Gå till innehåll

Blå tryckare attackerar eldräkor


Luddox

Rekommenderade inlägg

Har en Odonus Niger som efter en månad med fredlig samvaro plötsligt beslutade sig för att avsluta min eldräkas liv (givetvis inget problem för en tryckare..)

Eftersom jag tidigare haft en picassotryckare som levde tillsammans med både eldräkor och putsarräkor, blev jag lite förvånad då denna på papperet fredligare art gick till attack.

Någon som har liknande erfarenheter, eller har jag lyckats få en värstingindivid bland Odonus-släkten?

(den är i övrigt välnärd och inte aggressiv mot mina kirurger/clowner/dvärgkejsare eller min stora eremit )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

För några dar sen släppte jag ner 3 clowner, 6 stycken snäckor och en putsarräka. Jag hade matat de övriga fiskarna innan jag placerade påsarna i karet för temperaturuppvärmning. Räkan kröp in i en glipa i en sten.

En halvtimme senare ser jag först en sen två typiska räkspröt. Kollar noggrannare och ser också en liten del av räkans "bakfenor" på botten. Jag ger då en ny omgång med mat. Alla äter som vanligt (glupskt) utom min Picassotryckare som ointresserat simmar runt (och försöker se oskyldig ut, fast det kanske jag bara inbillade mig). I vanliga fall brukar tryckaren vara den som är först framme och hugger i bitarna, särskilt när det är frusen mat.

Jag vågar nog inte köpa några fler räkor tills vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkor, eremiter, sjöborrar etc ingår alla i tryckarens naturliga meny i havet.

Och dom fortsätter att ingå i menyn även i akvariet :)

Har personligen sett när min Picasso tryckare försökte äta upp min sjöborre.

Var ganska intressant teknik den använde.

Den bet av taggarna på den, jag lät dock inte den fullborda sin måltid så sjöborren överlevde.

Men det är tydligen så dom gör biter av taggarna tills den bara är själva sjöborren kvar utan taggar.

Såg också att den käkade upp någon blå benad eremit för mig och har för mig att den var framme på någon turbo också.

Sålde senare av tryckaren så skadorna blev minimala.

Men dyrt kan det blir när dom mumsar i sig allt :)

Djur är alltid djur och deras naturliga beteende är svårt att ändra på för helt plötsligt när dom blir hungriga eller när dom känner för det så kan dom börja mumsa i sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...