).

Funderar dock på om det är dumt att ta osmosvatten istället för destillerat vatten?! kanske det sätter igång någon reaktion som orsakar att ZEOstart:en blir dålig då!? -sjuk1-

vill gärna ha synpunkter från Er som är lite bättre på kemi och vatten än mig :woooow:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för sidan!

The goal is not to introduce bacteria to your solution, this will cause contamination as the bacteria feed off the solution and multiply over time. This will generally cause the solution to become cloudy.

ska kolla om min vätska är transparent eller "molnig"...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kanske har rätt för en gångs skulle Lasse :) - men destillerat i min hjärna för tankarna till ädlare drycker där avsevärd uppvärmning är en del av framställningen....

Hursomhelst så har jag provat med vanligt osmosvatten, och det ger en bakterieförökning - men kokning är säkert da shit!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för er respons!

jag har så klart inte kokat vatten och inte heller kollat tidigare om jag har någon bakteriefilm i min behållare för zeo-start. bifogar en bild, som jag misstänker är ganska så avslöjande :)

har inte riktigt fått ner mina näringsvärden mot 0 (nitrat 4 och fosfat 0.04), så jag misstänker att detta är en orsak om denna bakterietillväxt orsakar att zeo-startlösningen blir "värdelös"?!

sååå hur ska jag göra med slangar etc nu? ska jag slänga dem upp till själva doserpumpen och låta resten vara? kanske köra några gånger med kokat osmosvatten för att "rengöra" mina slangar?

manualen från KZ-forumet säger ju att man ska koka allt, till och med sigsjälv...

post-3725-14468935332156_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värdelös kan den ju knappast bli. Finns ju förfarande kolkälla i den.

det är sant, men det kanske är så att bakterierna hinner käka upp stora delar av kolkällan innan den kommer i vattnet?

jag hade en kraftig beläggning på slangen som satt i min behållare samt på "utblåset" mot karet.

har nu bytt ut slangarna och bytt behållare.

återkopplar hur mina näringsvärden reagerar (om de gör det)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

1 vecka efter "gör om, gör rätt" så har mitt nitrat gått från 5 till 3 och fosfatet har kanske sjunkit lite också.

ser en tendens till cyano i gruset.

om det beror på att jag har gjort om mitt system med zeo-start, kan jag så klart inte lova. men något har hänt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...