Gå till innehåll

Triton Lab Tester version 2


Lasse

Rekommenderade inlägg

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ja det är intressant med vad olika salter tillför inte tillför i mitt akvarium. Men för mig är det lika intressant att veta vad olika tekniker, tillsatser medför gällande vattenkvaliten. I mitt fall som kör kranvatten + red sea coral pro, skummaren 12/h dygn, dosering av phytoplankton, spårelement, regelbundna vattenbyten och aktivt kol....då är det intressant att jämföra vattenvärden med varandra. Enligt många har jag troligtvis skitvatten på gränsen till giftigt med en analkande katastrof runt hörnet :) Men tittar jag in i akvariet ser det inte ut så i mina ögon :) Sen är det givetvis svårt att dra absoluta slutsatser utifrån mätvärden då många fler faktorer säkerligen spelar in. Jag propagerar inte för en särskild metod som den rätta vägen :) Tycker bara att det är intressant att jämföra och kanske hitta nyckelfaktorer som kan inverka eller förklara/belysa olika utfall. Jag har inte beställt något test ännu men ska göra detta så snart det är möjligt....Ber om ursäkt också, vi skulle inte skriva i tråden.

mvh ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte hur mina värden ska kunna bidra med något och vad för slutsatser som ska komma fram. Om jag redovisar att jag hade lågt strontium, vadå, vem bryr sig? För mig var det väldigt bra att veta. Men nästa gång kommer jag inte ha lågt strontium, och jag kommer antagligen vara tvungen att byta salt framöver också.

Däremot skulle det vara intressant om vi gemensamt skickade in och testade typ 5 olika sorters salt och publicerade dem på SG.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Varför du kan bidra genom att ge ögonblicksbild av ditt akvarium tillsammans med resultaten från Triton lab? Jo, ju fler iakttagelser ju större sannolikhet att man kan se ett samband mellan olika ämnen och resultatet i ett akvarium. Att enbart titta på ett akvarium och dess värden ger inte så mycket egentligen, då det är så mycket som spelar in. Men många iakttagelser så kan man kanske se mönster som man inte kan se på bara en iakttagelse.

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan nån förklara för mig hur den här databasen ska kunna ge några riktlinjer när inte annat nämns än vilka tillsatser man kör med, alu eller järnbaserad remover etc. Saker som ljus, skummarstorlek, doseringsstorlekar på tillsatser/ 100liter, kolsort, hur stora procentuella vattenbyten, vilka saltsorter etc är ju hur viktiga som helst. Men jag lovar att jag ska gladeligen hylla den som lyckas få till nån som helst rimlig databas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

125L, ca ett år i drift men då överfört från ett mindre akvarium. Skummare, aktivt kol, en tuss cheato i sumpen, tillskott av Ca och Mg med Microbe-Lift koncentrat. R/O (picobello) med silikatfilter och lite askorbinsyra för vattenbyte och ATO.

Har haft en del problem med alger av olika slag, vissa med bubblor så kanske dino och en mindre mängd cyano. Kopplade det främst till svajiga värden pga problem med doserpumpar för en tid sen men har även upplevt det som att tex eremiter och små räkor dör lite väl snabbt och oförklarligt även om jag har droppat in dem försiktigt. Skönt att äntligen få ett kvitto på hur värdena ser ut, bland annat verifiera att det är koppar som spökar. Nu gäller det "bara" att hitta orsakerna och åtgärda... Misstänker att det kan vara R/O som börjar bli gammal och dags att byta ut. Har även använt Red slime mot cyanon och vet inte exakt vad det innehåller... Kommer inte ihåg exakt när men det kan ha varit i början av Januari.

[ATTACH=CONFIG]124828[/ATTACH]

Mina egna mätvärden tagna samma dag:

No3: 25 (Salifert)

Po4: 0.31 (Hanna)

KH: 9.9 (Salifert)

Ca: 430 (Salifert)

Mg: 1140 (Salifert)

Till sitt försvar så började alla salifert bli något gamla och det är bara bottenskrapet kvar i flaskorna.

