Gå till innehåll

Alexanders 73L Acroporaburk


epoxy

Rekommenderade inlägg

Hej alla saltfreaks!

Jag heter Alexander och bor i Täby. Jag tänkte skapa denna tråd för att dels ha som dagbok åt mej själv och för att dela med mej av ev framgångar och motgångar. Det är inte första gången jag ger mej på Acropora. Jag har gjort några försök tidigare men alltid lyckats klanta till det på något sett så det avslutats i crash. Men även moder natur har satt stopp för mina storslagna planer och bjudit på både redbugs och aefw...

Men iaf, just nu är jag i startgroparna att starta upp ett 73liters optiwhite kar. Det har en sump på 45liter där jag kommer köra skummare, biopellets samt refugium med sand och macroalger.

Jag har ett litet nano igång med lite sps och lps:er som skall flyttas över så fort karet har cyclat klart och lampan är på plats.

Följande tecknik kommer hjälpa mej med att lyckas denna gång:

Ljus: ATI 4x24watt T5 dimmbar (väntar på leverans)

Lysrör: 3st ATI Blue+ 1st ATI Coral+

Skummare: Coralbox D300 (fish street)

Biopelletsreaktor: Mini Filter 70-X (fish street)

Doserpump: GHL 3-kanalig

Circulationspump: Jebao wr-4

Returpump: Eheim

Refugiumlampa: 15watt LED röda och blå ledar.

Och så lite bilder på bygget smiley16.gif (mobilbilder smiley19.gif)

16140274698_6fa9c7feaa_z.jpg2015-01-17 19.02.48 by BB REEF, on Flickr

16327843855_8bbf465edb_z.jpg2015-01-20 17.42.48 by BB REEF, on Flickr

Så ser det ut i dagsläget smiley1.gif Hoppas ni vill haka på min resa! smiley20.gif

mvh

Alexander

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

henrik: ja, man lär sej av sina misstag :)

bjomat: tack!

saltatrox: Ja det har sin charm med nano, man kommer väldigt nära djuren. Nu är det främsta skälet att jag har ett nano platsbrist då jag bor i en etta med fru och barn för tillfället :smiley3:

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, idag när jag kom hem från jobbet så hade skummaren lagt av. Ingen aning om varför. Men tog ur den och gjorde rent pumpen, och den började fungera igen. Konstigt!

Kan vara nätdelen som lämnar för dåligt med kräm - om du har en voltmeter så kolla att den lämnar 24V vid belastning.

Jag har fått två nya nätagg av fish-street då de som följde med inte höll måttet.

DC-pumparna är lite kinkiga vid för låg spänning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så i väntan på att belysningen levereras så startade jag ett kul litet projekt med att göra egna fraggpluggar. Lyckades hitta en bra bit delrin liggandes och skred till verket. En 22mm träborr inhandlades på jula för att skapa "huvudet" och en 11mm borr skapar "benet". Nedan följer bilder på projektet -Tummen upp

16201578660_87de39fe90_z.jpgGjutform redo by BB REEF, on Flickr

16201582490_f90c4b1323_z.jpgCement redo by BB REEF, on Flickr

16388071882_0c538888b3_z.jpgFyller formen by BB REEF, on Flickr

16203095327_1d11c64b0f_z.jpgForm fylld by BB REEF, on Flickr

16202775809_d74ff69289_z.jpgCement brinner by BB REEF, on Flickr

16208627678_808c1e5b01_z.jpgFörsök #1 by BB REEF, on Flickr

Pluggarna fick brinna i 24h ungefär. De var ganska svåra att få ut och benen gick av på några, och några blev helt oanvändbara. Några blev också perfekta :)

Jag kommer inte göra fler försök med denna gjutform utan planen är nu att göra en så går att dela för att slippa problemet med att behöva banka ut dem.

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det väntas fortfarande på belysning. Sand är på g, kommer troligen hem idag. Efter det ska karet så några dagar till. Såååå så fort lampan kommer så flyttas djuren över :)

Jag har kört chaeto i sumpen nu några dagar och det går inge vidare, den vitnar och det lossnar småbitar av den. tror kanske inte det är tillräckligt med näring i vattnet för den nu, fast jag matar smådjuren i sumpen med pellets och doserar lite kno3, men det verkar inte hjälpa.

Så just nu funderar jag på att slänga ut chaeton och byta ledarna i lampan till blå och vita och göra om refugiet till fraggdel istället :)

Mao bara köra biopellets som filter.

må väl!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har lampan landat och kommit på plats! Så nu är hela systemet igång. Acroporafraggarna har nu bott i baljan i 4 dagar och ser ut att må bra med fin PE.

De är lite trista i färgerna än så länge, de tappade en del färg efter att doppats 2 gånger i FM ultra pest innan flytten för att försäkra mej om att det inte fans någon ohyra på dem.

Just nu så läggs energin på att trimma in balling. Mäter KH varje kväll och justerar om nödvändigt. Följande värden har jag nu:

KH: 8.5

CA: 430

MG: 1260

Sanden var fö en stor besvikelse och inte alls så sugar fine som beskrivningen på påsen sa, så den har åkt ut. Så karet kommer gå bare bottom tills vidare.

16573643096_e856ea9875_z.jpgTestar snapseed by Bommie Reef, on Flickr

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...