Gå till innehåll

Balling blir inte klok på det


kladd3

Rekommenderade inlägg

Ska ge mig på att starta med balling. Köpt alla grejor och hade tänkt att starta i helgen men blir inte klok på hur det fungera

Hade tänkt att köra enligt oceanakvariums recept som finns på deras hemsida men fattar inte riktigt varför man blandar calsium och magnesium i samma dunk tänk om förbrukningen inte står i relation till varandra.

Finns det någon vänlig själ som kan guida mig igenom detta

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag kör oceanakvarium. kör med fyra kanaler och fyra dunkar. Precis som du säger så är det inte säkert att förbrukningen överensstämmer. i mitt system går det inte mer än hälften av Mg. Lättare att justera om man har fyra kanaler. När ja startade upp så gjorde jag så att jag mätte värdena och sen lät jag det gå fem dar och mätte igen. dela förbrukningen med fem så har du hur mycke du behöver tillsätta var dag. justera upp värdena manuellt och starta doserpumparna. mät efter en vecka för att se så du hamnat rätt. Efterhand som du fyller på med koraller kommer du att få öka tillsatserna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursprunget är nog att doserpumparna förr hade 3 kanaler. Och då var man tvungen att blanda.

Natriumbikarbonaten går inte att blanda med något utan att få utfällningar.

Kalciumkloriden går att blanda med Magnesiumklorid men inte med mineralsalt (nariumkloridfritt salt) .

Magnesiumkloriden går att blanda med Kalciumklorid och ofta med mineralsalt ( beror på fabrikat = sammansättning)

Mineralsalt går ibland att blanda med mineralsalt.

Har man 4 kanaler eller fler i doserpumpen finns ingen anledning att blanda.

Förbrukningen av kalcium och magnesium står i viss relation till varandra. När kalciumskelett bildas i korallerna binds också magnesium där. Men oftast minskar magnesiumförbrukningen avsevärt efter en tid så visst är det praktiskt med en fjärde pump för att slippa blanda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det väsentliga i Ballingmetoden är de vattenvärden man försöker hålla i karet och metoden är bara till för att göra detta. Om saltet man använder har lite skeva värden kan man kompensera för det med doseringen.

Är det låga värden är det givetvis bättre att justera upp bytesvattnet. Jag brukar låta kalciumförbrukningen bestämma mängden mineralsalt.

Prova att hoppa över ett vattenbyte så lär du kunna se att korallerna färgar bättre efter nästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en fråga till här angående Balling, jag har precis införskaffat mig doseringspump och går också efter oceanakvarium recept. Om jag har förstått det hela rätt så kör ni Kalcium,Alkalinitet,Magnesium på varsin pump men i journalen står det att man ska blanda Kalcium och magnesium, min fråga är då, hur mycket Magnesium blandar jag då i en 5 Liter dunk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...