Det intressanta är att fem dagar innan så mätte jag No3: 5 och Po4: 0.02 vilket är samma resultat jag har fått konstant senaste åtta månaderna men jag flyttade på en sten efter den mätningen så det var nog mycket skit bundet i sanden som kom fram.

Ps. Borde det inte vara bättre att tanka upp csv-filen med resultatet? Måste vara betydligt lättare att sammanställa maskinläsbara värden än att bläddra genom massa pdf-er? Iofs verkar det inte gå att tanka upp csv-filen här, "ogiltig fil", men det borde gå att lösa.

Du har helt rätt om csv filen - det skulle underlätta mitt arbete. Härmed ber jag Admin att sätta csv fil som giltig fil för uppladdning. Kan du återkomma hur man gör Jens för att få Tritons resultat som csv fil?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har helt rätt om csv filen - det skulle underlätta mitt arbete. Härmed ber jag Admin att sätta csv fil som giltig fil för uppladdning. Kan du återkomma hur man gör Jens för att få Tritons resultat som csv fil?

MVH Lasse

Knappen ovanför hämta pdf är för att ladda ner csv, står bara "Download" på den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Admin Kan ni flytta inlägg 25-30 plus det här inlägget i en ny tråd med titeln - Varför publicera individuella resultat från Triton Lab

Min avsikt med detta är att få en så stor databas som möjligt för att ur en mängd data per ämne se olika spridningar, brist på spridningar, tendenser och liknande. När man ser detta så kan man dra lite olika slutsatser ställa upp några teorier om vad som kan vara orsaken. Låt oss säga att 60 % har förhöjda aluvärden. Intressant - kan det bero på att de har alukar, använder alubaserad remover eller något annat. Redan nu med det lilla antal som kommit in kan man nog se en tendens - eller hur. Därmed min snabba uppmaning - skriv med vilken typ av remover som används. Om vi får in hundratals analyser så lovar jag att det kommer att visas mönster bland allt surr och man kan gå ner och börja analysera enskilda ämnen och ställa kompletterande frågor till deltagarna via PM eller annat. Det är medvetet att inte begära in uppgift om saltmärke för att undvika spekulationer på enskilda mätningar. Med ett stort antal data och komplimenterande frågor kan man troligtvis få en bild av märke över tid.

Det är fritt att organisera en test av olika saltmärke genom att skicka in tester till Triton men jag vet inte om det kommer gen någon sann bild. Det ger en bild av just det saltet såsom den personen blandade det och med just den batchen och till en sådan test kan man alltid ställa metodfrågor om. Däremot om man i ett stort material hittar frekventa avvikelser under tid av enskilda ämnen så kan man börja nysta i saltfrågan och få en betydligt sannare bild av just det saltet. Varför är molbyden exempelvis högt hos en del?

Det är också fritt att publicera sina data offentligt här för de som vill och även fritt för de som inte vill publicera att avstå. Jag kommer dock att avväga om jag skall publicera min analys offentligt eller bara skicka ut den till de som deltagit med sina resultat. Där har jag inte bestämt mig.

Jag kommer att be Admin att ta bort alla kommentarer från tredje person om enskilda resultat från tråden Triton Lab Tester version 2 för att det rör sig inte om att få stå till svars för sina värden eller inte. Dåliga/bra värden knutna till bra eller sämre mående akvarium är guld värt som statistikunderlag och ingen skall skämmas för att man har det eller det värdet. Ni som vill delta men inte offentligt vill visa era resultat - ta kontakt med mig via PM

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Hej

En liten undran ?

Varför har alla förhöjda Aluminiumvärden

utom Sjöfartsmuseet ?

