Gå till innehåll

Kirurger i stim


Tomtom

Rekommenderade inlägg

Jag skulle så gärna vilja ha ett stim med gula kirurger.

Har sett att en del lyckas på utländska forum men skulle vilja höra vad ni har för erfarenheter.

Jag har fem ungdjur i karantän men blir lite av en hörna var så då är det ju lite meningslöst.

Är det någon som åtmistånde har tre som kommer överäns med varandra.

Vore kul att höra :-)

Mvh Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft flera gula kirurger ihop utan större problem men att stimma är inte något naturligt beteende för kirurger över tid. De samlas i svärmar för att äta alternativt para sig. Men jag har aldrig upplevt dem som stimmfisk.

Den här videon visar vad jag anser vara normalt för kirurger i naturen... de är i närheten av varandra, men stimmar inte direkt.

http://youtu.be/siSZkVow48Q

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid ett provfiske där de tog upp gula kirurger för att åldersbestämma var den äldsta 39 år. Att små individer på 5 - 8 cm inte är så aggressiva är helt klart men de växer och blir äldre. Det gick väl ungefär 5 år innan min var ensam men den är ju mer eller mindre ett barn fortfarande ( över 8 år i akvarium).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har sex kirurger i mitt 540... Flavescens, xanthurum, desjardini, olivaceus, hepatus, tomiensis... framåt åtta på kvällen börjar de simma i stim... de är som aktiemäklare... spekulerar i vart maten landar... ena stunden tror de att den landar till höger, då drar alla dit... sen är det någon som gör en utbrytning.. då följer alla efter och tror han vet vad han sysslar med..

Har inte vågat ha flera av samma sort... de hatar verkligen sig själva.... använder en spegel för att sätta i fler kirurger... och de hatar sig själva över allt annat...

Det är ett vågspel att sätta i många i samma kar... höll på att slå ut dem en gång när jag satte i en strigosus som fick prick...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har Flavescens, Leucosteron,Olivaecus,Nigrofuscus och 2x Hepatus i mitt 450 L. Använder också spegel vid nyinsättning.

Inget bråk mellan kirurgerna förutom lite fenvisning ibland. Tror det hjälper att mata mycket.

Olivaecusen måste vara den snällaste kirurgen som finns, medan Leucosteron är en riktig surpuppa. (vid nyinsättningar )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är säkert så att det inte går bra med många av samma.

Kanske till och med omöjligt. Så får planera något annat.

Jag tycker det är fint med många av en sort. Får väl bli ett stort stim Anthias även om jag är lite tveksam då mina jag har nu inte går det minsta i stim....

Mvh Tommy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...