Gå till innehåll

Zeouppstart pump?


Järv

Rekommenderade inlägg

Jag hade tänkt att starta upp en zeoreactor på mitt akvarium. Tänkte köra med ca 1,2L och denna reactor http://www.fish-street.com/fsz_zeolite_magnet_floating_reactor_eu

Det verkar dock inte som den levereras med en pump så funderar lite på vilken pump jag skulle kunna tänkas behöva till den?

Tänkte även bygga om den till en automatisk reactor i denna stil http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2416563 (tror ni det är något som kan fungera?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kommer att behöva en pump som pumpar ca 450L/H genom zeoviten (alltså en starkare pump där du sen får testa dig fram till hur mycket du måste strypa för att få 450l/h genom mediat)

Problemet jag kan se med den där automatiken är att du bara snurrar mediat, du får alltså inte en "skakeffekt" som frigör mulmet på bästa sätt. Kan du fixa en motor som går fram och tillbaka snabbt så kanske det kan fungera, men annars tror jag det är lite slöseri... Så jobbigt att pumpa för hand är det inte heller :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du stoppar zeoviten i rektorn, och sen slår du på pumpen på vad du "tror" borde vara rätt, utflödet ur reaktorn i ett litermått eller så, sen kollar du hur lång tid det tar att fylla litermåttet.

Sen använder du den här för att räkna ut hur mycket flöde du har :)

lph calculator.xls

Skulle tro att en pump 600-750l/h borde vara rimligt. men du måste ju strypa på något sätt för att få rätt flöde oavsett vilken pump du använder! :) (t.ex. en liten ball valve)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...