Gissar på fosfat-remover aluminiumbaserad. Vi har inte använd det i dessa akvarium som är upplagda här. Har utslag på det i ett annat akvarium där vi körde det för nåt år sen, dock litet utslag bara. Eller så är det nåt annat :)

/ David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra initiativ Lasse. Här kommer mitt resultat:

Volym: 350 liter, använder kommunalt kranvatten (Staffanstorp/Skåne), byter ca 10% i månaden. Akvariet har varit i gång i snart 2 år. Har främst LPS, ett par SPS och någon mjukkorall. Allt växer bra.

Jag använder följande produkter:

Salt: Red Sea Salt (det vanliga, inte PRO)

Ca: Red Sea Reef foundation A

Mg: Grothech Instant Magnesium

Alk: Salifert KH+Ph buffer

Spårämnen: Red Sea Coral Color A,B,C,D

Näringsexport: Kolkälla (Red Sea Nopox)

suezen.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns nyare forskning som tyder på ett toxiskt intervall i området 8,1 - 8,5 vill jag minnas. Vet dock inget om gränsvärden.

Försök hålla tråden ren - starta gärna en separat tråd med frågor utifrån protokollen.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Mitt test

135 liter vatten

Salt: Swereef salt

Balling

Kör med Kol (FM)

2 eremiter

sniglar

2 clownfiskar

10-15kg LS

2 anemoner

SPS korall

Zoes knappar

Höga doser av Koppar?? vet ej varför.

Nått annat att kommentera är välkommet

20150318_wrang_tritonanalys.pdf

Sammaställning:

Coppar - RED too High - 1x Use DETOX. 2x 15% weekly WC with PURE (not relevant for ZEO systems)

Na (Sodium) - Red too low - check salinity

Ca (Calsium) Red too low - dosage recommended -

B (Boron) - Red too low - dosage recommended

Sr (Strontium) - Red too low - dosage recommended

Li (Lithium) - Red too low - dosage recommended

Zn (Zink) - Yellow too high - be aware of higher levels and search for the reason of elevated level

I (Iodine/Jod) - Yellow too low - dosage recommended max 1ml/100 liter day -

Fe (Järn) Yellow too high - if you dose Fe, stop immediately. Be aware. If you have problems, 2x 15% weekly WC with PURE

Ba (Barium) - Red too High - 4x 15% weekly WC with PURE Check PO4 media, use TRITON Al99

TRITON_error_crection_sheet.pdf <- TRITON Error correction sheet ICP-OES V1.1

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder du RO/DI för påfyllning och vattenbyten?

Du har kanske också väldigt låg salthalt. Kalibrerar du din refraktometer mot en saltvattensreferens eller mot osmosvatten?

Japp osmosvatten

Kalibrerar med osmosvatten

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

inga blå zeovit flaskor? många av dessa innehåller koppar för att bleka korallerna.

nej inga blå flaskor längre. men jag ska beställa

TRITON-LAB AL99, PO4-remover

TRITON-LAB PURE Salt

Trace Base DETOX

som de rekommenderar för att komma rätt med värdena...

men vi får nog fortsätta i min tråd (110liters 48x48x48)så inte Lasse blir sur å ber admin/mod splitta upp tråden....:x

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Christian

DETOX: 3 ml/100 liter akvarie vatten, och endast enn behandling. Ev kol och ozon skall avstängas i 3 dygn. PURE saltet: 1 hink till 50 liter osmosvatten och AL99: 50 ml per 100 liter akvarie vatten. Ved mycket hög Po4 värde, kan du höja till 100 ml per 100 liter akvarie vatten. Om du loggar in på www.triton.de med ditt log in, och öppnar ditt test svar, vill där för varje resultat som är rött kunne se exakt vad du behöver att doser av värja enskild spårämnen. Om där fattas mera än vad som är lämpligt att doser på en gång, vill du när du håller musen över varje enkelt test svar, kunde läsa hur mycket du skall tillägga dag: 1, dag: 2, dag: 3, etc, etc.

/Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...